Standardt vs. Acana

Sv: Standardt vs. Acana

Jag ger Standardt till mina och är mycket nöjd. Svensk köttråvara är viktigt för mig (ja, jag vet att det inte är 100% svenskt men mer än de flesta foder i alla fall). Ett prisvärt foder, leverans hem till dörren via Animail, jag slipper betala för massa reklam, mina hundar mår bra och tycker om maten. Enda ändringen jag funderar på att göra är att gå från Normal till Extra eftersom unghunden inte orkar äta riktigt så mycket som han behöver. Jag ger rått ägg då och då som tillskott för att de gillar det och för att få i dem lite mer fett.
 
Sv: Standardt vs. Acana

*Delvis KL*

Vilka bra svar, fler efterlyses! :)

russinbulle, jag har inte tänkt på att det är mycket fiber i Acana, men jag är inte så bra på det här med foder heller. Vad är det som du tycker utgör mycket fiber? Om jag tittar på deras standardfoder "Adult" så ser jag havregryn, alfalfa och morötter som källan till fiber, missar jag något? Tycker du Standardt är ett bättre alternativ?
För mig personligen får det gärna vara fisk eller fiskolja i fodret så länge jag inte ser en överkänslighet hos min hund.

Inget fel i fisk om man vill ha det:)

Vad gäller fibrer så håller jag mig helst på max 2,5% - men lite beroende på vad för typ av fibrer. Betfibrer går helt bort för mig, då jag tycker hundar blir gasiga av det. Men självklart är det olika även här vad folk tycker och vad hundar är vana vid.

Personligen skulle jag hellre ge Standardt än Acana om jag går efter innehållet, men sedan beror allt på i slutänden hur bra att foder fungerar och det vet man inte förrän man provat.
 
Sv: Standardt vs. Acana

Jag har gett Standardt till de senaste 6 hundarna, och är mycket nöjd.
Den senaste åt det även hos uppfödaren från 3 veckors ålder. (Valparna åt Normal,vilket är tillräckligt för en normal valp.)
Undviker foder med ärtor och fullkorn, som ju innehåller fytinsyra.
Havre är heller ingen ingrediens som är speciellt lättsmält.
Och jag instämmer i att fiberinnehållet är för högt i Acana.

Just ris är ju den mest lättsmälta och skonsamma kolhydraten.
Riset i Standardt är Parboiled ris, vilket är en långsam kolhydrat.
Mina har mest ätit Hjor-fodret, sedan det kom.
Ingen har blivit för hård i magen.

Foder innehållande örter, bär, frukt och grönt ger nog mest ägaren tillfredsställelse.
Det ser ju nyttigt ut på pappret, men är inget hunden behöver.

Nu äter hundarna övervägande färsk mat, men vi har kvar torrfodret som vardagsgodis, aktivering och "resemat".

Lycka till med foderbytet!
 
Sv: Standardt vs. Acana

Är det?
Trodde parboild var för att bevara mer av rishinnans nyttigheter i själva kärnan, allt vitt ris är väl en snabb kolhydrat?

Klart det finns mer långsamma kolhydrater, men det ligger på samma nivå som ex fullkornsris.
http://www.giviktkoll.se/templates/PublicPage.aspx?id=28440

Det är ju även viktigt att kolhydratkällan är lättsmält och glutenfri.
Fullkornsprodukter är svårsmälta och innehåller fytinsyra, vilket ju inte är bra för en hund.
 
Sv: Standardt vs. Acana

Tack för länken, enligt den har ju parboild ett medelhögt GI vilket är bättre än jag trodde:)

Ger själv en blandning av Standart och VoH färskfoder men har varit lite fundersam på Standart eftersom det innehåller en hel del vitt ris.
Har därför kollat runt lite efter annat men då är det oftast potatis eller havre istället och det är väl inte bättre?

Nu tror jag att jag nöjer mig med det jag redan kör på:)
 
Sv: Standardt vs. Acana

*Kl*

Tusen tack för alla svar! :)
Jag som lutade åt Acana till en början har nu bestämt mig för att prova Standardt istället. Det är ju beklagligt med arsenikhalten i riset, men så länge jag inte tänker typ BARFa så kommer det inte att bli perfekt, så enkelt är det.
 
Sv: Standardt vs. Acana

Den ev arseniknivån är inte högre än att allmän varning gått ut.
Maila Standardt och kolla om de vet något om detta.

Spannmål (speciellt vete) och potatis innehåller allt för höga kadmiumnivår, vilket också är skadligt.
Så frågan är vad vi och hundarna ska äta... :-)
 
Sv: Standardt vs. Acana

Tack för länken, enligt den har ju parboild ett medelhögt GI vilket är bättre än jag trodde:)

Ger själv en blandning av Standart och VoH färskfoder men har varit lite fundersam på Standart eftersom det innehåller en hel del vitt ris.
Har därför kollat runt lite efter annat men då är det oftast potatis eller havre istället och det är väl inte bättre?

Nu tror jag att jag nöjer mig med det jag redan kör på:)

Standardt innehåller ju förhållandevis låg vegetabilisk nivå.
Många tror att det är mer ris än det faktiskt är, då de ju bara har en kolhydratkälla men flera animaliska källor.
Det gör att riset kommer först i deklarationen, trots att fodret än bland de mer köttrika av "normalfodren" på marknaden.
 
Sv: Standardt vs. Acana

Standardt innehåller ju förhållandevis låg vegetabilisk nivå.
Många tror att det är mer ris än det faktiskt är, då de ju bara har en kolhydratkälla men flera animaliska källor.
Det gör att riset kommer först i deklarationen, trots att fodret än bland de mer köttrika av "normalfodren" på marknaden.

Ja många andra fodertillverkare delar ju upp spannmålen i sina minsta beståndsdelar i deklarationen eller har flera olika.

Dock försöker jag hålla mitt eget svajiga blodsocker på stabil nivå genom att äta livsmedel med lågt GI och upplever själv att jag blir fort hungrig om jag äter vitt ris.
Men nu verkar ju riset iaf vara den utfyllnaden i torrfoder som har minst nackdelar och flest fördelar jämfört med andra spannmål. :)
 
Sv: Standardt vs. Acana

Standardt innehåller ju förhållandevis låg vegetabilisk nivå.
Många tror att det är mer ris än det faktiskt är, då de ju bara har en kolhydratkälla men flera animaliska källor.
Det gör att riset kommer först i deklarationen, trots att fodret än bland de mer köttrika av "normalfodren" på marknaden.

Fast det stämmer väl inte alls?

Eller, nu vet jag inte vad du menar med "normalfoder?"

Men det finns väl en hel del foder som har högre kötthalt.
Standardt är bättre än typ Royal Canin ja. Men det finns ju många med ännu mer kött.
 
Sv: Standardt vs. Acana

Foder för normalaktiva hundar med proteinnivåer under 30% räknar jag som "normalfoder".
Skulle aldrig ge ett torrfoder med högre proteinnivå till mina normalaktiva hundar.
Dessutom innehåller många av högproteinfodren många negativa ingredienser som fullkorn, ärtor, frukt, grönt, örter, linfrö mm.
 
Sv: Standardt vs. Acana

Är det?
Trodde parboild var för att bevara mer av rishinnans nyttigheter i själva kärnan, allt vitt ris är väl en snabb kolhydrat?

Allt ris som importerats till Sverige till hundfoder är av brutet ris (broken rice) Alltså är det brutet ris i Standardts foder också. Det är möjligt att det varit parboiled från början, men det är brutet ris. nu. Brutet ris är det som blivit förstört och inte kan användas till livsmedel. Kärnan har upphettats för hårt och sprängts sönder eller så har risets kärna spruckit under malningen.

Det skadade riset sorteras ut och säljs till djurfoderindustrin. Brutet ris har låg fiberhalt och mycket dåliga näringsvärden. Det är ett klibbigt ris med dålig kvalitet som livsmedel. Majoriteten av hundfoder i USA använder broken rice. Broken rice sorteras i olika grupper. Det sämsta går till djurfoder och det näst sämsta används i öltillverkning och en del mals till rismjöl.

Brutet ris är alltså ett näringsfattigt ris som består av endast snabba kolhydrater. Det används till att binda en kula i hundfoder och det är ett billigt utfyllnadsmaterial. Brutet ris/broken rice är den största råvaran i många torrfoder för hundar.

Riktigt parboled ris är mycket dyrt och OM någon skulle använda parboiled ris/livsmedelsris i ett hundfoder så skulle det stå med stora bokstäver på hemsidan. Det gör det inte.

Några få tillverkare har kvalitetsris i sina torrfoder. De har inte parboiled ris men kan ha fullkornsris eller brunt ris. På sidan dogfoodadvisor kan man läsa om vilka slags ris som finns i de foder som är bedömda. Tyvärr har det framkommit att det är höga halter arsenik i alla slags ris, så jag vill inte ge något foder med ris ö h t.
 
Sv: Standardt vs. Acana

<snip>
Och jag förstår inte alla dessa örter som är så populärt nu ? Örter låter fint, men enligt mig ger man örter vid behov - inte jämt ?

Acana tillverkas i Canada och man anvander farska orter och vaxter fran regionen for att se till att alla vitaminer och naringsamnen ingar i fodret. Acana ar ett mycket bra foder ... sjalv anvander jag Orijen ... ocksa fran Canada med mycket orter och inga spannmal.
 
Sv: Standardt vs. Acana

Allt ris som importerats till Sverige till hundfoder är av brutet ris (broken rice) Alltså är det brutet ris i Standardts foder också. Det är möjligt att det varit parboiled från början, men det är brutet ris. nu. Brutet ris är det som blivit förstört och inte kan användas till livsmedel. Kärnan har upphettats för hårt och sprängts sönder eller så har risets kärna spruckit under malningen.

Det skadade riset sorteras ut och säljs till djurfoderindustrin. Brutet ris har låg fiberhalt och mycket dåliga näringsvärden. Det är ett klibbigt ris med dålig kvalitet som livsmedel. Majoriteten av hundfoder i USA använder broken rice. Broken rice sorteras i olika grupper. Det sämsta går till djurfoder och det näst sämsta används i öltillverkning och en del mals till rismjöl.

Brutet ris är alltså ett näringsfattigt ris som består av endast snabba kolhydrater. Det används till att binda en kula i hundfoder och det är ett billigt utfyllnadsmaterial. Brutet ris/broken rice är den största råvaran i många torrfoder för hundar.

Riktigt parboled ris är mycket dyrt och OM någon skulle använda parboiled ris/livsmedelsris i ett hundfoder så skulle det stå med stora bokstäver på hemsidan. Det gör det inte.

Några få tillverkare har kvalitetsris i sina torrfoder. De har inte parboiled ris men kan ha fullkornsris eller brunt ris. På sidan dogfoodadvisor kan man läsa om vilka slags ris som finns i de foder som är bedömda. Tyvärr har det framkommit att det är höga halter arsenik i alla slags ris, så jag vill inte ge något foder med ris ö h t.

Med anledning av dessa påståenden, så kontaktade jag Standardt och bifogade denna tråd.
Fick då detta svar att lägga in här;

-----------------------------------------------------------------------------------
Tack för länken.

Denna person har i många år trakasserat och förtalat våra produkter.

Olika synonymer används på olika forum.

Vi har tydligt berättat på vår hemsida om våra råvaror.

Uppenbarligen har inte skribenten läst vår hemsida ej heller pratat med oss.

Enbart spekulerar och ljuger.



Vi svara på frågor som rör våra produkter via mail och direkt i telefon.

Alla är välkomna och ringa om det är några oklarheter på vår hemsida.

Mvh Lena Mattsson / näringsfysiolog

Sp Standardtprodukter.

www.standardtprodukter.se


SP Standard Produkter AB

TEL: (00)46 (0)31 455260 Telefontid/Phonehours: 10.00 > 14.00 CET

FAX: (00)46 (0)31 476260

@MAIL: kontakta@standardprodukter.se

Hemsida: http://www.standardprodukter.se

------------------------------------------------------------------------------------

Fick även veta mer fakta om bl a riset, men de vill helst att den som tvivlar på informationen, eller har funderinga/åsikter att presentera, hör av sig själv till dom. Kan ju bara tillägga att den information jag gav innan om riset fortfarande gäller.
 
Sv: Standardt vs. Acana

Jag funderar på detta foder i framtiden, först ska han utredas ytterligare en gång bara för att vara på den säkra sidan att det inte handlar om någon allergi. Men sen, om han visar att det inte är det vill jag testa Orijen. Vilken sort använder du? Kikat lite på Red dog 13,5kg. Dyrt men verkar vettigt.
 
Sv: Standardt vs. Acana

Vilken/vilka vegetabilier anser du mest lämpliga i ett torrfoder.
Vilka foder på den svenska marknaden innehåller inte "skräp ris"?
 
Sv: Standardt vs. Acana

Så inget brutet ris i standart alltså?:)
Hittade inte så mycket fakta angående risets kvalité på deras hemsida.
 
Sv: Standardt vs. Acana

Så inget brutet ris i standart alltså?:)
Hittade inte så mycket fakta angående risets kvalité på deras hemsida.

Maila dom den frågan. Eller ring.
De föredrar direktkontakt med frågeställare.

En viss andel brutet ris finns även i många produkter för människor, så jag kan inte svara på om det finns en liten del sådant även i hundmaten. Men det kan tillverkaren ge svar på. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har totalt tröttnat på Standardt efter dryga 1,5 år. Näst intill omöjligt att få henne att äta så mkt som hon behöver få i sig...
Svar
15
· Visningar
6 548
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Vad svårt det är med den här foderdjungeln! Jag blir helt snurrig när jag surfar runt på diverse fodersidor för att se efter vad som kan...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 103
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 319
Senast: Jeronimo
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 556
Senast: svampbobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp