Bukefalos 28 år!

Standardvärden på hösilage?

Monsieur de Mai

Trådstartare
Finns det några standardvärden man kan räkna med på hösilage för att få fram en foderstat? Jag har nämligen inte möjlighet att göra någon analys pga många omständigheter, men vill ändå kunna göra en så bra foderstat som möjligt.

Vilka kvoter osv ska man räkna på?

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Standardvärden på hösilage?

Tyvärr så finns det ingen möjlighet att gissa. Om inte det finns en analys får du väl göra en själv. Kostar ca 500.
 
Sv: Standardvärden på hösilage?

BIMM skrev:
Tyvärr så finns det ingen möjlighet att gissa. Om inte det finns en analys får du väl göra en själv. Kostar ca 500.

Jo jag vet, men grejen är den att hösilaget är taget från så många olika ställen samt att det är massor av olika balar vilket gör det nästintill omöjligt att få ett korrekt värde :crazy:
 
Sv: Standardvärden på hösilage?

Kan du ta prov på några av balarna och göra ett samlingsprov? Då fär du fram ett medelvärde. Prata med analysföretaget hur man gör och hur man återförsluter efter borrningen.
 
Sv: Standardvärden på hösilage?

Det finns säkert standardvärden, men det är inget man kan beräkna en foderstat på.

Standardvärdena på ett svenskt normal brukar anges som ca 7-8 MJ och 30-60 g smrp, och det säger sig ju självt att bara däremellan är det väldigt stor skillnad.

Det är ju inte heller helt sällsynt att värdena ligger utanför standardvärdena.
 
Sv: Standardvärden på hösilage?

BIMM skrev:
Kan du ta prov på några av balarna och göra ett samlingsprov? Då fär du fram ett medelvärde. Prata med analysföretaget hur man gör och hur man återförsluter efter borrningen.

Jo jag vet inte, men det är alltså mååånga balar.. vi pratar flera hundratals. Och chansen att man tar i rätt balar känns ju rätt liten, och då är ju ändå analysen helt onödig...

Jaja, jag antar att man får gå efter magkänsla och ögon då...
 
Sv: Standardvärden på hösilage?

Du behöver inte göra analys på alla balar utan du tar ur kanske var 20:e
bal och lägger till ett prov, det blir ett medelvärde så du får fram någorlunda kvoter, i alla fall vad gäller kalk/fosfor. Det ser du inte med ögat. Har du så stor verksamhet att det går åt så mycket, borde du väl ha intresse av att inte behöva fodra på måfå. Kraftfoder kostar ju mycket.
 
Sv: Standardvärden på hösilage?

Jag skulle ha gått på synen och struntat i analys. Jag har samma problem som du att jag har många balar från olika åkrar. Jag skulle inte lita på en sammlingsanalys då analysen aldrig stämmer med just den balen du har öppet för tillfället. Hos oss går jag på tidpunkten när jag vet vi tog in balen, väder, liggtid och gräset som fanns på åkern. Värdena på balarna kan ju variera väldigt mycket ändå men mina har varit i utmärkt hull alla år........
 
Sv: Standardvärden på hösilage?

Warmia skrev:
Jag skulle ha gått på synen och struntat i analys. Jag har samma problem som du att jag har många balar från olika åkrar. Jag skulle inte lita på en sammlingsanalys då analysen aldrig stämmer med just den balen du har öppet för tillfället. Hos oss går jag på tidpunkten när jag vet vi tog in balen, väder, liggtid och gräset som fanns på åkern. Värdena på balarna kan ju variera väldigt mycket ändå men mina har varit i utmärkt hull alla år........

Okej, tack! :) Vad ger du dina hästar utöver hösilage när du inte har några exakta värden på hösilaget? Eller du kanske ger hö?
 
Sv: Standardvärden på hösilage?

Dom får höenselage.....
Utöver detta så får dom egen odlad havre och korn och sedan köper jag betfor och blå kraft mineraler. Har alltid funkat för mig. Då jag har eget foder så billigt såfår dom istort sett fri tillgång på grovfoder och kraftfoder efter behov......
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 556
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
969
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
625
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 847
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp