Star-trekk espanola?

SnigelEffekt

Trådstartare
Läste runt lite om de sadlarna och hittade en länk till deras sida och fastnade verkligen för denna sadlen! Jag vill har ridit mycket barbacka och vill sitta nära hästen men ändå få hjälp av sadlen eftersom min ponny är RUND så är de svårt att sitta riktigt bra.... Vi rider AR! Därav fann jag denna modell intressant!
http://www.equisoft.se/produktbilder/StarTrekkEs_popup.gif

Nu undrar jag:
Någon som har erfarenhet av denna sadlen?

Hur provar man ut den?

Sv: Star-trekk espanola?

Hej!
Jag har ingen erfarenhet av den men är även jag sugen på den sadeln. :banana:

Just nu finns ingen som har erfarenhet av ST espanola. Den är så ny, vad jag vet så finns det inget ex i sverige än.
Däremot ST comfort finns det en del som har.

Mvh T

Man provar ut den ungefär som en vanlig sadel, kollar att den framvalvet har rätt vinkel mot hästens kropp, att den inte ligger an på några konstiga ställen och att den ligger still när man rider...

Men hur kan jag påverka vinklen framtill när den inte har någon bom? Och den borde ju forma till sig efter ryggen så att den ligger an så som den ska just eftersom de inte finns någon bom, eller?

Det finns typ ett koppjärn(jfr ex med wintec) som finns i tre vidder och är monterat i sadeln. Syftet med detta är att det är att lyfta sadeln framtill så manken går fri samt att det stabiliserar upp sadeln en del. Detta går att byta själv.
mvh T

Precis som Tez1 säger finns det olika framvalv, men resten av sadeln är ju bomlös och lägger sig fint efter ryggen.

Aha! :idea: Så då kan jag ju mäta vinklen över manken och beställa det järn som är närmast och sen byta upp mig när de blir för trångt :D

Okej, de va säkert en bra sida men jag fattar inte *trög* så om hästen breddar sig måste jag ändå byta sadel eller har den inte koppjärn heller? :confused: Fattade jag rätt att man kunde flytta panelerna och att de satt fast i kardborreband?

Jo som det verkar så har Espanolan bara en vidd på sitt koppjärn och det är normal.
Bossorna under är löstagbara med kardborre så man kan anpassa dem som man behöver efter hästens rygg. Bossorna finns också i två (eller tre?) olika utföranden tjocka och mjuka eller fastare och tunna.
Om man börjar med tjockare bossor och sen byter till tunnare borde ju funka om hästen breddar sig. Eller om man har nån typ av pad ex gel under och tar bort den när hästen blir större. (Förutsatt att sadel inte är för trång från början).

Det normala koppjärnet till comfort modellen ligger runt 105-110 grader i vidd, vet tyvärr inte om det skulle motsvara normal på espanolan.

Mvh T

Såvitt jag vet (ska kolla igen) så är det utbytbara "järn" på espanolan också, och vidderna ska vara motsvarande comfortmodellen.

Tez1 skrev:
Det normala koppjärnet till comfort modellen ligger runt 105-110 grader i vidd, vet tyvärr inte om det skulle motsvara normal på espanolan.

Mvh T

Var det på det normala det var 105 grader? Jag har för mig att det var det vidaste?!
Om inte ,v hur brett är det vidaste??

Ringde dit igår, de är utbytbart koppjärn och panelerna kommer att finnas i olika vidder.... Jag uppfattade de som att 105 var vid. Ska bara sälja min sadel nu så jag kan köpa en :d

Fick för mig att det vidaste var upp mot 120 grader? (Om jag är ute och cyklar får ni hojta till nu)
/T

Är det någon som vet hur lång espanolan är??
Skuggi?
Går den att få kortare? (anar redan att den är för lång för min korta kinkiga pålle... :( )

Tror nog inte det är så vid. Jag har en StarTrekk Comfort och har det vidaste järnet i och den är för smal.

Borde det inte gå att bocka om järnet så det blir vidare? En bomlös borde väl inte vara så känslig för det som en bomsadel (kanske)...?

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: ufot
·
Utrustning Hej! Jag är ute efter en bomlös spansk variant av sadel. Har kollat på lite olika varianter, men fastnat för Masterback espana och Star...
Svar
5
· Visningar
2 036
Senast: escamillo
·
H
Utrustning Hej! jag har läst och letat efter information på nätet och frågat i diverse hästaffärer, men ingen kan ge mig ett vettigt svar... 2
Svar
39
· Visningar
4 433
Senast: Mursten
·
Z
Hästmänniskan En hel del hästar har ju fodervärd under olika lång tid. Min egen D-ponny var ute på foder under ett år för att han skulle få komma ut...
Svar
16
· Visningar
1 325
Senast: Zanta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka