A
allfunderaren
Har ett sto som är ledare i sin lilla flock bestående av 3 hästar. Hon accepterar inte att jag tar in henne själv från hagen eller att någon av de andra tas in, då blir hon jätteorolig och rusar runt och gnäggar.
Ingen av hästarna vill heller bli lämnad ensam i stallet då dom andra går ut. Jag tycker att det är ok för hästarna att bete sig så eftersom det faktiskt är "naturligt". Jag undviker istället att stressa henne genom att alltid planera utsläpp och intagning så de går in och ut tillsammans. Nu går ju det bra eftersom jag har eget stall och alla hästarna är mina.
Om alla hästarna är inne i stallet så går det aldeles utmärkt att ta ut henne och rida, lasta och åka iväg samt även rida ut själv. Det är precis som om hon känner att hon tryggt kan lämna dom i boxarna. Hon är mycket snäll och lätthanterlig annars...inga problem alls faktiskt.
Nu funderar jag på om det är fel av mig att göra så här. Jag kanske borde "träna" på att hon ska kunna vara ifrån sina kompisar. Är det någon som känner igen problemet och hur har ni gjort? Eller vad tycker ni?
Om alla hästarna är inne i stallet så går det aldeles utmärkt att ta ut henne och rida, lasta och åka iväg samt även rida ut själv. Det är precis som om hon känner att hon tryggt kan lämna dom i boxarna. Hon är mycket snäll och lätthanterlig annars...inga problem alls faktiskt.
Nu funderar jag på om det är fel av mig att göra så här. Jag kanske borde "träna" på att hon ska kunna vara ifrån sina kompisar. Är det någon som känner igen problemet och hur har ni gjort? Eller vad tycker ni?