Stångbett

G

Gunvor

Den westerntränare jag rider för, tyckte att det var dags
att börja så smått att rida på stångbett.
Hästen i fråga, är riden på stångbett mycket med tidigare
ägare, och det stångbett jag fick med vid köpet, är detta
som finns på H**ks för 79 kronor.
Tycker det verkar vara lite vassa kanter på porten längst
ner, och ett annat stångbett kanske vore att föredra.

Gärna ett mild stångbett, med låg port, och gärna med
hingstskänklar, då pålle är lättroad. :D

Någon som har ett tips?
 
varför skall du skaffa stångbett? Är din häst inte lydig längre? Klaga på hoppryttares bett och skaffa eget stångbett rimmar illa...
/P
 
Hej!
Du har nog mssförstått det hela lite
:mad:
Inom western börjar vi med stångbett just för att vi HAR en lydig häst, som därmed kan ridas på mindre hjälper, och därför kan ha skarpare bett i munnen..... Dessutom är det en förutsättning för att kunna rida på en hand! Stångbett används bara på hästar äldre än 5 år och utbildade hästar.
Disskussionen om bett inom hoppning har jag inte följt?
Däremot kan man ju se diverse skarpa bett just för att kunna hålla hästen på vissa ekipage inom hoppningen.
Dessutom är det väl så, oavsett ridgren, att inget bett är skarpare än den hand som håller tyglarna!
 
Jag rider min häst på en stång med ganska korta skänklar,
som jag köpte hos Western Horseman's corral på en tävling i våras.
Det var rätt billigt också. -tacksam-
Fast jag rifer iofs fortfarande väldigt mkt på tränsbett,
det där med ridning på en hand är lite... krångligt. :o

Och jag rider på ett delat stångbett, ingen port här inte. Det säger både jag och hästen bestämt nej till.
 
mitt inlägg var riktat till Gunvor som lade en del befängda bilder och påståenden under "hoppning" och när jag såg att hon skulle till att rida på skarpare bett kunde jag inte låta bli att näpsa lite... :angel:
det optimala inom all slags ridning är att få hästen känslig för minimala hjälper, det är därför även hoppryttare använder olika bett...
/P
 
Skillnaden är väl att vi inom western har slack i tyglarna på våra "skarpa bett". Skulle vilja se den hoppryttare som tar sig igenom en hel bana med slack i tygeln...
 
Stångbett med Billy Allen mundel är ett perfekt övergångsbett. Perfekt eftersom skänklarna kan röras oberoende av varandra.

//Elisabeth
 
jag har sett en ryttare uppvisningshoppa en värlscupbana utan tyglar och utan sadel! men han hoppade inte hela banan för till slut stod publiken upp och applåderade och då blev hästen lite väl tänd!! Det var Bruce Goodin och det var i Millstreet på Irland.
:)/P
 
Det var EN det.
Och visst var det väl häftigt?

Jag har hoppat i hela mitt ridande liv, och min moster tävlar på elitnivå. (fast just nu ska hon ha bebis så Lisen rider hennes hästar)

Och min hopphäst, är nu omskolad till western, jag rider på stång ibland dels för att vänja henne och dels för att få in känslan.
Ibland rider jag henne utan träns, och hon gör ingen grej av det alls.
Så det är inte SÅ svårt, inte ens för en "hoppryttare".
 
Ja visst e det bra, men som som tidigare sagt: Det var en det.. Då undrar jag givetvis vad han har för bett vanligtvis? Skarpt eller milt? Fast å andra sidan spelar det ingen roll, eftersom en person inte kan representera hela hoppvärlden..
 
Hur många western ryttare hoppa 1,60 då?


När man snurrar runt på marken kanske lösa tyglar (om ni inte använder bettet varför så starka?)funkar men när man ska flyga krävs lite mer.

Oftast behövs inte de starka bett hoppryttarna använder men de används som säkerhetsgrej då hästen inte får komma fel på ett högt hinder för då gör det ont. Så istället för att få en för sen reaktion på ett tränsbett använder man ett skarpare.
 
ja, vore ju bra om de skarpa betten användes på det sättet. Dvs mellan hindrena rider man på slack tygel, men om man skulle behöva korrigera så tar man lite i bettet i anridningen.

Men den hoppning jag har sett ser aldrig ut så. Där blåhåller man hästen på övermaxad häveffekt mellan hindren, och i anridningen ger man ett eller flera kraftiga ryck...
Om hästen är van vid sådan behandling så förstår jag att man inte klarar av den på tränsbett sen...

En utbildad häst, oavsett ridstil, ska kunna ridas på vilket bett som helst. Bara för att man har utrustningen innebär det inte att man måste vara beroende av den. Hästen ska vara lika lydig på stång som på tränsbett.
Om hästen inte är det, så arbetar den inte rätt med stången heller utan försöker bara komma undan den.
 
Har du varit framme och känt hur hårt de håller?
Visst, de rakar upp sig i ryggen och håller händerna högt men vette fan om de blåhåller.

Dessutom är ju avstånden inte speciellt långa, de handlar om några sekunder (max) du isåfall skulle slacka på tygeln och risken är ju att rycket när du samlar igen blir för stort.

Det är ju därför vi rider med stöd, för att inte slacka/rycka/slacka i munnen.
 
kan man inte samla utan att rycka? :confused:

och jo, i väldigt många fall sitter dom o blåhåller.

det brukar synas på dels deras händer, och dels på hästens mun... :smirk:


ALLA behöver ju dock inte göra det, som tur är. :)
 
jo men om du ska hinna släppa ut och samla på de hundradelarna blir det nog mest ryck.
Iaf om man ska släppa så tygeln glappar för de släpper ju ut när de för fram händerna.
 
Det är väl aldrig någon som påstått att westernhästar hoppar 1.60.. varför skall de göra det? Vi rider ju faktiskt western? Förstod inte riktigt relevansen i den frågan?

Som jag har sett det så går många hopphästar med huvudet högt, drar mot hindrena osv så även om jag inte varit framme o känt på tyglarna innan hindrena så anser jag att jag ser att där finns ett rejält tryck på munnen trots skarpa bett.. Om du vidhåller att de inte håller hårt så får det stå för dig.
Varför vi har skarpa bett trots slack i tygeln har redan förklarats men jag gör det gärna igen. Om du rider utan stöd i munnen så "behövs" ett skarpare bett för att förfina hjälperna. Om jag har slack i tygeln, men känner att min häst behöver en tillsägelse så rör jag på handen någon millimeter så känner hästen det. Skillnaden här är väl att rörelsen känns, men gör inte ont. Därav även hävstången pga av att finare rörelser känns mer trots brist på stöd i munnen..
 

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 460
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 538
Senast: Tassa
·
Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
1 944
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp