Starka viktbärande raser?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 117
  • Visningar Visningar 14 258
Sv: Starka viktbärande raser?

Vi hade en sommar en fjording som stalltjejerna red. I slutet av sommaren så var det Huntingtävling på ön som alla hästar oavsett storlek ställde upp i. Först var det vanliga hinder i ridhus och sedan hoppade man in i en hage med fasta hinder för att till sist hoppa in i ridhuset igen. Vinnaren det året var just denna fjording :p :banana: han vann stort över ett fullblod som vanligtvis går fälttävlan :D Snacka om reaktioner det gav :rofl: :rofl:

Just med min häst nu så känns det rätt lönlöst att kämpa på mer. Jag kan inte få det bra och jag tror att han har lärt sig att slippa bli riden, jag kan itne få honom att acceptera det heller.
Jag har väl ridit hästen max 10 gånger sedan i höstas ( oktober) och han har gått på fri tillgång på hö i vintras och gått på bete sedan i april så han är ju inte smal heller numer. All annan hantering och arbete fungerar just nu, men inte ridningen, så det lutar åt att sälja honom.

Tack för ett bra svar!

Inte för att vara taskig lr nåt.. Men om jag vägde 150kg skulle jag inte ens överväga att sätta mig på en häst :o .

Dalakhay skrev:
Hoppas att det bara är en "rekomenderad maxvikt", och att folk där har lite sunt förnuft. Men så som våra hästar var när de kom därifrån verkar de inte ha så mycket förnuft där borta.

Bara av ren nyfikenhet, vad har ni för maxvikt hos er då?

Najtan Tabac skrev:
Inte för att vara taskig lr nåt.. Men om jag vägde 150kg skulle jag inte ens överväga att sätta mig på en häst :o .

Hon skrev ju tidigare att hon inte vägde 150kg... Jag tror inte många med den vikten har lust att rida.

desiree skrev:
Hon skrev ju tidigare att hon inte vägde 150kg... Jag tror inte många med den vikten har lust att rida.

Jag tror inte många utav dom ens skulle komma upp på hästen :o

Med tanke på din längd, hade jag defenitivt satsat på en smidig tinker eller welsh cob. Det är viktbärande super trevliga ponnys som utan problem skulle klara en vikt på 130kg

Jag kom upp på mitt halvblod på 175 cm när jag vägde 135 kg och var höggravid....... så jag tror inte att det skulle vara speciellt otänkbart att en som väger 150 kg skulle kunna ta sig upp på en häst......

Jag väger inte 135 kg nu men jag har inte gått ner speciellt mycket och visst föredrar jag att hoppa upp med hjälp av en pall men det går även från marken med lite ansträngning och längda stigläder.

Min häst verkar inte bry sig över min vikt men jag hoppar henne inte utan rider enbart skogsridning och lite kortare trimmningar.

Lill / Stall Nöbbeled ( som gärna hade vägt 65 kg men gör det inte! )

Ingen som har nämnt finnhästen här ännu. Som finnhästägare måste jag ju promota den litet grann. En mångsidig, tålig och stark hästras. Finns i olika storlekar, medelmankhöjden är väl strax över 155 cm.

Tex här kan man läsa mera och se fina foton, fanns visst litet text på svenska och engelska också.
/www.suomenratsut.fi

Jag håller med tidigare inlägg om att viktfixeringen är för stor, snart får man väl knappt rida om man väger över 70 kg. :mad:

Enya skrev:
Vilka raser räknas som viktbärande?
Fjording vet jag, nordsvensk och islandshäst likaså, men vad finns det för fler som är viktbärande?

Säg att jag väger 150 kg ( obs, så är det inte alls !), kan jag rida ett svenskt halvblod på skogspromenader? Orkar en nordis mer än ett stort halvblod? Hur pass mycket orkar islandshästar?
Det finns en Estnisk häst ras som är viktbärande. En väldigt bra hästras över huvudtaget! "Tori" heter den på svenska, men kan också stå som "Toric". Jätte bra häst! Här är en som jag känner till, Saura heter hon och är ungefär 1,55 hög. Men är nästan den starkaste hästen i stallet, alla kan rida henne utan några problem.
a92a4f32.jpg

Senast ändrad:

Oavsett vid vilken vikt hästen "går av på mitten" så tycker jag att ha en vikt på över hundra kilo och rida är det samma som djurplågeri och jag förstår inte att det är något nöje att pina en hästkrake bara för att inte knäar för belastningen,

Tycker inte du ska sälja din häst om ni inte har mycket stora problem med att komma överens. Hur är din häst exteriört? Vilket utbildningsstadie stod din häst i när du köpte den och var den musklad och "i gång" när den kom till dej? Att köpa en ny häst är kanske inte alls lösningen. Skaffa dej en bra tränare istället som kan hjälpa dej och din häst att lösa era kommunikationsproblem.

Ett tips: eftersom du vill tappa lite vikt och också komma bättre överens med din häst - ta långa skogspromenader tillsammans! Toppen nu i bär och svamptider! Ni kommer garanterat få en bättre relation av detta. Två flugor på smällen så att säga. Eller tre om man räknar in en korg med kantareller! Funkade för mej. Var tvungen att gå skogspromenader varje dag i tre månader med en av mina hästar pga att han vurpat så illa i hagen att han hade fått en rejäl muskelbristning i ryggen med muskelkontraktion på hela höger sida (såg ut som ett C ). Så det var bara att knata iväg - upp och ner och hit och dit gick vi. Resultat på vågen för min del -10 kg och finfina benmuskler. Tänk på att ju mer man har att ta av ju mer försvinner på vågen. Kombinerar du det med bra och sund kost skulle jag gissa att du på tre månader kommer att tappa bortåt 20 kg och dessutom ha mer muskler (som bekant väger mer). Väg dej inte under denna tiden utan mät med måttband istället. Både du och hästen kommer att må mycket bättre. Lycka till!

Om du känner dej osäker på hur du ska hantera din häst på marken för att den ska acceptera dej som ledare så finns det bra kurser för det också på de flesta ställen i landet.

Storleksmässigt tycker jag inte alls att din häst är för stor (eller du för kort). Sen vet jag ju inget om hur den är mentalt....

I övrigt vad det gäller vikt på ryttare och val av häst handlar det till stor del mycket om HUR man rider mer än vad man väger. Även en liten (viktmässigt) ryttare kan rida "sönder" en häst på mycket kort tid genom felaktig ridning. Att däremot ridskolor har viktgränser inom nybörjargrupperna kan jag förstå - just av anledningen jag just nämnde. Vad det gäller hästarna i sig så är vissa raser generellt mer tåliga än andra men man måste framför allt se till individen. Bara för att de flesta islandshästar tar mycket vikt i förhållande till sin storlek betyder inte det att ALLA gör det osv.

Du är då en elak :devil: ;) . I många av dina inlägg är du väldigt kategorisk och fördömande. En förlösande upplevelse av sexuell natur kanske skulle få dej lite mer ödmjuk, eller vad tror du! :) :rofl: :angel:

Är man elak för att man tycker att det är djurplågeri att överbelasta en hästkrake. Jag tycker att fläskberg på över 100 kg borde se över sin egen vikt innan man talar om att om man sitter rätt så skulle en del kilon liksom bara försvinna. Det Finns djurskyddslagar om kvadratmetrar hit och dit men belastningsnormer finns ju bara för lastbilar

Har Saura flyttat till Sverige??!!! Jag har ridit henne flera gånger i Estland!

Görel skrev:
Har Saura flyttat till Sverige??!!! Jag har ridit henne flera gånger i Estland!
Nej nej nej, det har hon inte! Jag har också vart på sassi och ridit henne ;-)! Har varit där dom senaste 5 sommrarna =)

Burra skrev:
Är man elak för att man tycker att det är djurplågeri att överbelasta en hästkrake. Jag tycker att fläskberg på över 100 kg borde se över sin egen vikt innan man talar om att om man sitter rätt så skulle en del kilon liksom bara försvinna. Det Finns djurskyddslagar om kvadratmetrar hit och dit men belastningsnormer finns ju bara för lastbilar
Har du varit på en Islandstävling nån gång?
Karlar som väger 90-95 kg på 130cm höga hästar som springer runt i full fart?
Eller westerntävlingar, där brukar det finns en hel del fetlagda töser (90-100kg) på 150 cm höga hästar!
Lite mer ödmjukhet tack mot alla som inte är trådsmala.
(själv är jag 184cm lång och väger 75kg, förra vintern red jag jakt i Devon, England på 140-145cm höga exmoor/fullblodskorsningar som bar mig alldeles utmärkt 4-5 timmar på en dag, och jag kan lova att det inte var nån stilla skritt...)

Det är inte frågan om ödmjukhet, utan vad som är rimligt. Att okunnigt Islandsfolk överbelastar sina hästar är heller inte något argument att det är helt okey. Om nu folk vill göra sken av att de tycker om sina djur får man väl gå med i viktväktarna och lyckas man inte gå ner i vikt kanske körning är ett alternativ. Någon nämde sig väga 135 kg när vederbörande red och om det har hänt så skulle jag om jag var personen så fort som möjligt vilja glömma det misstaget och inte skriva om det

Det var jag som vägde 135 när jag red........ varför ska jag glömma detta? Hästen lever fortfarande och mår bra, dessutom gör jag det oxå.

Jag är fast i min övertygelse om att en häst inte är skapt att enbart bära omkring 50 kg ryttare på ryggen. Jag tror en liten ryttare som sitter och sliter och drar i munnen på hästen gör mer skada än jag när jag vägde som mest eftersom jag ändå har hyfsad ryttarkänsla. Det viktigaste är väl ändå att vara lyhörd mot hästen. Jag tror definitivt att man ganska snart skulle märka en ovilja och ömhet i rygg och ben på hästen om man belastade dem för tungt med ryttare.

Jag hoppas verkligen ingen i din närhet är överviktig och läser detta. Tänk vad det är lätt för andra att säga vad man ska göra och inte göra :devil: Det är nämligen sådana som du som gör livet surt för oss överviktiga och sänker vår självkänsla ännu mer. Därför vågar vi inte ta tag i "bantningen" för rädsla att misslyckas ännu en gång så att ni får vatten på er kvarn och säga att vi är lata och har dålig karaktär etc......

Tycker definitivt att man ska rycka in och "försvara" hästarna om man ser någon som "lider" av en för tung ryttare, men man ska definitivt vara säker att det är därför hästen krånglar och det kan nog bara en erfaren och lyhörd hästmänniska göra. Vi hästfolk är väldigt duktiga på att tycka.... så också jag!

Lill / Stall Nöbbeled

Burra skrev:
Det är inte frågan om ödmjukhet, utan vad som är rimligt. Att okunnigt Islandsfolk överbelastar sina hästar är heller inte något argument att det är helt okey. Om nu folk vill göra sken av att de tycker om sina djur får man väl gå med i viktväktarna och lyckas man inte gå ner i vikt kanske körning är ett alternativ. Någon nämde sig väga 135 kg när vederbörande red och om det har hänt så skulle jag om jag var personen så fort som möjligt vilja glömma det misstaget och inte skriva om det
Du FÅR tycka att feta människor är djurplågare, du FÅR tycka att det är fel av oss att rida. Men det är sånna som dina kommentarer som ingnen vill höra och som ingen bryr sig om. Du framför dina argument väldigt hårt och otrevligt och jag lyssnar itne på sånna människor alls, kan du inte framföra dina argument på ett trevligare sätt så pratar du bara för döva öron.

Du kan vara lugn, hästen är såld nu, så han plågas inte mer.Jag har bara shettisen kvar och honom rider jag inte ens så han klarar väl sig här hos mig utan att plågas??

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 425
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 090
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Zpunk
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 961
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II