Starka viktbärande raser?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 117
  • Visningar Visningar 14 258
Sv: Starka viktbärande raser?

Tack alla igen för fler bra svar!

Ja, vi får se hur vi gör med honom.

Jag upplever faktiskt att just nordisar har en massa konstigheter för sig, de är väldigt envisa. Hur är det med de andra raserna som ni tog upp här, har de några speciella egenheter som utmärker dem?

Skaffa dig en Haflinger av den grövre typen! Är ingen syflid jag heller men mitt sto på 145cm och jag går jättebra ihop. Är lite höjdrädd så hon är precis lagom.
Pigg,glad men inget hispig. Inte så envis heller! Ett bra alternativ till fjordingar o andra kallblod. /Lisa

Enya skrev:
Jag upplever faktiskt att just nordisar har en massa konstigheter för sig, de är väldigt envisa. Hur är det med de andra raserna som ni tog upp här, har de några speciella egenheter som utmärker dem?
Ehum, en liten fråga sådär, vad gillar du för hästar egentligen? konstiga hästar finns väll inom ALLA raser?!

Alltså vad har du träffat på för fjordingar? du kommenterar ju stup i ett hur tråkiga dom är.
Ibland blir man lite väl trött på det, skulle vara väldigt kul att höra vad du basserar din ständigt nedlåtande utalande på? :)

Med det jag skrev menade jag inte något negativt, inte alls! Förstår inte varför du tror det? Jag undrade bara om fler raser har en utpräglad envishet eller andra saker som är speciellet för rasen. Det var i vart fall inte menat som om jag inte tycker om hästar eller något i den stilen.

skogstomten skrev:
Alltså vad har du träffat på för fjordingar? du kommenterar ju stup i ett hur tråkiga dom är.
Ibland blir man lite väl trött på det, skulle vara väldigt kul att höra vad du basserar din ständigt nedlåtande utalande på? :)

Skojar du eller????? :confused: :crazy: :confused:
Jag har aldrig sagt att fjordingar ar trakiga eller konstiga pa nagot vis, du maste mena nagon annan person?? :confused: :confused:

Läste tråden om fredriksborgare och drog mig till minnes något jag läste för drygt 10 år sedan, att det var en grov ras, nästan lite kallblod över dem. Är det så eller stod det fel det jag läste? Och det för över mig på knabstrupp, numer är det en ganska smäcker ras, men förr var den ju grövre, inte sant? Har själv haft en korsning mellan knabstrupp och travare och han var inte så ädel precis! Fast då vägdce jag inte så här mycket, det var innan jag fick barn.

Mina ston är arbetsvilliga lugna men ändå har gnistan. Det är inte mkt som rör Ida under en ridtur. Vet däremot en del cobbar som är envisa (vår 1åring är det) utan framåtbjudning och lite nervösa men det är som med alla raser, undantag finns bland individer. :smirk: Min Ida är det sista som jag lämnar ifrån mig. Hon har allt som jag vill ha hos en häst, min stora kärlek :love:

självklart finns det undantag, det finns det ju i alla raser. var inne och hälsade på hos din hemsida Arthur var ju riktigt läcker, honom skulle jag kunna ta med lite smör på :d ;)

I princip alla raser som är kompakta i kroppen är viktbärande... Frieser (vissa blodlinjer framförallt), haflinger, islänningar, noriker, ardenner, araber... Finns en del.

Med risk för att få skäll.... :o

Jag är trött på det här med viktbärande raser...jag säger inte emot er här som nämner olika raser som viktbärande (jag har intte någon erfarenhet av dessa) men det säger sig väl själv att om man väger 150 kg kanske man inte ska rida? Ni får bli arga men så tycker jag...till du som vägde 105 kg eller vad du skrev-det tror jag absolut inte är några problem för hästen att bära!!

Jag tror bara inte på att folk ursäktar sin vikt med att hästen är viktbärande.

jag tror inte heller man ska rida om man väger 150kg. men det var väl ett antagande, tror inte det finns så många raser/hästar som faktiskt orkar så mycket. men 110kg tror jag lungt man kan rida de större hästarna på. en människa på 150kg tror jag inte har så mycket intresse för att sitta på hästen heller. :smirk:

Hörde en "lustig" sak av min veterinär. På 1800 talet så införde man en lag om att man inte fick lasta mer än 150 kg på en shettis :crazy: Undrar hur mkt de lastade dessa små innan :crazy:

150kg på en shettis?! vad lastade de då på en vanlig draghäst? :crazy:
fast i ryssland lägger de ju 1000kg på en basjkir, i nutid.

Hoppas att det bara är en "rekomenderad maxvikt", och att folk där har lite sunt förnuft. Men så som våra hästar var när de kom därifrån verkar de inte ha så mycket förnuft där borta.

Senast ändrad:

bitch1 skrev:
Jag TROR att New Forest är en viktbärande häst, som ska klara vuxna ryttare utan problem! :p

Jo, men 150kg är väl lite att ta i? Visst kan de bära vuxna ryttare, men bara för att man är vuxen innebär ju inte det att man väger över 100 kg ;)

Skulle tro att det var meningen:

"En fjording ar ok, men kanske inte alltid sa rolig. "

som urlöste reaktionen. Och jag kan lite förstå det. Som fjordhästfan har man ibland lite lätt att få taggarna utåt p.g.a. att ens ras i princip ALLTID används som dåligt exempel för alla egenskaper som släktet häst kan ha - och vanligtvis av personer som sett en fjordhäst på ridskolan 1960-kallt :rofl: Det gör att många av oss har lätt att tända lite snabbt ibland. ;)

MEN nu skall jag ge dig

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

För resonemanget om den svenska viktfixeringen! Jag håller med dig! I massor av andra länder rider långa, korta, tjocka, smala människor och ingen tycker att det är något konstigt! Sen finns det duktiga och mindre duktiga långa, korta, tjocka och smala ryttare också. Och ofta verkar hästarnas välbefinnande snarast bero på hur duktig ryttaren är än på vikten. Därmed inte sagt att alla hästar är lika viktbärande, men det tycks ha blivit lätt hyseri här i Sverige. Snart anses det omöjligt att rida ett halvblod om man väger över 70 kg.

Man skall också betänka att de flesta nu befintliga renrasiga ponnyer ursprungligen är avlade som rid- och packhästar. De har alltså länge använts till ridning för VUXNA. Visserligen förflyttningsridning, men ibland i oländig terräng.

De gotländska bönderna red nog på russen! :devil:

Likadant är raser som arab och lusitano, för att ta några exempel, urgamla rid- och i viss mån stridshästar.

Vid tiden för första världskriget skulle en brittisk kavallerihäst i genomsnitt bära 111 kg. Hästarna var av dåtidens halvblodstyp.

Så egentligen skulle man kanske börja diskutera EJ viktbärande raser. Sen finns det naturligtvis individer som bär mer eller mindre vikt.

Indy

Allt detta med olika hästrasers temperamentsegenskaper är ofta sanningar med stora modifikationer.

Personligen skulle jag t.ex. inte säga att fjordhästar har en utpräglad envishet. Mina har alltid varit samarbetsvilliga. Men de kan vara tuffa och kräver ett starkt ledarskap - och de tar inte skit. Allt detta beror på de omständigheter som rasen har levt under i många generationer. Och även på avelsurvalet hos de bönder som en gång formade rasen till vad den är idag.

Vissa personer kallar detta för envishet. Jag kallar det för integritet och tapperhet. För TAPPER är verkligen en riktigt bra fjordhäst.

De flesta rasbundna egenskaper kan ses från olika sidorna och det är väl charmen med hästar. Alla har positiva egenskaper som man är nöjd med - och negativa som man kan försöka vända till något positivt.

För några år sedan hade jag två hästar: min fjordhästvalack och ett kallblodstravarsto. Min fjordhäst har alltid har varit oerhört taktsäker: skritt är fyrtaktig, trav tvåtaktig och galopp tretaktig. På stoet kunde man rida i vilken takt som helst faktiskt. Jag tror hon hade ungefär åtta gångarter. Detta var vansinnigt frustrerande - till jag insåg att detta var det gyllene tillfället för MIG att lära mig sätta takten i hästen.

Så jag lärde mig otroligt mycket på den hästen. I början blev det verkligen vilken takt som helst, men när vi lärt känna varandra bättre så blev det ofta den takt jag ville. Detta ledde till att jag började kunna förändra takten på min fjordhäst när JAG ville, för tidigare var det nog lite han som hållt i taktpinnen just i de situationerna. Och så skall det ju inte vara.

Men om man känner sig svajig, vilket jag tror du skrev inledningsvis, så är kanske inte kallblodstravare den ras där det kan finnas flest lämpliga individer. De är inte sällan mycket heta (de är ju avlade för att vara tävlingsindivider) och inte sällan flergångare, vilket ställer större krav på att ryttaren klarar av sätta takten i hästen. MEN sen finns det ju olika individer.

Beträffande knabstruppers och frederiksborgare så är de klassiska modellerna ganska ädla hästraser som dock har ganska mycket massa. Men sedan har korsningsaveln inom båda raserna gjort att det finns en mycket stor spridning i typ.

Efter vad du har skrivit så tror jag knappast att dina problem med din nuvarande häst har med din vikt att göra. Jag uppfattar det som att du inte hunnit rida hästen speciellt mycket? Att skaffa en ny häst innebär ju alltid en inkörningsfas. Hästar är levande individer och allt går inte som på räls. Mitt kallblodstravarsto tyckte jag VERKLIGEN hade börjat funka när jag tyvärr var tvungen att sälja henne. Då hade jag haft henne i två år.

Så kämpa du på med din häst.

Indy

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 425
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 090
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Zpunk
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 961
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka