Bukefalos 28 år!

Smittspridning och stanna hemma från jobbet

Men 4 förkylningar på 5 månader är väl helt normalt? 🤔
/hon som varit förkyld konstant sedan oktober och även lyckats klämma in en influensa och en vinterkräksjuka 🙄

Oj, jag tycker det låter jättemycket med 4 förkylningar på 5 månader!

Jag vet att jag själv är ganska extrem åt andra hållet, har väl i snitt en förkylning vartannat år numera, men hade nog trott att 2-3 förkylningar per säsong var "normalt" (vad det nu är i sammanhanget, beror ju på t.ex. vad man jobbar med, om man har dagisbarn osv)
 
Aha det visste jag inte 🙈 är det till vårdcentralen man vänder sig ?
Vårdcentralen kan hjälpa men det finns diverse vaccinationscentraler som främst vaccinerar inför resor, de kan säkert också fixa. Åtminstone Stockholmsområdet behövde jag ingen bokning.
 
Min bror har varit borta från jobbet tre gånger på ett halvår. Sammanlagt 12 dagar varav två dagar var för skada han fått av olycka på jobbet. Han har även varit kraftigt förkyld. Han blev då inkallad till chefen som gav honom en tillsägelse. Nu har han varit på hälsokoll som jobbet begärde. Han trodde det skulle vara en allmän hälsokoll där de även frågar om hur miljön är på jobbet. Men nej det visade sig vara drogtestning och alkoholtest. Vilket är ironiskt för han varken dricker eller knarkar. Finns dessutom gott om alkisar på stället. Inte en fråga om hur miljön på jobbet är. Dessutom måste han in till företagsläkaren om han blir sjuk hädanefter. Redan på första dagen! han skall alltså in till Malmö för att visa upp att han verkligen är sjuk. Detta är på ett utav Sveriges största byggföretag.

Så det är inte så lätt att bara stanna hemma vid förkylning.
 
Min bror har varit borta från jobbet tre gånger på ett halvår. Sammanlagt 12 dagar varav två dagar var för skada han fått av olycka på jobbet. Han har även varit kraftigt förkyld. Han blev då inkallad till chefen som gav honom en tillsägelse. Nu har han varit på hälsokoll som jobbet begärde. Han trodde det skulle vara en allmän hälsokoll där de även frågar om hur miljön är på jobbet. Men nej det visade sig vara drogtestning och alkoholtest. Vilket är ironiskt för han varken dricker eller knarkar. Finns dessutom gott om alkisar på stället. Inte en fråga om hur miljön på jobbet är. Dessutom måste han in till företagsläkaren om han blir sjuk hädanefter. Redan på första dagen! han skall alltså in till Malmö för att visa upp att han verkligen är sjuk. Detta är på ett utav Sveriges största byggföretag.

Så det är inte så lätt att bara stanna hemma vid förkylning.
Sambon jobbar också på ett av Sveriges större byggföretag och har varit förkyld ett antal tillfällen det senaste året. Han har precis varit in på samtal och tagit ett större antal blodprover. Måste vara någon ny policy?
 
Sambon jobbar också på ett av Sveriges större byggföretag och har varit förkyld ett antal tillfällen det senaste året. Han har precis varit in på samtal och tagit ett större antal blodprover. Måste vara någon ny policy?
Verkar så. De hade inte informerat min bror något om att det var urinprov m.m. så han va måttligt glad.
 
Ja precis brorsan fick lämna både urin och blod. Alkohol är inte så konstigt då många har alkoholproblem på företaget. Men de kunde ha skött det lite bättre och informerat mer m.m.

Det är pga arbetsgivarens rehab-ansvar. Men de ska även ta upp huruvida arbetsplatsen/miljön bidrar till sjukdom
 
Det var nog mycket coronaviruset som fock mig att starta den här tråden, även om jag många gånger innan dess haft svårt att avgöra när man är för frisk/för lite sjuk för att stanna hemma.

Sedan trådstarten har vi fått strängare direktiv om när vi ska hålla oss hemma, men om jag tolkar texten nedan som att man bara får sjukanmäla sig om man känner sig så sjuk att man även annars inte kunnat jobba:

"Medarbetare med symtom går inte till jobbet, inte ens med lindriga symtom. På 1177:s webbplats kan du läsa mer om vilka symtom det handlar om: Symtomlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

När du är helt symtomfri så lägger du på två dagar, efter det kan du återgå till arbetsplatsen. Om du är så sjuk att du inte hade kunnat jobba så sjukskriver du dig."

Jag läste om smittbärarpenning, men det är ingenting jag kan lägga in som frånvaroanledning (om jag nu skulle ha symtom). Måste nog fråga min arbetsgivare på måndag :idea:.
 
Det var nog mycket coronaviruset som fock mig att starta den här tråden, även om jag många gånger innan dess haft svårt att avgöra när man är för frisk/för lite sjuk för att stanna hemma.

Sedan trådstarten har vi fått strängare direktiv om när vi ska hålla oss hemma, men om jag tolkar texten nedan som att man bara får sjukanmäla sig om man känner sig så sjuk att man även annars inte kunnat jobba:

"Medarbetare med symtom går inte till jobbet, inte ens med lindriga symtom. På 1177:s webbplats kan du läsa mer om vilka symtom det handlar om: Symtomlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

När du är helt symtomfri så lägger du på två dagar, efter det kan du återgå till arbetsplatsen. Om du är så sjuk att du inte hade kunnat jobba så sjukskriver du dig."

Jag läste om smittbärarpenning, men det är ingenting jag kan lägga in som frånvaroanledning (om jag nu skulle ha symtom). Måste nog fråga min arbetsgivare på måndag :idea:.

Jag funderar på barnet och skolan. Förkylning = stanna hemma antar jag. Barnet hostar vid förkylning och hostan kvarstår flera veckor efter att förkylningen försvunnit Men barnet kan ju inte vara hemma från skolan i flera veckor...
 
Nu ålägger du mig åsikter som jag inte har skrivit. Har man inte möjlighet att vara hemma så är det givetvis en annan sak.
De flesta som arbetar har ändå möjlighet att sjukskriva sig. (Observera här nu att jag inte skrev alla).



Skulle man få avsked för att man sjukskriver sig när man är sjuk? Det låter ju som en helt horribel arbetsgivare isf!
Om du är sjukskriven minst en vecka varje månad är det inget någon arbetsgivare anställer med glädje. De första 14 dagarna betalar arbetsgivaren sjuklön och ev lön för vikarie. Det är dyrt. Avsked från en tillsvidareanställning får du inte men knappast förlängt på provanställning eller vikariat.
 
Jag funderar på barnet och skolan. Förkylning = stanna hemma antar jag. Barnet hostar vid förkylning och hostan kvarstår flera veckor efter att förkylningen försvunnit Men barnet kan ju inte vara hemma från skolan i flera veckor...

Jag är också en sådan som kan hosta i veckor. Över 6 veckor förra sommaren 🙈. Verkar inte rimligt vare sig att stanna hemma så länge varken från skola eller jobb för att luftrören är irriterade.
 
Om du är sjukskriven minst en vecka varje månad är det inget någon arbetsgivare anställer med glädje. De första 14 dagarna betalar arbetsgivaren sjuklön och ev lön för vikarie. Det är dyrt. Avsked från en tillsvidareanställning får du inte men knappast förlängt på provanställning eller vikariat.
Om man har mycket korttidsfrånvaro pga av sjukdom kan man få karensen och sjukfrånvaron betald av försäkringskassan. Inte helt ovanligt vid tex konstaterad migrän och liknande.
 
Jag är också en sådan som kan hosta i veckor. Över 6 veckor förra sommaren 🙈. Verkar inte rimligt vare sig att stanna hemma så länge varken från skola eller jobb för att luftrören är irriterade.
Under den här perioden blir du nog tvungen. Jag är själv hemma med lätt förkylning, det är helt enkelt lite annan ordning än vanligt i samhället just nu.
 
Om man har mycket korttidsfrånvaro pga av sjukdom kan man få karensen och sjukfrånvaron betald av försäkringskassan. Inte helt ovanligt vid tex konstaterad migrän och liknande.
Du ska ha rejält med frånvaro då. Minns inte i huvudet hur mkt då vi sökte åt en med hormonell migrän men hem fick avslag pga för lite frånvaro.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 983
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 386
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 464
Kropp & Själ Jag är förkyld men har successivt blivit bättre. Igår kände jag mig i princip symptomfri och var tvärsäker på att jag kunde jobba på...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 839
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp