Spinoff på tråden om förskolesjukdomar som finns på förälder, men riktad även till er som liksom jag inte har (små)barn. Stannar ni med handen på hjärtat hemma från jobbet om ni är sjuka? Vi kan ju kanske strunta i magsjuka, för det är väl dels det som klubbar en mest och det som folk har mest respekt för, men vid vanliga förkylningar/feber? Tänker kanske framför allt på er som, precis som jag, har jobb som inte går att sköta hemifrån, så att det blir en regelrätt sjukdag det handlar om.
Jag är jäkligt kluven. Dels är jag fruktansvärt nojig för att bli sjuk, och kan gå långa omvägar runt en person som är förkyld. Jag är alltså typen som inte alls uppskattar om kollegor kommer till jobbet snorande och hostande. Däremot har jag på mina jobb förlorat mer ekonomiskt på att stanna hemma från jobbet, än vad jag hade fått in om jag hade gått dit. Jag har stannat hemma två gånger, en för att jag kräktes på natten (det visade sig sen vara ett tecken på att mensen var på väg, men det kunde jag ju inte veta) och just för att det var kräkningar inblandade valde jag att stanna hemma. Andra gången "vanlig" feber. Yrke där man träffar mycket folk varje dag (handels). Har dock också jobbat trots feber och (rejäl) förkylning en helg eftersom det är i princip omöjligt att få någon annan att gå in med så kort varsel en söndag och vi måste vara två.
Som ni märker är jag kluven. Jag tycker inte om att andra jobbar, och smittar, när de är sjuka, och jag hade gärna föregått med gott exempel och stannat hemma. Men tyvärr finns ju en ekonomisk bieffekt av att stanna hemma också. Så vad säger Buke?