Stämmer påståendet?

Chili

Trådstartare
Det har nu blivit allmänt känt att min foderhästs sadlar inte är utprovade, för ingen av dem sitter bra.
Allrounden glappar bak men är annars bra, dressyren är bättre men är kanske lite trång framtill (vid bogbladets spets, om jag förstått rätt).

Så jag diskuterade detta med min tränare som säger att jag borde ha en pad till dressyren, en sådan tunn gelépad. Jag svarade ju då att en pad gör väl sadeln ännu trängre än vad den är nu :confused: (Hade väl främst en fårskinnspad i tankarna då.)
Men hon menade att en gelépad fungerar som ett plåster på en fotblåsa, den gör egentligen skon mindre, men det blir f*n så mkt skönare. När hon säger så, så kan jag faktiskt tänka mig att hon har en poäng.

Så, är det rätt som hon säger eller är pad till en trång sadel alltid fel? Bode jag investera i en gelépad, eftersom jag verkligen inte tänker köpa en sadel till min foderhäst?

Sv: Stämmer påståendet?

Pest eller kolera. Risken är att du får en foderhäst som inte går att rida alls tillslut. Har du tagit upp problemet med ägaren? Denne kanske är villig att byta ut åtminstone en av sadlarna om du förklarar hur det ligger till?

Angående "skoskavsplåster-liknelsen" så kan jag bara säga att jag skulle inte pula ner min fot med skoskav i en för trång sko med eller utan plåster, då blir det trycksår istället... Jag skulle bytt skor.

Det är möjligt men hästen har gått med främst dressyrsadeln i tre år innan hon kom hit och hon var i fin form.
Jag kan alltid ta upp frågan med ägaren men tror inte hon är så jätteintresserad av att lägga pengar på det.

Själv kan jag säga att med ett plåster så kan jag jag gå med skorna jag fick skav av. Men det är bara jag. Och jag är inte direkt någon sadelexpert...

Bara för att hästen har haft sadeln i tre år behöver inte det betyda att den fortfarande passar..
Personligen skulle jag i alla fall påtala problemet för ägaren och kanske ta ut en sadelutprovare för att få det bekräftat. Allt för att inte riskera att få skulden om hästen skulle gå sönder pga dålig utrustning.

En tunn gelpad kanske är en quick fix som gör att hästen går bättre en kort stund, för det kan vara så att hästen föredrar sadeln och gelpad istället för endast sadel.
Men istället för att försöka lindra symptomen ska du försöka lösa problemet - vilket är sadeln.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen... 2 3
Svar
43
· Visningar
9 014
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 511
Utrustning Har ett bekymmer som jag inte vet huruvida det är ett stort problem eller ej. Köpte en ny häst. Fullblod 8år. Gick med SMAL passier...
Svar
12
· Visningar
2 367
Senast: MonteRose
·
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 812
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka