stark häst?

C

Cutie

hej alla bukare :) tänkte kolla lite med er om ni har några erfarenheter av Waterfordbett eller pelhambett? det är nämligen så att jag har ett sto som blir sååå stark när man rider ut och det börjar bli liiiite jobbigt :) har haft henne i 5 år och har i stortsett bara ridit på vanligt tredelat bett.
på banan och i ridhuset är det inga som helst problem då lyssnar hon jättebra, men så fort vi ska rida ut så blir hon jättestark :( hon biter tag i bettet och drar, nu känner jag henne väldigt väl och det går ganska okej eftersom jag vet hur hon fungerar och så, men det är väldigt jobbigt att rida ut då.

dom som äger stallet som jag har stått i över ett år, har även en ridsportbutik, så dom tyckte att jag skulle prova Waterfordbett eller pelhambett (först och främst waterford) dom hade provat det till sin ponny som var precis likadan som min häst är vid uteritt :D och det hade funkat bra för dem.
nu är det så att eftersom jag är väldigt skeptisk till att byta bett överhuvudtaget så undrar jag om det är någon här som har nån erfarenhet av dessa bett och/eller av denna typ av problem?

jag vill absolut inte att hon på nåt sätt kan få ont av bettbyte, men känner att jag vill ha ett bett som hon inte biter tag i och drar. :)
kan även tillägga att vi rider ut ca 2 dar i veckan och hon har alltid varit lite stark men är nu värre än vanligt.
 
Sv: stark häst?

Jo, waterfordbettet har så pass många brytpunkter att det blir skarpt. Jag skulle personligen aldrig sätta ett sånt bett i en hästmun.

Pelhambett ser jag inget fel med så länge man har det som tillfällig "lösning", att man vet varför man betslar upp och på vilket sätt det ska hjälpa/bli bättre. Grundproblemet är ju lydnaden, kommunikationen, därför ser inte jag uppbetsling som någon långvarig lösning.
 
Sv: stark häst?

okeeej för dom som äger affärn bettet sa att waterford bettet var snällt iaf.
 
Sv: stark häst?

Tänk dig en hästmun, tänk dig hästens laner. Om det ligger ett bett med SÅ många brytpunkter på, på lanerna.. Så tycker jag att det är ganska logiskt att det inte är ett snällt bett. Det är ju även därför man ska vara noga med att inte ha för lång mittendel på 3delade bett, för att inte brytpunkterna ska ligga på lanerna.
 
Sv: stark häst?

okej dom sa så iaf.

men min andledning till att jag la ut frågan var även för att jag har haft henne i många år och hon har alltid gått på tredelat och är väldigt fin på det bettet, men under den senaste tiden så har börjat bli starkare och bita sig fast i bettet när vi rider ut, hon har alltid varit lite starkare vid uteritt än hemma (fast förut så var det ganska lite skillnad så då brydde jag mig inte) och jag vill inte betsla upp henne så hon på något sätt får ont, jag har väldigt dålig koll på bett (då jag alltid kört med tredelat) och när jag fick tipsen på dessa bett så ville jag juh kolla vad folk har för erfarenhet av dem.
det jag är ute efter som mest är juh ett bett där min häst abolut inte får ont av men som hon inte kan bita sig fast i. :)

antagligen är hon stark eftersom hon tycker det är så kul att vara ute i skogen och busa med nån kompis, och det tycker jag är jättebra, men jag vill så gärna hitta en lösning som funkar :)
 
Sv: stark häst?

Det är mycket som sägs, av olika människor. Frågar du 10 människor får du 10 olika svar. Därför är det väldigt viktigt att man själv tänker till, använder sunt förnuft och faktist ifrågasätter.

Om det är någonting som kommit nyligen, så kanske hästen har ont? Eller pga någon annan anledning inte kan jobba på samma sätt som förut. Prova ta ut en kiropraktor eller equiterapeut? :)
 
Sv: stark häst?

jo jag vet att man får många olika svar, och det var också tanken att jag skulle få lite olika svar och få höra lite tips på vad jag kan göra.

jag är så himla dålig på att förklara på nätet så jag ska försöka förklara bättre ;)
alltså hon drar juh aldrig inomhus, inte heller på bana och inte heller om jag rider ut själv, utan det är bara när jag rider ut med nån annan, att det kommit på senare tid tror jag beror mycket på att jag har det senaste året stått i ett litet stall, där jag inte har haft så många att rida ut med så ofta som jag tidgare har haft, och då blir hon så glad över att få rida ut med nån annan häst att hon "exploderar" och då inte lyssnar riktigt på mig utan blir lite "sur" över att det inte riktigt får gå så fort som hon vill och då biter hon sig fast och blir stark, nu har jag dock igår flyttat tillbaka till min hemstad och står nu i ett större stall med fler att rida ut med, så jag tror det kommer bli lite bättre när vi kan rida ut oftare ihop med andra, men justy den här lite "nya" olaten att bita sig fast är juh inte så bra, och därför vill jag mer än gärna ha tips på nåt bett som hon inte får ont av men som hon helt enkelt inte kan bita sig fast i :)
 
Sv: stark häst?

Om det är någonting som kommit nyligen, så kanske hästen har ont? Eller pga någon annan anledning inte kan jobba på samma sätt som förut. Prova ta ut en kiropraktor eller equiterapeut? :)


alltså i hoppningen och dressyren går hon precis som vanlig, fast tom ännu bättre, hon är avslappnad och jobbar kanonfint. så jag tror inte att hon har ont iaf. :)
 
Sv: stark häst?

Ponnyn jag hade på foder förut använde jag ett odelat pelham bett på ibland när jag red ut. Han blev också väldigt stark o hade ahn väl bestämt sig för att dra iväg så hade jag inte en chans att få stopp på honom förrän han började bli trött.
Jag tycker att pelhamet funkade bra, med honom iallafall. Sen red jag även med hackamore ibland o det tycker jag också funkade bättre än hans vanliga.
 
Sv: stark häst?

Min erfarenhet är att ett waterfordbett kan ge bra effekt just då man har problem med att hästen "biter sig fast" i bettet.

Ett pelhambett är ju snäppet skarpare då det är ett slags stångbett, men det kan ju också fungera bra om man klarar av att rida på det.

Eftersom de två bett du nämner är olika typer av bett (träns-, resp stångbett) kommer de att få olika inverkan. Fundera på vad det är du vill uppnå :)
Om du har möjlighet att låna och prova olika bett är det bra så kan du se hur det fungerar. Hoppas du hittar ngt som passar er!
 
Sv: stark häst?

jo det var juh ungefär så som hon i vårat stall beskrev waterford bettet, och eftersom problemet är att hon biter sig fast så känns juh waterfordbettet som ett bra alternativ. men kan hon få ont av det bettet? för jag vill inte att hon ska få ont om jag provar det.
 
Sv: stark häst?

Det är lite klurigt det där, för jag är sån som alltid vill veta orsaken till varför hästen gör som den gör, helst innan jag ens försöker avhjälpa det med utrustning/ridning (om man inte måste köra uteslutningsmetoden och misstänker utrustning/ridning eller att man "måste" ha en nödhjälp under tiden).
Det kan ju t ex vara sadeln som passar dåligt eller börjat passa sämre om hästen musklat om. Den kan vara stelare i baken rent allmänt - kanske är övertränad eller gått och spänt sig pga kyla? (spånar bara hejvilt) det kan vara helt och hållet mentalt, att hästen inte är motiverad nog och hittar på eget, eller helt och hållet lydnadsfråga att den utnyttjar sina chanser NÄR den inte är motiverad att lyda (fast då bör man ändå tänka på varför är den inte motiverad till det?)
Det kan vara att hästen inte är i balans ute jämfört med på ridbanan och rinner iväg på ett annat sätt. Vissa hästar blir "hård" när dom blir i framvikt eller tar stöd i handen. Men sen kan ju det också bero på diverse om det är att den har svårare nu att använda kroppen bra än tidigare.
Det gäller att kolla och testa och försöka titta objektivt på sin egen häst och sig själva som ekipage för att till slut hitta facit! :)
 
Sv: stark häst?

*raderat inlägg*
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 872
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 360
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
406
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp