Stark reaktion på vaccin

Sv: Stark reaktion på vaccin

En kraftig svullnad på halsen kan naturligtvis påverka hästens luftstrupe och orsaka en konstriktion. Om hästen hade kraftig andnöd håller jag med dig - en sådan häst borde hållas under uppsikt på klinik och ges en adekvat antiinflammatorisk behandling, i ett allvarligare fall kortison som ju häver den allergiska reaktionen.

Det kan naturligtivs också vara så att hästen får en infektion orsakad att sprutspetsen kontaminerats med bakterier, antingen från hästens hud eller pga osterilt hanterande. Det låter dock mindre sannolikt att en infektion skulle ha uppstått på så kort tid, en inflammation är mer trolig.

Akuta allergiska reaktioner kan naturligtvis också orsaka en så kraftig bronkokonstriktion (minskning av de små luftrörens diameter) att andningen påverkas, men jag har faktiskt aldrig sett ett fall av så kraftig andnöd hos häst av denna anledning. Det verkar inte heller troligt att en sådan reaktion skulle låta vänta på sig och ha ett successivt förlopp. Sen ska man förstås fråga sig vad beskrivningen "kunde knappt andas" betyder för TS. Jag tolkar det som om hästen ligger på backen med sträckt hals och vilt stirrande blick, samtidigt som den rosslar och kippar efter andan. Kanske TS istället menar att hästen hade ökad andningsfrekvens och bukandades - som en dålig RAO-häst, ungefär. Detta stämmer förstås bättre överens med en allergisk reaktion i luftvägarna och är inte direkt livshotande, mao ok att avvakta i hemmiljö.

Jag antar att du Gylle ser det värre scenariot, medan t ex Harvester tänker sig det senare!?
 
Senast ändrad:
Sv: Stark reaktion på vaccin

Min ena häst reagerade på Equilis Equenza sist jag vaccinerade. Han fick en bulle på halsen, stor som en handflata som stod ut flera centimeter, den gick ner mycket på ca 2 veckor, men ännu är det en liten knuta kvar på ca 1 x 0,5 cm (2 månader sedan). Duvaxynet är väl inte mot abortvirus också? Då vi har dräktiga ston vill vi använda Equilis Equenza som även är mot abortvirus. Hästen har vaccinerats med Equilis equenza sju gånger innan denna gång, och då har aldrig någon reaktion uppstått.

Jag såg nu när jag gick in på FASS vet att Equilis equenza ej tillhandahålls för tillfället. Kan det vara pga att det har varit något konstigt med den senaste batchen??
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

Jag använde Equillis Pro vet batch 75320A02 till stoet.
Upptäckte idag att föliset också hade fått en reaktion. Pga att han inte stod stilla när vet skulle sätta spruta i halsen satte han sprutan i bringan i stället. Nu finns det en bula som är 2 knytnävar stora. Fölet fick Equillis Pro T vet. Men fölungen är pigg ändå.
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

Jag skrev fel tidigare, Equilis Resequin heter vaccinet jag har använt som även är mot abortvirus, batch 75311 A. Min häst blev ej dålig annars, förutom att han var lite stel i halsen vid svullnaden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: cassina
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 662
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Självklart är veterinär redan inkopplat i detta. Jag skulle behöva hjälp att tänka kring vad som är fel med min häst. För att...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: dreampower
·
Hästvård Tänkte kolla om någon här har en häst som fått en överkänslighets reaktion någon gång? Min häst fick det i oktober förra året, det...
Svar
12
· Visningar
1 518
Senast: Lella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp