starka bett ?

Sv: starka bett ?

Så då du inte får det svar du vill så lämnar du tråden... Varför startade du tråden om du inte vill ta åt dig vad folk har att säga? :grin:

nu är det så här, vadå inte svar på det jag ville? jag tyckte att jag fråga en ganska enkel fråga?:) och om du har svårt att svara på just den frågan jag ville ha svar på så är det onödigt att du skriver. du börjar spekulera i saker som om hon tränar, hon går hos en tränare regelbundet och han rekommenderade ett starkare bett helt enkelt. Nu kommer jag inte ihåg om du det var du eller någon annan som skrev att hon bara skulle rida i dom gång arterna som hon kunde hantera hästen i och hon kan knappt stanna i skritt heller. och självklart ska hon inte ha starkare bett hela tiden utan bara just nu, tills hon har lärt sej lite mer saker.

Byt tränare tänkte jag först skriva. Fast h*n kanske är bra för övrigt? Hursom så är det väldigt dålig stil att man som instruktör säger åt sin elev som knappt kan göra en halt att rida på skarpt bett. Jag skulle faktiskt vilja ta ett snack med denna tränare :mad:.

Vi har svarat på dina frågor. Dvs man ska inte betsla upp. En tränare som tycker hon ska betsla upp verkar inte speciellt duktig.

Och vad gör det ifall hon arbetar hästen i skritt tills hjälperna sitter? Man kan trava också, och lova sig själv att inte ta hästen i munnen för att stanna. Det kan ta flera varv runt innan hästen stannar, men tillsammans lär man sig.

Nån kan ju hålla hästen i longeringslina ifall hon är rädd för att inte kunna stanna.

Jag tycker du har en tråkig attityd gentemot oss som alla försökt hjälpa er.

Jag tycker att det är jättebra att ha som princip att problem ska lösas från grunden och att hästen ska utbildas på tränsbett.

Men det finns tillfällen då det faktiskt kan vara bättre att rucka lite på principerna, och det här låter som ett sånt.

Det låter som om hästen inte har någon respekt för bettet och flickan. Det låter också som om det varje ridpass är en dragkamp som varken hästen eller flickan har någon glädje av.

Då tycker jag att det kan vara bättre att lägga på ett skarpare bett under följande förutsättningar:

- Att ryttare är stadig i handen och inte sliter och drar.

- Att bettet används för att få hästen att lyssna i avsaktningar och halter och INTE för att tvinga den att gå i en form den inte klarar.

Att lösa problemet som TS syster har enligt konstens alla regler är ett stort projekt och det är klart att förr eller senare bör det tas itu med. Men för att den här ryttaren ska kunna lösa problemet behöver hon få slippa dragkampen och få ett bett som hästen respekterar så att hon kan lära sig att rida med lätta händer och träna sits och skänklar.

Jag förstår hur du tänker, men det är ändå bara en tillfällig lösning. Hon kan lika bra fortsätta med ett milt bett, och ta det från början. Är hon van att sitta och dra så fortsätter hon kanske omedvetet med det med ett skarpare bett (iom att det kanske inte märks då hästen reagerar bättre på ett skarpare). Tar man sedan tillbaka det mildare bettet är man tillbaka på ruta ett, eller ett minus.

Jag tycker alltid det är viktigast att ta allt från början. Man lär sig verkligen något!

Har jag en häst som är tung i handen och inte lyssnar så sätter jag in ett skarpare bett. Så enkelt är det faktistk och jo, problemet är löst!!!

Jag håller med Svea här, och skulle rekommendera ett jaktkandar.

När man rider på ett skarpare bett är det jätteviktigt att man verkligen ger ordentligt med eftergift när hästen lyssnar, då kommer den lära sig att ta förhållningarna och då är det lättare att gå tillbaka till ett vanligt tränsbett sedan.

Och sen då? På vilket sätt blir hästen mjuk i munnen? Varför kan man bara inte lära sig rida korrekt? om man inte hänger emot har hästen inget att hänga i.

Handlar det om hästar som blir ivriga och fartfyllda på en hoppbana förstår jag om man vill sätta in ett jaktkandar under hopptävlingarna, men i dressyren? Nej.

nu är det så här, vadå inte svar på det jag ville? jag tyckte att jag fråga en ganska enkel fråga?:) och om du har svårt att svara på just den frågan jag ville ha svar på så är det onödigt att du skriver. du börjar spekulera i saker som om hon tränar, hon går hos en tränare regelbundet och han rekommenderade ett starkare bett helt enkelt. Nu kommer jag inte ihåg om du det var du eller någon annan som skrev att hon bara skulle rida i dom gång arterna som hon kunde hantera hästen i och hon kan knappt stanna i skritt heller. och självklart ska hon inte ha starkare bett hela tiden utan bara just nu, tills hon har lärt sej lite mer saker.

Om hästen inte lyder ryttaren behövs det mer utbildning, om det sedan är hästen eller ryttaren som behöver utbildning är oväsentligt, men skarpare bett löser knappast ett utbildningsproblem. En häst ska kunna stannas i skritt med små hjälper.

.. och sen kommer du få rida på det där skarpa bettet tills den dagen hästen dör för så fort du sätter i något mildare kommer den där handtunga hästen tillbaka och du är tillbaka på ruta ett. Vad händer när hästen vant sig vid det skarpa bettet, ska du sätta in ett ännu skarpare då eller?

Nej, så funkar det inte i vekligheten. Att rida med fina instrument gör att man kan rida med små signaler. Det gör att jag på min välutbildade häst rider med osynliga hjälper. När hästen fungerar på mitt tunna tränsbett så går jag över till skänkelbett och enhandsfattning. Jag rider på på långa tyglar och bettet jag har i hästens mun skulle nog få er att storkna. En välutbildad häst skulle aldrig drömma om att hänga i handen eller vara ouppmärksam på ryttaren. Dom tjocka betten ger inte utrymme för fina, små signaler. Det är som att kirurgen skulle operera med slö kökskniv istället för en skarp skalpell, skadan skulle bli mindre men resultatet uruselt. Jag kan dock säga att jag är väldigt restriktiv med vem som får rida mina hästar på skarpt bett, är du inte väldigt lyhörd så sätter jag in ett tränsbett för att skydda hästen.

Fast så funkar det ju inte riktigt. Om man rider på ett bett som hästen inte respekterar är det lätt att man sitter och tjyvhåller och det är bland annat det som gör hästen stum i munnen. Man vet att man måste ta i för att få stopp på hästen och då blir det lätt att handbromsen är i.

Har man ett bett som hästen respekterar kan man oftast slappna av mer, för man vet att signalen tar när man väl behöver den. Och då törs man rida med en lättare kontakt större delen av tiden och då blir inte hästen stum på det bettet.

Men visst, den kommer säkert fortfarande att hänga på det mildare bettet.

Sen visst, i en gyllene idealvärld utbildar vi alla våra hästar på det mildaste av milda och lägger oceaner med tid och och pengar på det.

I verkliga livet kanske det är mer realistiskt att ta en genväg för att slippa dragkampen, om man t ex har en medelålders häst som man mest vill åka på i skogen och behöver en broms som funkar.

Rider man på ett skarpt bett så är det en förutsättning att hästen inte bara accepterar bettet utan också tycker om det. Ett skarpt bett tar mindre plats i munnen och är därför både bekvämare och lättare att slappna av med. Eftersom det finns många ryttare som inte är tillräckligt känsliga i sina händer och dåliga på eftergifter så är det vanskligt att rida med skarpa bett om man inte är utbildad och erfaren.

Ett rakt pelham med 2 tyglar, så hon endast använder stångtygeln när de verkligen behövs, så hon alltså lär sig rida på de raka "vanliga" bett delen men har möjlighet att använda stångtygeln vid behov.. Sen en massa massa dressyr arbete för både henne och hästens skull =)

Betsla inte upp. Ta hjälp av en tränare och kunnig instruktör. Om möjligt isåfall byt bett. Testa ett rakt, hästen kanske inte tycker om delade bett?
Först och främst behöver din syster lära sig rida med kroppen för att kunna få stopp på sin häst och kunna jobba den rätt. Även om du säger att hon kan, verkar hon inte kunna tillräckligt för att klara av att bromsa. Då borde hon först rida i skritt, och när allt sitter i skritten övergå till trav, inte innan dess.
Många bara rider utan att ha kontroll på sin häst, betslar upp för att få kontroll. Men kontrollen måste sitta hos både ryttare och häst och det måste man bygga upp gemensamt.

Jag motsäger mig inte att rida på skarpa bett, däremot sa du att lösningen på en handtung häst som hänger i bettet (= en outbildad häst alt en ryttare som inte kan rida ordentligt, eller en kombination) är att sätta i ett skarpt bett och sen är problemet löst. Problemet är inte löst, du bara maskerar det. Klart hästen inte kan hänga på ett skarpt bett, då gör det ju ont i munnen.

Men visst, den kommer säkert fortfarande att hänga på det mildare bettet.

Precis. Därför är det inte lösningen på problemet. Lösningen är att utbilda både sig själv och hästen.

Sen finns det ju hästar som trivs på smala, raka bett, medan vissa vill ha stora och delade. Fast det är en helt annan sak.

Tack ALLA för att ni svart, men frågan var allså vilket bett vi skulle ha, inte OM jag ska ha ett starkare bett eller inte, det är bara en onödigt att prata om här eftersom vi redan har satt på ett starkare bett nu. och med det det starkare bettet har vi nu börjat om från början, hon rider allså just nu bara i skritt och försöker lära sej att rida med en mjuk hand och rida mycket med kroppen, hon använder nästen inte tygen alls just ju utan försöker lära sej att stanna med kroppen, bettet är allså bara där om hästen skulle bli för stark.:)

Har jag en häst som är tung i handen och inte lyssnar så sätter jag in ett skarpare bett. Så enkelt är det faktistk och jo, problemet är löst!!!

Eller så lär man sig att rida ordentligt ;)

För övrigt, till TS, så borde kanske en inte så kunnig ryttare lära sig på en mer lyhörd häst som inte hänger i munnen osv. Och så kan den här hästen utbildas från grunden av någon som Kan, som kan rida mer med kroppen osv.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Lutten
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 381
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka