starka bett ?

hrisla

Trådstartare
hej. min lilla syster har en fjording hon rider på men hästen är alldeles för stark. har provat 2 delat och 3 delat bett men ingen hjälpte, just nu har hon ett 2 delat vanligt bett. hästen lyssnar inte på halter, halv halter och har svårt att sakta ner i trav o galopp, så min syster får allså dra hästen i munnen hela tiden.. inte kul för varken hästen eller för min lillasyster och min syster har oxå svårt med att rida med kroppen. tänkte därför pröva ett starkare bett men inte för starkt eftersom min syster inte vet hur hon ska hantera det och jag är rädd att skada hästen.. jag HAR ridit på pessoabett och för mej funka det det var då jag lärde mej att va mjuk i munnen och rida med kroppen.. men vågar nog inte sätta det på fjordingen.. så har nu några tips på bra bett??

Sv: starka bett ?

Crescendo skulle ja testat. Pelham kanske? Kan rakt vara nåt att testa? Biter den tag i bettet eller den bara tung i huvudet?

Crescendo skulle jag nog aldrig ha testat. Alldeles för tjockt i min mening. Pelham kanske. Eller kimblewick. Kom ihåg att stångbett ska vara raka för bästa funktion.

Det finns inga genvägar, ett skarpare bett ska inte användas för att man inte klarar av hästen. Då är det träning som gäller, klarar hon inte av hästen själv så är det mycket bättre att lägga pengarna på lektioner för en duktig tränare.

Ett skarpare bett dagligen kommer hästen vänja sig vid, om ni inte kommer åt grundproblemet som är själva ridningen. Då kommer även det skarpare bettet ha föga inverkan inom kort, och ni måste då betsla upp ytterligare.

Jag har varit i samma sits som din syrra och för mig funkade ett delat pelham super. Visst kunde min fjorda vara stark på även det ibland.

Sen när jag blev äldre,större,starkare och lärde mig rida bättre så kunde jag betsla ner till 3-delat ibland även vanligt tränsbett :)

Till viss del ska man inte vara för rädd att betsla upp, man ska ju ändå inte ta i mer än vad man behöver!

Helt fel anledning till att byta till skarpare. Tänk tvärtom! Din syster får träna att rida bättre med kroppen helt enkelt (lr inte så värst enkelt men det är sanningen).

Testa ett rakt bett. Variera med 3delat. Min funkar kanon även med 2 delat men det är det inte alla som gör. Undvik alla möjliga skarpa bett. Ta hjälp av instruktör/nån kunnig bekant.

Skarpare betsling går man endast över till när utbildningen med hästen (och ryttaren!) är på den nivån att ett skarpare bett leder till förfinade hjälper. Men ändå är vi många som återkommer till de mildare varianterna. Speciellt vid vardagsbruk :). Ha de!

Jag håller med.

Tycker det är fel att byta till skarpare bett, skarpa bett ska bara användas av erfarna ryttare.

Det handlar inte om att vara stark, man ska väl inte behöva dra hästen i munnen :crazy:

Vi använder skarpare bett om dom blir tunga i huvudet men brukar oftast kunna gå tillbaka till rakt eller tredelat efter 5-10 ggr.

tack för ditt svar! precis så är det jag vill, att hon iaf ska klara av hästen tills hon har blivigt en bättre ryttare:)

du kan inte döma henne så. du vet inte något om henne och det var helt onödigt att du kommentera, jag vill ju att hon ska bli en bättre ryttare men som hjälp så länge så måste hon ha ett starkare bett!

jo jag vill ju att hon ska bli en bättreryttare allså rida mer med kroppen och ja hon och hästen tränar ofta inför en som är kunnig men behöver mer hjälp då hästen är för stark.:)

Nu tänker du fel, tycker jag. Orsaken till att hästen är stark och drar är inte att bettet är för svagt. Visst kan hon bromsa bättre med ett skarpt bett, men det löser inga problem.

Den tråkiga och jobbiga sanningen är att man måste lära sig rida rätt. Samma sak gäller hästen. Tillsammans får de ta och träna, och det kommer inte att gå snabbt eller lätt.

Man får rida med sitsen och ge fan i att dra hästen i munnen. Och absolut ta lektioner.

Rider din syster för någon tränare som kan hjälpa henne?

Angående pessoabett kan du söka efter det i forumet och läsa befintliga 234873894 trådar som dissar bettet, så slipper vi ens ta upp den diskussionen här.

du kan inte döma henne så. du vet inte något om henne och det var helt onödigt att du kommentera, jag vill ju att hon ska bli en bättre ryttare men som hjälp så länge så måste hon ha ett starkare bett!
Det är inte onödigt alls, bara sant.

En okunnig ryttare ska inte ha ett skarpt bett, då får man träna på inhägnat område från grunden helt enkelt. Ett skarpt bett i okunniga händer orsakar lätt obehag för hästen.

hon är inte okunnig! hon behöver bara träna lite mer. blir trött på människor som du som tror dom vet allt. jag fråga en enkel fråga och har fått massa bra svar så nu behöver du inte kommentera mera.

Vart skrev jag att jag vet allt?

Däremot ska ju inte ridningen sitta i händerna, ett skarpt bett kan göra mer skada än nytta. Jag är inte den enda som skrivit att man behöver lära sig rida rätt istället för att betsla upp, det löser inte problem.

Ta ut en duktig tränare istället.

Har ni kollat tänderna på hästen?

Min pojke Gick INTE att rida på tränsbett innan, han vart tung i huvudet och stel i nacken, helt omöjlig att rida då han gärna tog MINST en skentur per ritt..:crazy:
Det var en ständig dragkamp mellan oss:crazy: och jag fick ständigt byta tränare då inte ens tränarna ville hjälpa oss eller ens rida honom..:grin:

Åkte och kollade tänderna.
Fick veta att hans tänder ligger ganska långt ned och att tränsbetten slog i tänderna:cry:

Fick order om att använda kimblewick eller pelham.

Det som passade bäst var ett rakt kimblewick med liten tungfrihet och POFF jag fick en HEEELT underbar häst som blev mjuk i hela kroppen!:love:

Jag rekommenderar att ni kollar tänderna och rådfrågar tandis.:)

Och självklart så rekommenderar jag MER träning :p

LYCKA TILL! :)

Halvt OT:
Jag är faktiskt lite förvånad att ingen har skrivit om tandkoll än.;)

hon är inte okunnig! hon behöver bara träna lite mer. blir trött på människor som du som tror dom vet allt. jag fråga en enkel fråga och har fått massa bra svar så nu behöver du inte kommentera mera.

Kan hon inte rida hästen är hon inte tillräckligt kunnig. Just därför behöver hon "träna lite". Och tränar sin ridning gör man inte med skarpare bett.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Lutten
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 381
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka