Standardmått för nosgrimma?

Tigertofflan

Trådstartare
Letar nytt träns, men eftersom hästen vill ha en remontnosgrimma begränsar det utbudet avsevärt. Har dock kommit på den briljanta idéen ( ;) ) att köpa en remontnosgrimma vid sidan av. Detta är ju inte heller det lättaste, men tanken flög till islandssidorna. Där är ju remonten vanlig! Men eftersom hästen drar fullsize blev det lite problem där också.. Är det nån som har koll på om det finns några standardmått för hur stor en islandsremont är?

Eller ännu bättre, finns det några snygga (dvs enkla, med "rena" silverspännen och utan bajs på) remontnosgrimmor att köpa löst?

Sv: Standardmått för nosgrimma?

Har dålig koll på nackremmen men åtminstone Ástund såldes förr med olika mått över nosremmen; från 17-18 cm upp till 22 var väl standard. Gick att få större om det behövdes. Bland annat www.islandshestbutiken.com säljer dem i Sverige.

Hade inte Hööks lösa remontnosgrimmor???

Hööks har haft en, en ställbar version. I en rapport för länge sen under Islandshäst så sades storleken variera rätt mycket mellan dem, så kanske fanns nån större. Kollade aldrig noggrannare själv.

Men både de och Globus (dock måste du hitta åf för dem) skall väl ha lösa remontnosgrimmor. På http://www.globussport.se/ under tränstillbehör ligger i af en längst upp ...

Tigertofflan skrev:
Är det nån som har koll på om det finns några standardmått för hur stor en islandsremont är?

Av en ren slump funderade vi på det i stallet idag och de flesta remontnosgrimmorna vi mätte med tumstocken låg på 20-22 cm.
Detta är alltså måttet på läderbiten mellan sidostyckena över nosryggen, ej måttet från ringarnas centrum (som då borde vara nån centimeter större).
Just det, detta gällde grimmor för islandshästar om nu nån undrade...

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·
Utrustning Har mässing på sadel/stigbyglar,och jag letar nu ett nytt träns då strl Cob inte längre sitter optimalt,men HERREGUD vad omöjligt det... 2
Svar
26
· Visningar
3 757
Senast: HannaZ
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är ganska engagerad i miljöfrågor och tycker att det är oerhört viktigt att värna om miljön. Jag tycker också att det är helt hål i...
Svar
0
· Visningar
476
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hata Dyon tränsen att man inte kan byta nosgrimma på dom :( Iaf har alltid haft Aschen nosgrimma på min häst då jag tkr de är...
Svar
15
· Visningar
2 602
Senast: oxo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka