Stannar ni hemma från jobbet om ni är sjuka?

Jag jobbar som lärare och det är apsvårt att få tag på vikarier plus att det blir en massa merarbete för mig, så oftast är det lättare att bara gå till jobbet och bita ihop. Undantaget är vid magsjuka eller hög feber.

(Som student skrev jag en gång en viktig tenta med vad som senare visade sig vara lunginflammation, men då var jag ung och odödlig. Fullt så tuff är jag inte längre.)

Spinoff på tråden om förskolesjukdomar som finns på förälder, men riktad även till er som liksom jag inte har (små)barn. Stannar ni med handen på hjärtat hemma från jobbet om ni är sjuka? Vi kan ju kanske strunta i magsjuka, för det är väl dels det som klubbar en mest och det som folk har mest respekt för, men vid vanliga förkylningar/feber? Tänker kanske framför allt på er som, precis som jag, har jobb som inte går att sköta hemifrån, så att det blir en regelrätt sjukdag det handlar om.

Jag är jäkligt kluven. Dels är jag fruktansvärt nojig för att bli sjuk, och kan gå långa omvägar runt en person som är förkyld. Jag är alltså typen som inte alls uppskattar om kollegor kommer till jobbet snorande och hostande. Däremot har jag på mina jobb förlorat mer ekonomiskt på att stanna hemma från jobbet, än vad jag hade fått in om jag hade gått dit. Jag har stannat hemma två gånger, en för att jag kräktes på natten (det visade sig sen vara ett tecken på att mensen var på väg, men det kunde jag ju inte veta) och just för att det var kräkningar inblandade valde jag att stanna hemma. Andra gången "vanlig" feber. Yrke där man träffar mycket folk varje dag (handels). Har dock också jobbat trots feber och (rejäl) förkylning en helg eftersom det är i princip omöjligt att få någon annan att gå in med så kort varsel en söndag och vi måste vara två.

Som ni märker är jag kluven. Jag tycker inte om att andra jobbar, och smittar, när de är sjuka, och jag hade gärna föregått med gott exempel och stannat hemma. Men tyvärr finns ju en ekonomisk bieffekt av att stanna hemma också. Så vad säger Buke?

Helst stannar jag hemma. Jag förlorar dessutom inga pengar på att boka om undervisning eller flytta möten. Precis som du avskyr jag när andra springer runt och smittar folk, så även om jag orkar gå till jobbet så håller jag mig hemma. Men det har hänt (senast för ett par veckor sedan) att jag har haft föreläsningar som jag absolut inte kan flytta. Då pallrar jag mig dit och håller mig på avstånd från andra.

Magsjuka skulle jag aldrig gå till jobbet med. Men det har jag inte behövt fundera på, för jag blir inte magsjuk.

Resultatet bli att jag får sjukskriva mig 10+ ggr/år. Det är skitkul, verkligen.
Men alltså, vilka grader av förkylning pratar vi om?
Jag får erkänna att jag faktiskt inte vet när förkylning smittar, alltså under vilken del i sjukdomsfasen.
Men jag är väldigt ofta förkyld. Det skulle inte funka att vara hemma av hänsyn till andra sålänge jag kan sköta jobbet..

Men alltså, vilka grader av förkylning pratar vi om?
Jag får erkänna att jag faktiskt inte vet när förkylning smittar, alltså under vilken del i sjukdomsfasen.
Men jag är väldigt ofta förkyld. Det skulle inte funka att vara hemma av hänsyn till andra sålänge jag kan sköta jobbet..

Vad menar du? Jag blir däckad av att vara förkyld. Får svårt att gå rakt, kan inte köra bil och inte tänka klart. Jag har aldrig fått en såndär förkylning som folk säger sig ha när de säger "jag är bara lite förkyld" och fortsätter livet som vanligt. Aldrig hänt mig, någonsin.

Vet inte heller exakt vilken fas det smittar i, men när man börjar visa symptom är jag ganska säker på att det smittar. Sedan är frågan hur länge det håller i sig.

Frågan är hur många verksamheter som skulle göra det.
I linje med dagens hållbarhetstänk rustar fler och fler företag för aktivitetsbaserade kontor och satsar på bra teknik för resfria möten. De flesta av mina kompisar jobbar på företag där de kan jobba hemifrån och delta på alla typer av möten från olika platser.

Men det är klart, vissa jobb kräver ju närvaro på ett annat sätt.

Vad menar du? Jag blir däckad av att vara förkyld. Får svårt att gå rakt, kan inte köra bil och inte tänka klart. Jag har aldrig fått en såndär förkylning som folk säger sig ha när de säger "jag är bara lite förkyld" och fortsätter livet som vanligt. Aldrig hänt mig, någonsin.

Vet inte heller exakt vilken fas det smittar i, men när man börjar visa symptom är jag ganska säker på att det smittar. Sedan är frågan hur länge det håller i sig.
Men många människor har förkylningssymtom länge. Jag skulle garanterat ha fler sjukdagar än dina 10 sjukperioder per år.
Iaf om jag ska ta in alla gånger jag känner mig minsta förkyld.

Jag är periodvis småförkyld typ hela tiden.

För mig kan förkyld vara allt ifrån att jag är lite täppt, ont i huvudet osv till att ligga däckad.

I linje med dagens hållbarhetstänk rustar fler och fler företag för aktivitetsbaserade kontor och satsar på bra teknik för resfria möten. De flesta av mina kompisar jobbar på företag där de kan jobba hemifrån och delta på alla typer av möten från olika platser.

Men det är klart, vissa jobb kräver ju närvaro på ett annat sätt.

Fast väldigt stor andel av jobben nationellt sett består ju av bussförare, vårdpersonal, butikspersonal osv. Sådana som inte kan jobba hemma och där samhället inte funkar om det stänger ner.

Givetvis beror det på yrke. Men om alla skulle vara hemma för minsta lilla, hur många extra skulle behöva anställas för att hinna utföra arbetet? Om man så räknar sjukdagar och inte jobba hemifrån.

Stannar ni med handen på hjärtat hemma från jobbet om ni är sjuka?
Jag stannar hemma om jag är såpass sjuk att jag antingen har väldigt hög feber, eller om jag har något som smittas. Vanlig förkylning och hes röst inga problem. Har även jobbat med lätt feber, det är en avkänningsfaktor för mig vad jag orkar med.

Nu de senaste gångerna jag varit sjuk har det skett när jag ändå är ledig. :angel:

Jag kan tillägga att om jag har bokat träff/möte/etc. och vederbörande kommer vrålförkyld och mötet kräver närmre kontakt än några meter med någon så säger jag faktiskt "tack, men det här får vi boka om". Spelar ingen roll om det är frisör, läkare eller kollega. Jag blir superdålig i mina luftrör i många veckor om jag blir sjuk.

Fast väldigt stor andel av jobben nationellt sett består ju av bussförare, vårdpersonal, butikspersonal osv. Sådana som inte kan jobba hemma och där samhället inte funkar om det stänger ner.

Givetvis beror det på yrke. Men om alla skulle vara hemma för minsta lilla, hur många extra skulle behöva anställas för att hinna utföra arbetet? Om man så räknar sjukdagar och inte jobba hemifrån.

Spinner vidare på det. De jobb som inte går att göra hemifrån alls känns även som de jobb som kräver att någon annan faktiskt går in och tar det passet. Det var exempelvis mycket enklare för mig att ringa mig sjuk (rent samvetsmässigt) när jag satt i receptionen på en bilfirma (där någon av kollegorna fick "omaket" att släpa på telefonen den dagen men inte mer), än när jag jobbade i butik med fåtalet kollegor och där någon av de andra fick offra sin lediga kväll för att ta min stängning.

Det beror ju såklart på vad man har för jobb också. Jag är tågvärd, resenärerna löper betydligt större risk att smittas av en medresenär än av mig som bara går förbi och inte sitter ute i tåget. Det är ett konstant, hostande och snorande ombord hela hösten och vintern.
Är jag förkyld ringer jag föraren istället för att gå fram tex.

Inte för kollegorna som blir smittade och mår dåligt??

Är extra bitter just nu för att jag sitter och är jätteförkyld tack vare en person som var tvungen att krama mig på svärfars minnesstund i fredags. Jag kan inte ens sköta stallet själv, och har ett sto som ska föla när som helst! Helvetes jävla respektlösa människor :rage::rage::rage::rage:

Jag får hoppas att hon kniper tills jag blir någorlunda frisk iaf, och att hon tar sig till fölungen direkt.

Menade mer att arbetsgivarens inställning påverkar hur mycket man drar sig för att sjukskriva sig. Det blir också ett arbetsmiljöproblem i längden om man inte kan räkna med att vara ledig utan att hoppa in och täcka upp för sjuka kollegor (arbetsgivarens ansvar egentligen ja, men drabbar ju alla).

Sen hade jag inte varit hemma så fort jag är lite snorig eller inte känner mig helt 100 oavsett arbete, med gott samvete.

Jag jobbar lite halvsjuk men misstänker att jag inte är den största smittkällan på mitt jobb :rofl:
Arbetar på en förskola så att undvika smitta är liksom lönlöst

Men många människor har förkylningssymtom länge. Jag skulle garanterat ha fler sjukdagar än dina 10 sjukperioder per år.
Iaf om jag ska ta in alla gånger jag känner mig minsta förkyld.

Jag är periodvis småförkyld typ hela tiden.

För mig kan förkyld vara allt ifrån att jag är lite täppt, ont i huvudet osv till att ligga däckad.

Kanske för att de inte tar sig tiden att bli friska?

Är du så säker på det? Mina sjukskrivningar varade aldrig under en vecka, och oftast uppemot 1,5.

Ena året var det 13 olika sjukperioder.

Jag har aldrig sjukanmält mig från mitt nuvarande jobb, är snart uppe i 3.5 år där. Mitt förra jobb hade jag inte lika hög trivsel på, så där hade jag några fler sjukdagar (stannade tex hemma vid förkylning), men generellt är jag en väldigt frisk person.

Jag tycker inte om att sätta mina kollegor i skiten, även om det inte är mitt problem primä. Jag tycker inte heller om när kollegor sätter mig i en dålig sits för att de inte orkar gå upp på morgonen. Är en person sjuk så är en person sjuk, det kan denne inte rå för, men måndagssjukor och fisar på tvären accepterar jag inte.

Under januari och februari har jag jobbat till stor del hemifrån, när jag åkt till kontoret har jag tagit med egen fika, diskat redan "rena" bestick innan användning och tvättat händerna i tid och otid - för att slippa bli sjuk.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 575
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag vet att det tycks lite olika om detta, och att det till viss del beror på vilket jobb man har, men när ska man stanna hemma från... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
19 828
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 138
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en... 6 7 8
Svar
156
· Visningar
14 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

• Köpa stolpar