Står inte still ?

D

Daffne

Nån som har något tpis om hur man får hästen att stå stilla när man ska sitta upp ? Min sköt häst står aldrig stilla, vet inte vad jag ska göra för att få henne att stå stilla .
nån som har något trick ? skriva till mej om det skulle vara så! hade bra . :D
 
Samma problem själv. Finns en tråd med svar några sidor tidigare. Tååålanmod. Själv har jag försökt med att hoppa ner så fort han börjar gå och backa och så håller vi på tills han trissar upp sig själv av otålighet. Skall nu istället börja träna fr bänk då det är enklare att sitta upp mjukt då - känslig rygg och jag är en klumpeduns... :smirk:. Börjar han gå backar jag ett par steg sen får han stå still med mig på. Detta kan ju upprepas valfritt antal ggr innan ridning, men var noga med att han står alldeles still så länge du vill innan ni rider iväg. Ibland rider jag ej utan tränar bara detta. Lycka till1
 
Går hon framåt eller bakåt? En häst som backar väntar jag ut. En häst som går framåt är värre, men kanske det kan funka att ta hjälp av en vägg eller liknande? Sen kan man ju fundera på om hästen bara är ouppfostrad, eller om den har dålig balans eller ont någonstans. Går den även om du sitter upp från en pall eller liknande?
 
longera innan.

Min kompis höll på i 20 minuter innan hon kom upp på sin häst. Dagen efter longerade jag den i tio minuter innan och sa sedan till den att stå stilla. Fick den även att backa undan för mig... Sedan stod den blick stilla när jag hoppade upp.
Det behövdes bara den gången sedan stod hästen stilla jämt.
 
hon drar framåt. Hon går även när jag har hoppat upp . har checkat igenom henne och hon verkar inte ha ont nånstans.
 
Visa vad som är rätt !
Beröm honom när han står still, låt honom ex göra en volt eller backa när han gör fel. Dvs gör det rätta enkelt och det som är fel svårt.
Många hästar vet inte vad vi vill att de ska göra.
Så jobba med beröm. Så fort han står still beröm och tala om hur duktig han är och det är det du vill att han ska göra.
Han kan tycka att det är obehagligt att du häver dig upp från marken. Lär honom då genom beröm att stå bredvid dig från en pall så att du kan stiga upp utan obehag för honom.

Hjälp din häst att lyckas, då kan du ge beröm och hästen känner en motovation att göra rätt.

Najo
 
Ett bra trick är att ställa hästen med huvudet in i ett hörn, då kommer den ingenstans och du kan lugnt sitta upp och sen berömma. 2-3 ggr, sen brukar det gå bra att sitta upp varsomhelst
 
jag brukar rida en stund (ha lite tålamod vid första uppsittningen). Sen efter en stund så hoppar jag av, hoppar upp. Rider lite, gör om samma sak ett antal ggr. Då brukar det gå bättre och bättre.
 
Jag vet inte om det är rätt, men jag har fått lära mig att man ska ta tag i innertygeln så att hästen böjer huvudet "innåt" när man sitter upp. Om hästen börjar gå runt väntar man ut den - ingen häst vill gå runt 30 varv på en plutteliten volt. Håll sedan kvar tygeltaget när du sitter upp (hästen fattar snabbt att den inte ska gå förren du släppt efter). Om den går ändå när du kommit upp låter du den gå runt på sin lilla volt samtidigt som du lugnt saktar av den med säte och röst.
Jag brukar aldrig behöva göra så här och kan inte tänka mig att det kan vara bra för hästens balans (speciellt inte om det kan vara så att d klämmer nånstans?) men dt kan kanske vara värt att testa som en alternativ utväg?
 
Jag säger inte att jag har rätt men jag säger kanske.

Kan det ha med hästens balans att göra?
Sambons häst står aldrig still utan tar alltid ett steg fram. Det började han med när vi hade en kvinna i övre medelåldern som medryttare. Med ålderns rätt var hon inte den smidigaste när det var dags för uppsittning vilket resulterade att han alltid tog ett par steg fram.

Det har blivit bättre då sambon är något smidigare och hänger mindre i sadeln liksom. Oftast brukar han försöka använda något att kliva på men det går inte alltid.
Med mig ... som väger hälften av vad sambon gör ... står han alltid still. Jag MÅSTE ha något att kliva på nämligen annars kommer jag inte upp, så enkelt är det.

I princip tycker jag att hästar ska stå still när man sitter upp men det kan kanske finnas en "logisk" förklaring ibland.

Nu vet jag inte hur din sköthäst gör. Han kanske springer iväg eller snurrar runt runt eller ja, det jag talar om är alltså ett eller två steg fram för att hålla balansen.
 
nja här snackar vi inte ett par steg utan här är det fullrulle framåt. :crazy:
 
¨Jag har ett jätte bra tips och det fungerar!!

När du sitter upp kortar du innertygeln, om hästen börjar röra på sig låter du hästen gå runt i en cirkel och den stannat tillslut för att ståstill är ju mycket skönare och det blir till en belöning för hästen.
När du väl kommer upp ska du fortfarande låta innertygeln vara kortare och så ber du hästen "kyssa" din stigbygel, och så gör du samma med andra stigbygeln.
Efter det är det bara att rida iväg, och hästen väntar tålmodigt på att gå fram.
Mina hästar brukar nu själva kyssa stigbygeln och det kan se roligt ut, men de är så tränade att de väntar för de vet at efter att de gjort det, då kan man gå.
 
Okej hm, är det fullrulle så stämmer inte min idé tror jag.

Lycka till.
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
813
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
840
Senast: BernT
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 201
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp