Stark flockinstinkt = dåligt?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare allfunderaren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 899
A

allfunderaren

Har ett sto som är ledare i sin lilla flock bestående av 3 hästar. Hon accepterar inte att jag tar in henne själv från hagen eller att någon av de andra tas in, då blir hon jätteorolig och rusar runt och gnäggar. :( Ingen av hästarna vill heller bli lämnad ensam i stallet då dom andra går ut. Jag tycker att det är ok för hästarna att bete sig så eftersom det faktiskt är "naturligt". Jag undviker istället att stressa henne genom att alltid planera utsläpp och intagning så de går in och ut tillsammans. Nu går ju det bra eftersom jag har eget stall och alla hästarna är mina.

Om alla hästarna är inne i stallet så går det aldeles utmärkt att ta ut henne och rida, lasta och åka iväg samt även rida ut själv. Det är precis som om hon känner att hon tryggt kan lämna dom i boxarna. Hon är mycket snäll och lätthanterlig annars...inga problem alls faktiskt.:)

Nu funderar jag på om det är fel av mig att göra så här. Jag kanske borde "träna" på att hon ska kunna vara ifrån sina kompisar. Är det någon som känner igen problemet och hur har ni gjort? Eller vad tycker ni?:confused:

Sv: Stark flockinstinkt = dåligt?

Jag hade aldrig orkat med något sådant :o

Min häst är ledare för sin "flock" och de gnäggar ibland efter honom dock inget hysteriskt inga problem att ta in honom alls. Eller att ta in nån annan heller för den delen såvida man inte lämnar honom själv vill säga :p

Jag upplever det inte som speciellt jobbigt. Hon var inte så här när hon stod i ett annat stall där hon gick i en flock om 20 hästar och var näst högsta ledarstoet. Nu verkar det som om hon känner ett jätte-ansvar för sina kompisar eftersom hon är ledaren.

Men som sagt, jag undrar om jag kanske borde försöka få det ur henne...vad tycker du?

det är nog bra att "vänja av". mitt halvblod har haft sådana tendenser nu när han bara gått med "sina" shettis flickor(dessutom på lösdrift). när min lilla tös skulle rida en av shettisarna blev han "tokig", sprang och skriade som en galning, vilket oxå störde shettisen.(och min dotter, hon håller på att "sitta in" 3-åringen)

att ta ut och rida honom har däremot varit helt lungt. men det är han ju van vid. har i några veckor tagit ut dom små på promenad, och han har fått springa och gapa tills han tröttnat. nu går det bättre, han har väl fattat att dom kommer tillbaks :D

har haft honom i 8 år (sen han va föl) han har aldrig varit sådan förut.:crazy:

Hej!
Det är aldrig för sent att lära om henne!
Är hon lugn så länge du är med henne? Hur gör du med vet. och hovslagare? Dom lär sig ganska fort när dom inser att hästarna ute inte försvinner.. Ta några minuter om dagen bara från början.

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: animalasia
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Pinus
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 999
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband

Hästrelaterat

Tillbaka