Bukefalos 28 år!

Stångbett utan kedja, tungfrihet??? HJÄLP

Tack för alla svar! Jätteintressant att höra! Jag rider både hopphästar och westernhästar varje dag och då har jag stångbett på två av mina reiningquartrar, så dom betten/reglerna är jag väldigt bekanta med!
Men det är väll en oerhört stor skillnad på ett sådant stångbett jag har på en reiningquarter jämnfört med ett kimblewick?
Jag skulle nog aldrig pröva ett sånt stångbett på min hopphäst eftersom hon inte är skolad inom reining...:d

Det jag blir nyfiken på är att ett kimblewick liknar ju ett vanligt bett ganska mycket, om man skulle sätta tygeln i bara ringen och ingen kedja, skulle det då inte ha en ganska liten ''stångbettsfunktion'' då??:confused:

En sån bet har väldig lite hävstångs effekt, häv punk är för kort.
 
Om salivutsöndring tvistar de lärde.

Någon vill påstå, vilket kanske ligger närmanst sanningen enligt mig, att svalg och annat inte kan jobba när hästen jobbar på tyglen och ut måste saliven på ett eller annat sätt.

Det skulle förklara varför man inte behöver bett för att få skum i munnen.

Om detta är sant vet jag inte.
 
Jag har ridit en del på Kimblewick och tycker det har funkat bra. Det är ett skarpt bett, men de hästar jag ridit på det verkar ha trivts bra. Det är inget jag tycker man rider dressyr på, eftersom det kan ge "falsk" form (kommer inte på bättre formulering) och vissa hästar kröker bara på nacken.. Men som rida ut-bett och som nödbroms-bett att ha och rida på mjuk tygel tycker jag det funkar bra. Min häst kan tagga ganska mycket och bli stark när vi rider ute och då tycker jag det känns bättre att ha ett bett hon märker av istället för att ta hårdare i "mildare" bett. Sen behöver hon förvisso ridas mer dressyr på och på så vis bli mer kommunikativ ;) Men vi jobbar på det!

Men som sagt, jag tycker det är ett bra bett.

DOCK som jag förstått så SKA det ha kedja, har för mig att det blir ännu skarpare utan (:confused:). Det känns som om det blir mer som pessoa (helvetesredskap) isf..
Mitt tips är att ta ut en utprovare faktiskt, som kan testa ut ett eller flera bra bett till just din häst..
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har kommit till en återvändsgränd känns det som, och har slut på idéer. Vänder mig därför hit och hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 532
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 218
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 781
Senast: Efwa
·
Islandshäst Jag har förstått att det debatterats inom islandshästvärlden huruvida stångbett med tungfrihet skall vara tillåtna eller ej, eftersom...
Svar
14
· Visningar
2 752
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp