Star-Trekk Espanola, Bomlös

HannaZ

Trådstartare
Är det någon som sett eller provat den här modellen?

Det stod på hemsidan, http://www.equisoft.se/main.html, att den var en helt ny modell.

Skulle också gärna vilja höra efarenheter och åsikter om star-trekk comfort. Dessa två sadlar borde ju påminna en hel del om varandra i uppbyggnad. (eller?)

/Hanna

Sv: Star-Trekk Espanola, Bomlös

Jag ahde tänkt köpa star trekk western modellen av återförsäljaren i Sundsvall, men hon skulle inte ta in fler star trekk sadlar som jag förstod det, så kolla i det om du är intresserad. Man kan dock beställa dem själv från Tyskland.

www.startrekk.de och www.wayoutwest.de har StarTrekk-sadlarna, men har ännu inte fått ut espanola på hemsidorna. Cavaletti (startrekk.de) har dock haft en annons i en stor tysk tidning (Cavallo) där de hade med den så den kommer nog snart upp på sidan kan jag tänka mig.

Jag tänkte prata med dom och se vad de säger. Tydligen har tillverkarna inte varit helt lätta för ÅF här i Sverige, men nere i Tyskland verkar det inte vara några problem med dom vad jag förstått iaf.

Jag pratade med återförsäljaren i Sverige och det stämmer att hon inte ska ta hem Star-trekk mer pga strulig leverantör.

Hon sa att sadeln (Espaniolan) är 58 cm lång :eek:
"Bossorna" var visst 50 cm.

Det låter ju enormt långt och stort. Undrar hur det se ut på mitt halvblod på 153 cm....

Comforten kunde man få i kortare modell tydligen men inte Espaniolan verkar det som.

Espaniolan var smalare i sitsen än Comforten så det är ju psitivt.

Jaja. Fler tankar om sadlarna tas gärna emot.

Jag funderar ju på att sälja min Passier Optimum och köpa en bomlös, men det känns lite läskigt...

Hälsningar Hanna

Fick svar av Cavaletti-horse nu på morgonen (skickade till dom igår kväll).

Bossorna är 49 cm och sadeln är (på hästryggen) 52 cm.
De vet inte exakta gradantalet på framträet, men skriver att den passar på väldigt breda hästar. De erbjuder sig att (till mig) skicka med trän i både storlek 3 och 2 kostnadsfritt (vanligtvis ingår bara en). Sadeln kostar 1095 Euro och fraktkostnaden är 40 Euro.

För övrigt säger de att Sverige är en av de större kundgrupperna vad gäller den här modellen.

Det är dom uppgifterna återförsäljaren också fick. När hon väl fick hem sadeln så mätte den 58 cm. Iom att återförsäljaren fått hem två sadlar så litar jag mer på hennes uppgifter, har svårt att tro att hon ljuger eftersom hon säkert vill sälja fler sadlar. I övrigt tyckte hon det var en fin sadel men 58 cm är alldeles för långt för min kortryggade häst.

Mmm.. espanolan är INTE 52 cm lång, och bossorna är 50 cm... hela sadeln mäter 58 cm... *suck*
dessutom skulle jag inte svära på att det går att få i det bredaste framvalvet, redan storlek normal var det lite tajt med... hrm..

Att de anger SÅ fel längd :eek: och att det skiljer nästan 1 dm mellan bossor och sadellängd, måste bli konstigt i anläggningen mot hästen? Fast Torsion är väl över 60 cm lång så den här är ju inte värre ;)

Vad menar du att det kanske inte går att få in det bredaste träet? På vilket sätt skulle det ta emot?

Har du provat på häst? Hur var den att sitta i?

HannaZ:
Jag har en bomlös som är ungefär lika lång, och min häst är en liten storhäst (152-155cm?) med ganska kort rygg, 135 i täckesstorlek, och faktiskt så funkar det bra. Jag hade föredragit en mindre sadel mest för min egen skull eftersom den är för stor i sitsen, men för hästen funkar det, speciellt om man sadlar lite längre fram än med en bomsadel (funkar ju eftersom den inte är hård).

Jag måste bara tipsa om att Flexion visas i Malmö den 15-18 november. Det kanske kan vara något som intresserar dig, Hanna. Ytterligare en variant för att försvåra valet :)

Jag har för mig att det finns mer information på www.effectiveridning.nu (om sadeln går att läsa på www.aaah.se)

Man kan väl inte riktigt jämföra Españolan med en Flexion, de är ju till för olika discipliner. Flexion har betydligt mer stöd för benen medans ST Españolan har stort stöd för sätet vid t ex skolor ovan mark.
Som att jämföra en Portugisisk/Spansk sadel med en dressyrsadel :D

A-ha, då kan jag passa på att göra lite smygreklam för min sadel ;) Har en Flexion Supreme i dressyrmodell som ev. är till salu för att jag behöver en sadel med allroundskurning (jag rider nästan bara i skogen och hoppar en del) så om man vill får man gärna komma och provrida. Den har bättre kanal för ryggraden än de flesta bomlösa och är ganska fast fram och baktill, som en Flexion fast bättre :D
http://www.enlightenedequitation.com/public/saddles_freedom.html

Hej!

Eftersom jag också tänkt köpa ST Espanola, hoppar jag in i diskussionen....
Är det någon som kan översätta texten på den tyska sidan åt mig?
Om man köper sadeln från Tyskland, vad kostar den då?
Är det NÅN som fått svar på om den går att specialbeställa kortare?
Finns det fler återförsäljare i Sverige? Skulle vara lite smidigare med språket.
Annan info är också välkommen, man vill ju veta vad man betalar för... (Jag har också en kort, bred häst.)

MVH/

Josefine

Mig?
Hade inte fått nåt...

MVH/

Jossan

Nu går jag bara efter bilden på sadeln, men det ser ut som lädret går ut ganska långt bakom "bakgalleriet". Kanske man kan beskära lite där (själv eller lämna till sadelmakare) så att bossor och sadel har samma längd? Hur ser den ut på undersidan där?

Jaha. Då blir det en Torsion iallafall....

Fick prova Lovisaleonoras Torsion Endurance idag :bow: :bow:
Hästen gick super! :bump: (allt är som bekant relativt....)

Han, som oftast slå upp med huvudet när man byter till vänster varv, var jättemjuk i båda varven och han tom smaskade på bettet!!!!

Jag var helt chockad.

Så nu har jag beställt en Torsion Light :banana: och måste sukta i minst en månad innan jag får den :(

Nu ska det påpekas att jag har en Passier Optimum, som är ändrad i bomen och stoppad efter hästen för inte alls länge sen, så den borde ligga bra på honom men det var alldeles uppenbart när jag red idag att det inte var nån svindyr Passier han ville ha.... :smirk:

Rekommenderar alla att prova bomlöst, iallafall för att se hur hästen reagerar.

/Hanna

Liknande trådar

Western Hej! Jag kollar efter en bomlös sadel åt min arab. Är det NÅGON som kan hjälpa mig:) Vore så oerhört tacksam. Vill ha en bomlös...
Svar
9
· Visningar
2 428
Senast: Terese
·
Distans Tänkte bara höra med er, behöver lite tips om sadlar, har en "svår rygg" på min lilla donna och har provat många olika sadlar. Just nu...
Svar
14
· Visningar
6 149
Senast: lulski
·
Utrustning Hej alla! Det är ett evigt problem med dessa sadlar! Jag har en bred PRE som redan växt ur sin sadel och jag pallar inte (läs:har...
Svar
18
· Visningar
2 858
Utrustning Skulle behöva lite hjälp av er sadelkunniga här på buke! har som många andra funderingar över sadlar Jag rider ett varmblod/har på...
Svar
7
· Visningar
1 520
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls