starka bett ?

Sv: starka bett ?

Tycker du det behövs ett skarpare bett så sätt in ett skarpare då ett tag, så hästen "väcks" o förstår att man inte kan hänga på bettet. Senare byter du tillbaks till vanligt tränsbett. Rakt pelham eller kimbelwick skulle jag rekommendera.:)

Jag har inget emot att använda ett skarpare bett ett tag o sen byta till tränsbett igen.

Jag förstår inte logiken. Varför skulle hästen inte fortsätta hänga ifall man byter tillbaka till ett milt bett? Har ens ridning på nåt sätt blivit bättre? :crazy:

Och hur länge är "ett tag"? Det finns en anledning till att hästen drar. Och det beror på den där uppe. Jag förutsätter att man kollat upp tänderna innan. Både innan inridning och sen regelbundet. Att sträva efter så god ridning som möjligt är a och o. Fjordingar är i regel starka. Och en som fått ånga på i alla år är jättesvårt att få mer känslig. Men det går! Halvhalter. Tempoväxlingar. Övergångar osv och göra dessa noggrant. Och viktigaste -eftergifterna!

Lite KL

Allt behöver ju inte vara svart eller vitt. Det står förhoppningsvis inte mellan att fortsätta rida "dåligt" och att betlsla upp. Under en period kan det kanske behövas ett skarpare bett så att tjejen har någonting att säga till om, under tiden som hon förhoppningsvis tar hjälp av en instruktör för att lära sig att hantera hästen bättre.

ja det kanske vi skulle kolla upp! hade inte en tanke på det.. tack så mycket för tipset!:)

Hästens mun är känslig. Man betslar aldrig upp en häst som är hård i munnen. Det är den lätta vägen som inte leder till nått annat än att hästen får skador. Det är svårt att rida perfekt. Men det är dit vi strävar efter. Inge smart att tipsa random personer att betsla upp på ett forum när person i fråga dessutom REDAN har problem.

Eller så betslar man inte upp och rider i gångarter där man kan hantera hästen. Man tränar, tränar och tränar, precis som karamelldrottningen sa.

Eller så betslar man inte upp och rider i gångarter där man kan hantera hästen. Man tränar, tränar och tränar, precis som karamelldrottningen sa.

:bow::bow:

Alltför många missförstår det där med att betsla upp. Dom tror det är ngn sorts universal superlösning på alla problem:grin:

Nä, jag tror inte att skarpare bett är någon sorts universallösning på alla problem, och har för övrigt aldrig haft ett skarpt bett på någon av mina hästar. Men jag tycker inte det är något fel på att använda ett skarpare bett under en period (för att undvika att det uppstår farliga situationer) samtidigt som man jobbar med problemet på annat sätt. Förslagsvis med hjälp av instruktör.

Men ni kanske kan förklara för mig varför det finns skarpare bett, om de aldrig får lov att användas?

Hästens mun är känslig. Man betslar aldrig upp en häst som är hård i munnen. Det är den lätta vägen som inte leder till nått annat än att hästen får skador. Det är svårt att rida perfekt. Men det är dit vi strävar efter. Inge smart att tipsa random personer att betsla upp på ett forum när person i fråga dessutom REDAN har problem.

Jag vet att hästens mun är känslig, den lär knappast bli mindre känslig av att ryttaren får dra för kung och fosterland för att få stopp på hästen. Dessutom är det farligt. Det kan uppstå rätt allvarliga skador om en häst inte lyssnar på förhållningar också, därför kan det vara bra att ha en nödbroms under tiden som man tränar på problemet på annat vis.

Jag har inte tipsat någon om att betsla upp, jag har bara sagt att allt inte är så svart eller vitt som vissa här vill få det till.

nu så svarade jag ju inte specifikt på dina inlägg utan mer i allmänhet.

Och i samråd med tränare och i rätt syfte skulle flickan det handlar om säkert ha nytta av att betsla upp.
Men jag tycker inte dte framgår som att det finns ngn tränare eller ens tränings"schema" som ska hjälpa till . Då spelar bettet ingen roll.

Så som jag förstått det är hästen framtung? Vad skulle ett skarpare bett hjälpa där?

Eftersom du bugade åt ett svar på mitt inlägg låg det nära till hands att anta att du spann vidare på det svar jag fick av em-pirre. Jag får be om ursäkt om jag missförstod dig.

Det är din åsikt, och den får du stå för. Jag vidhåller att jag inte tycker det är något fel på att betsla upp samtidigt som man jobbar med problemet på annat vis, förslagsvis med hjälp av en tränare.

Jag undrar fortfarande vilka ryttare/till vilka hästar de skarpare betten är ok för?

Men ni kanske kan förklara för mig varför det finns skarpare bett, om de aldrig får lov att användas?

Skarpare bett används till hästar med en högre utbildningsgrad, anser jag. Det handlar då om att kunna rida med finare hjälper (mindre rörelser) och större precision.

(Sedan kan det väl också vara så att det finns de som skapar olika slags bett för att kunna sälja, vad vet jag? Det finns ju en marknad för prylar av allehanda slag... Människor vill ibland ha snabba lösningar på problem och vissa tycker om att betala pengar för att fixa till saker enkelt och snabbt, men detta är bara mina egna funderingar)

Ingen fara med att du spann vidarepå mitt första inlägg, ville bara påvisa att jag inte skrev det inlägget som ett påhopp, alltså inte riktat direkt mot dig:p

Jag vidhåller att jag inte tycker det är något fel på att betsla upp samtidigt som man jobbar med problemet på annat vis, förslagsvis med hjälp av en tränare

Till ämnet igen:

Kruxet va för mig det att det inte verkade finnas ngn tränare, eller ens ett bra träningsupplägg för tjejen och hästen. Så frågan är ju om dom ens kommer "jobba" med problemet eller bara lägga allt på att dra upp hästens huvud med bettet?

Rätta mig om jag har fel, men den va väl framtung och därav ville hon betsla upp? JAg ser fortfarande inte hur ett skarpare bett ska lösa det?

Skarpare bett används till hästar med en högre utbildningsgrad, anser jag. Det handlar då om att kunna rida med finare hjälper (mindre rörelser) och större precision.

Så är det. Skarpa bett är till för folk som kan använda dem. Det handlar om finlir.

kl
Klarar man inte av att rida hästen utan att dra den i munnen ska man hålla sig på inhägnat område och rida i den gångart man klarar av.

Grejen är den att skarpt bett i fel händer lätt leder till skador. En del bett förstår jag knappt varför de finns men tex ett kandar som i fel händer är rena tortyren är annars väldigt bra när man med små signaler använder det. Då är det ett väldigt bra redskap!

Hon tränar med tränare.. men jag tycker inte att det skrivs om MITT ämne längre och jag har fått svar på frågan jag var fundersam över så nu lämnar jag denna tråd. hare bra alla:)

Men om hon inte klarar av hästen alls lär hon ju definitivt inte kunna lära sig rida på den.
Då är det väl bättre, för både hennes och hästens skull, att försöka hitta en häst som det funkar med?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Lutten
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 381
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka