Star Trekk Españiola / Deluxe

Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Jag har Dressage utan flyttbara paneler, vilket gör att det inte alltid är så lätt att reglera så att det sitter perfekt, därav mina funderingar. :) Men tack för svaren. känns som att det kanske är värt att prova en Espaniola iaf med tanke på att den verkar vara lättare att reglera och anpassa efter hästen.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Jag tror ju mer på Espaniolan med flyttbara paneler i längden än Dressage med fasta. Jag har fasta paneler på min dressyrvariant och trots att jag bara haft den några veckor så märker jag att den kommer passa periodvis och periodvis inte just för att det inte går att ändra panelerna. Espaniolan har jag nu kunnat ha i flera månader vilket inte hänt med någon annan sadel sedan denna ponny började ridas.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Det är det jag upplever med min dressage också, att i vissa perioder kommer jag kunna använda den medan i vissa måste jag ha andra alternativ. Just att panelerna är flyttbara måste ju göra jättemycket för passformen.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

*knapp*

Imorrn ska jag betala min Espaniola! Kan knappt tro att det är sant! :banana: Ska bli kul att se hur den ser ut och hur den känns att sitta i! Har ju aldrig sett någon i verkligenheten! Hoppas den hinner komma i veckan!
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Jag har en ST Españiola och är otroligt nöjd med den. Den är rejält smalare att sitta i än westernsadeln jag hade i början (spanska sadlar är en relativt ny grej i Finland) och otroligt lätt att anpassa. Skall bara beställa ett par tjockare paneler då ponnyns manke är så otroligt hög.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

En ytterligare fundering, vad är det för material i sätet? Är det mocka eller läder?
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Hur vet man vilket framvalv man ska ha då? Jag har K2 på min unghäst nu och sadel ligger väldigt högt och glappar i bak. Alltså är framvalvet för smalt. Men hur stor skillnad är det mellan framvalven? Vill inte betälla mer än ett just nu för då blir sambon galen på mitt shoppande!:D
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

kom på att jag hade en relativt bra bild där man srr hur högt den ligger:
29968634.jpg
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Har bara mätt 3 ~ 100 grader + och 4 ~110 grader +.

4an låg så när han var 115 grader, skulle nog behövt en 5a då men det fungerade.

29154364.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

ska undersöka detta. fick hem sadeln i förrgår och unghästen är inte inriden så jag har inte provat så noga. Ska exprimentera lite i eftermiddag tänkte jag.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Nu har jag mätt min lilla häst och vad jag kunde se är hon 120 grader. :crazy: Det blir ju jobbigt iochmed att hon inte är riden alls och då antagligen kommer muskla sig en hel del till. Så jag antar att jag får gå på K5 direkt sen sälja sadel :cry:
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Näe antaglige blri det inte så illa. Jag har också sådana där mega breda hästar (120 grader och däröver) Men jag har ett 4 järn till all amina och det är inga som helst problem. Framvalvet bär ju inte upp själva sadeln egentligen utan håller mera ihop den så att det finns lite kanal om du fattar vad jag menar. Bossoran är så pass högt skurna att den bara ligger ovanpå inte klämmer. Dessutom musklar sig ju inte hästen enbart vid bogaran! Ryggen kommer upp i härliga limpor och då ligger sadeln ännu bättre. Min bästa sadelutprovare är min märr som har en rygg som en muskelbyggare och hon är omöjlig att rida med en sadel som inte ligger bekvämt. Hon föredrar espaniolan framför alla andra sadlar inklusive min älskade sensation. Kräver absolut bogfrihet och det har hon med 4ans framvalv.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Viddens passande eller inte passande har även att göra med hur du kan ha bossarna, eller hur hästen vill ha dem. Det kan ju även vara så att när du kommer igång så kommer hästen forma om sig och även om musklar den så kan den ändå gå ner i grader för att ev. späck försvinner. Så bara för att de musklar sig behöver de inte bli bredare utan ofta så formar de bara om sig.

Vore jag dig så skulle jag handla både 4 och 5 an och så prova mig fram till vad som blir bäst för dagen. Många hästar föredrar ju att ha sadeln lite högre på för att få full bogfrihet än att ha en sadel som ligger omslutande runt dem.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Jagt änkte ev. köpa flaxi framvalvet. Verkar smidigt med alla framvalv i ett. Nån som provat?
 

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
947
Senast: ufot
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 043
Senast: Aifos
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp