starka bett ?

Sv: starka bett ?

Precis. Därför är det inte lösningen på problemet. Lösningen är att utbilda både sig själv och hästen.

Jag håller med, det är inte lösningen på grundproblemet.

Det jag vill säga är att ibland är lösningen av grundproblemet ett så stort projekt i tid, energi och pengar att det kan vara motiverat att bara lösa det kortsiktiga problemet.

Jag håller med, det är inte lösningen på grundproblemet.

Det jag vill säga är att ibland är lösningen av grundproblemet ett så stort projekt i tid, energi och pengar att det kan vara motiverat att bara lösa det kortsiktiga problemet.

Har man inte tiden, pengarna och energin så är lösningen enkel! Sälj hästen!

Är allergisk mot alla dessa quick fix som inte alls hjälper. DU om någon borde förstå bättre än att rekomendera tarvliga ryttare att byta till skarpt.

Har man inte tiden, pengarna och energin så är lösningen enkel! Sälj hästen!

Ja, det är ju den enkla bukelösningen på alla hästproblem. :grin:

Det är så himla lätt att säga att man ska ta hjälp av en duktig instruktör och träna från grunden. Men det finns massor av ryttare som rider på de hästar de kan få tag på och har veckopengen som budget, kanske dessutom på hästar som är för gamla för att det ska vara någon mening att sätta igång något stort omskolningsprojekt men där det ändå är gynnsamt för hästen att få komma ut och röra på sig ordentligt.

Jag ser faktiskt hellre tio ekipage som åker runt i skogen på halvlånga tyglar och jaktstång och har kul med sina hästar, än en enda ryttare som sitter och sågar på tränsbett med korta tyglar för att försöka hålla kontrollen.

Sen tycker jag som sagt inte att det är OK att missbruka skarpa bett och tro att de kan få hästen att lära sig att gå i form. Och det är förstås inte OK att använda dem om man inte har koll på sina händer.

Om du läser ts inlägg en gång till ser du att ett skarpare bett INTE är lösningen. Har man sådana problem så går man tillbaka till sig själv rannsakar. Vad är problemet? Att som instruktör göra det lätt för sig. Byt till skarpare gör mig vansinnig! Har själv varit med om detta på en låneponny för massa år sedan som var inte helt lätt och kunde vända på en femöring. Och fick tips från en att jag skulle byta det 3 delade mot nått skarpare. Jag vägrade och med tiden blev det bättre. Men nog fick jag kämpa! Och ändå hade jag redan då en hyfsad sits å inverkan. Men fick bli oerhört bestämd samtidigt som lyhörd och mkt mkt snabbare.

Finns inte orken? Hjälper ett skarpt bett då?

Har man inte pengar att bli bättre? Hjälper ett skarpt bett då?

Har man noll energi? Hjälper ett skarpt bett då?

På alla frågorna: svar nej.

Om jag vill lära min rottweiler att gå fot, får jag använda strypkoppel då eller är det att fuska? Måste jag ha ett vanligt brett halsband som hunden inte bryr sig om och träna för en hundtränare? För jag antar att om jag lär hunden gå fot på kommando så gills det inte om inlärningen var med hjälp av strypkoppel? Sitt ni och slit sönder munnen på era hästar med tjocka, stumma bett så gör jag på mitt sätt, over and out!

Nu rider jag mestadels på kandar fast varierar mellan ett normaltjockt 3 delat och ibland rakt komb med kapson. Så det känns ju som att du svart helt fel person nu. Sen dedär jättetjocka betten som skulle vara så milda, jo tjena :grin:, de har tack å lov gått ur mode.

Och jag vill inte börja jämföra hundträning med bettsel. Men posta du en tråd på hundforumet för där finns många kunninga. Sen vet jag ingen som lägger in saker i en hunds mun så som vi använder bett på hästarna.

Jag menade inte att svara någon speciell utan det är svar på hela diskussionen. Jag har mycket av min utbildning från USA och en stor skillnad är att man får större ansvar när det gäller ridning. Här i Sverige så är det av allmän åsikt att folk är dåliga ryttare och därför inte själva kan avgöra hur dom bäst ska utvecklas. Om man lägger ansvaret på ryttaren och inte på bettet så skulle många fler upptäcka att ridning är roligt när man har kontroll och kommunikation (nej, man har ingen kommunikation om hästen är stark och hänger i bettet). Att använda ett bett som är skarpare och bidrar till finare hjälper och mindre slit och kamp är ett bra sätt att komma vidare. Det är tråkigt att folk är så rädda för detta. Inget bett är skarpare än handen som håller i det och det är en utvecklingsgrad som folk missar eftersom dom inte törs prova sig fram och dom litar inte på sig själva.

Varför skulle man slita i munnen bara för att man inte har ett skarpt bett? Man kan faktiskt rida med sitsen. Det tar tid och är jobbigt, men det går. Varför verkar folk tro att man ska stanna och styra hästen genom att slita den i munnen? :confused:

Sen gillar inte jag heller de där tjocka betten som knappt får plats i munnen.

Och nej, jag tycker inte man ska lära sin hund gå fint med Halti eller kedja.

karamelldrottningen: :bow:

Jag har aldrig skrivit att skarpt bett är lösningen på TS problem. Jag skriver hela tiden att det inte löser grundproblemet.

Däremot kanske det kan vara bra att ha vid uteritt, medan man tränar upp känsligheten och lydnaden för tränsbett och sits hemma på banan.

Om jag vill lära min rottweiler att gå fot, får jag använda strypkoppel då eller är det att fuska? Måste jag ha ett vanligt brett halsband som hunden inte bryr sig om och träna för en hundtränare? För jag antar att om jag lär hunden gå fot på kommando så gills det inte om inlärningen var med hjälp av strypkoppel? Sitt ni och slit sönder munnen på era hästar med tjocka, stumma bett så gör jag på mitt sätt, over and out!

Man sliter inte bara för att man har ett enkelt bett. Det brukar låta så när man inte vet vad man pratar om och/eller har slut på argument ;)

Och om du hade haft någon koll på hundträning så borde du veta att man inte lär in fot genom att dra i hunden. Min hund har lärt sig utan att använda koppel alls, bara genom att träna kontakt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Lutten
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 381
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur