Star Trekk Españiola / Deluxe

Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Uscha detta låter farligt, ska bli spännande när jag hämtar ut min PRO om jag måste sälja Espaniolan :p
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Såg du hade din Eapaniola ute, så jag gissar på ett du gillade Pro bättre, eller?
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

*puff*


Jag hade en freeform förut men den var så vinglig/gled i sidled. Hur är ST? Står att den ska vara stadig på hemsidan.
Hur mkt stöd får man i den? (kvick unghäst.. :angel:)
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

*puff*


Jag hade en freeform förut men den var så vinglig/gled i sidled. Hur är ST? Står att den ska vara stadig på hemsidan.
Hur mkt stöd får man i den? (kvick unghäst.. :angel:)

väldigt bra.

Rider både holländksa stoet med GÅNG & lätta hovar dvs jämnfotahopp med skruv i den & racer kallblodstravaren utan några bekymmer.
Har aldrig kasat åt sidorna eller nått så, sitter stadigt & säkert.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Sadeln ligger stilla om den passar. Har också en häst som tar sidoskutt mm och jag sitter mkt säkrare i Espaniolan än i min hoppsadel.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

panelerna i den bomlösa gör att den är lika stadig som en vanlig bomsadel.

Bara tänk på att man bör inte hoppa högre än du kan ta upp nedslaget med dina knän & inte i stigbyglarna, rida för mycket lätt med vikt i stigbyglarna eller klättra brant då du inte har en bom som fördelar vikten över hela ryggen utan det blir punktryck precis vid stigläderinfästningarna.

Jag har ridit med espaniola i snart 3 ½ år & klättrar i normala backar dsv inga backar som går mer eller mindre lodrätt uppåt då man måste ta mantag för att hålla sig kvar.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Min häst är rund som en tunna (vidaste framvalvet), sadeln ligger inte still på henne om jag inte har ett schabrak med antiglid och en sadelgjord som inte heller glider...och som man spänner. Men då sitter den fint. Man sitter säkert i de flesta manövra utom hennes jämfota helikopterkonst, då flyger jag UPPÅT och det kan ju inte sadeln hjälpa till med...
Jag HAR problem med att sitta upp från marken dock, det gör jag nästan aldrig men om man behöver kliva av är det lite irriterande om man inte har något att stå på;-)
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Gammal tråd men behöver lite råd.
Jag försöker nu sälja mina gamla sadlar för att få råd med en Espaniola. Men nu undrar jag:
Fungerar den till inridning? Just nu sitter jag in ungdjuret barbacka pga sadelbrist
Hur står de sig? (alltså vågar man köpa en begagnad eller blir de dåliga fort)
Kan man byta framvalv på alla Espaniolor? (eller finns det äldre varianter med fast framvalv)
Är det sant att de passar på i stortsett alla hästar?
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Jag red det "allra första" av inridningen i en bomsadel (dressyr), men sen köpte jag snabbt en Espaniola. Hon var då skrittad i ridhus och travad ett par gånger.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Nej de passar inte spetsiga eller rejält takformade ryggar skulle jag påstå, alla andra ryggar funkar de bra med. Man kan köpa begagnad utan tvekan de är rejält sydda av bra läder och står sig gott även om det syns att de är använda. Alla har lösa framvalv som är lätta att byta och de flesta hästar kan ha framvalv nr 3. På en omusklad rygg vill jag ha en rejäl pad under som tex en heather moffet backsaverpad eller dylikt. Det allra bästa är att det nu finns ställbara framvalv att köpa till espaniolorna så man bara behöver ett. Hästar gillar dessa sadlar, mjuka, flexibla och stör aldrig bogarna.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Delvis Knapp.

Passar på att ställa en fråga till er som har både ST Dressyr och ST Espaniola. Vilken upplever ni ligger bäst på hästen? Eller om ni provat på fler hästar, vilken ligger bäst på flest hästar? Är nämligen fundersam om jag skulle byta ut min Dressage mot en Espaniola.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Jag skulle nästan vilja säga dressagen med flyttbara paneler ( den nya modellen har tyvärr fasta numera).

Espaniolan ligger fint på kwpn stoet som är 1,70 hög & strax över 800 kg tung med lång rygg. (grov)
Även på kallblodet som är minst med sina 1,54 & med kortare med bred rygg.
Vbl stoet på 1,60, drunknar tyvärr i espaniolan. Hon är fullblodslik i kroppen men är ändå typisk travare. Man får nästan en sköldpadds upplevelse av henne i espaniolan dvs sadeln är skalet. Och det är bara benen & huvudet som sticker ut.:rofl:

Min åsikt är att den är bra till lite grövre byggda hästar, men till en mer gracil, skulle jag nog välja dressagen just för utseendets skull.

Jag använder båda till kallblodet & vbl travaren. Kwpn går i taket om jag lägger en engelskt formad sadel på henne (sadeltvång)

Jag har inte märkt någon skillnad i funktionen, mer än att jag föredrar espaniolan, den är som en bekväm soffa & snygg ;)

Jo, förresten, espaniolan är hopplös om man ska rida mycket lätt, oavsett hur bra balans man har, så är frampommeln störande.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Jag rider mkt lätt och har inte problem med frampommeln (eller så har jag vant mig? precis i början tyckte jag att frampommeln var ivägen när man skulle hoppa av osv).
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Tyckte inte heller att framplommeln var ivägen på Espaniolan. Rid i Amazonas Birgitta så sak då får se på ivägen, jag kunde inte rida lätt i den utan att slå halvt ihjäl mig ;)

Jag upplever också att STEn ligger bättre på en något grövre rygg. Dock så tycker jag både PRO och Deluxe funkar på tunnare ryggare (även om de också passar breda).
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Jag satt in W med bomsadlar, olika hela tiden för det mesta passade inte från vecka till vecka så fick jag tag i en beggad Espaniola och köpte på vinst eller förlust. Räknade med att den inte skulle fungera alls då jag provat på ponnyn innan och det var katastrof på alla vis.

När jag hade tvättat bort all skit på sadeln så fick jag fram en i nyskick, detta ex hade nite blivit omskött alls och trots många år på nacken så är den i kanonskick. Så rädd för begagnat behöver du inte vara. Möjligen att du kan behöva köpa nya paneler.

Trots att W har kort rygg och jag liten så passar denna annars i mitt tycke stora sadeln oss kanon, blev så förvånad. Men jag fick en ny häst och efter den sadeln kom på ryggen så talar han sitt tydliga språk, bomsadlar är inget för honom. Så nu rider jag för fullt in honom med enbart bomlöst och det fungerar kanon.
Men jag skulle se till om jag vägde lite och hästen lnte är så musklad att jag har ordentliga paneler och stöd underfrån innan hästen är klar.

W har varit både tunnrund och haft markerad manke till och från i denna sadel och den har legat lika bra vilket som på honom.
Jag har inga problem med nåt som tar mot eftersom jag nästan drunknar i sadeln men håller med en del, det är svårt att rida lätt i den, bättre att försöka lätta lite på rumpan bara i början.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Jag upplever att Espaniolan ligger bäst och den är mycket smalare i midjan och inte i närheten av att vara bred som dressyren. Har visserligen bara suttit i nya modellen.

Prova en Espaniola innan du bestämmer dig för om du vill byta eller inte. Jag själv skulle inte byta åt motsatt håll, bort min Espaniola mot en dressage, därmot skulle jag kunna tänka mig byta min bomsadel till fördel för en dressage av äldre modellen med flyttbara paneler.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Vad har du för sitsstorlek då? Låter som du behöver en storlek mindre?
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Ja jag skulle behöva minst en str mindre för att det skulle bli opptimalt. Men det finns inga S0 el. specialbeställa små att få tag i begagnat så då får jag nöja mig med min S1 så länge. Har ju även en bomlös dressyr som är perfekt str mässigt av annan modell.

Den är inte megastor men för stor för min rumpa som är 36.

29151817.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
947
Senast: ufot
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 043
Senast: Aifos
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp