Starka viktbärande raser?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 117
  • Visningar Visningar 14 258
Sv: Starka viktbärande raser?

För några år sedan fanns det ett projekt (tror ARLA var en samarbetspartner) på ridskolorna om hur viktigt det är att äta sunt och tillräckligt mycket för att orka med stallsysslor och ridning. Inom ponnygaloppen har jag för mej att man höjde maxvikten inom varje kategori för att inte bidra till "självsvält" eller utesluta någon pga av något hög vikt. Har för mej att maxvikten för D-ponny är 60 kg. För även de som kanske som äldre kommer bli för stora för att bli proffsjockeys kan ju faktisk jobba med träning av galoppörer.

Så visst arbetas det inom ridsporten med att skapa en sund inställning till mat. Mycket bra tycker jag, och viktigt med tanke på de skeva ideal som alla vi kvinnor matas med via media dagligen.

:bow:
_HESTUR_ skrev:
Ja vad ska man säga?
Jag väger ca 110 kg och har en islandshäst på sex år.

En gång för alla:
ATT VARA FET ÄR INTE SAMMA SAK SOM ATT VARA KORKAD.

Jag känner flera överviktiga ryttare, det finns inga som är så rädda om sina hästar som dom och som rider och tränar med sådan ödmjukhet.

Skäms på er ni som tjatar om vikt!
Att bli benämd djurplågare är djupt kränkande, jag skulle aldrig plåga min häst, han är ju min stora kärlek och det dyrbaraste jag har.

Och varför får vältränade rida som väger 130 kg muskler?
Det sticker mest i ögonen på er att feta rider, det handlar inte om vikt, det handlar om iQ på den som betraktar...

Jag har varit med om att man gissat på att folk på ca 160 cm väger hundra kilo minst för att det ser ut så, sen att de kanske väger ca 85 kg är det ingen som bryr sig om, de ser ju feta ut osv osv...

Varför har islandshästen de lägsta försäkringspremierna om dom nu rids ihjäl av feta gubbar i tid och otid?
Varför blir de flesta minst tjugo år gamla, när medelåldern på ett halvblod bara är åtta år om dom nu alla rids av korkade småtjejer i flugvikt?

Dåligt underbyggda argument om vikt har vi hört förr.
Kanske dags att börja väga in småflickor på ridskolan, det är ju sunt med tanke på ätstörningar och annat?

Marita
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Det gör man redan, t ex på SRK (s-tälje). Japp, jättefriskt är det... :angel:

Hej!

Jag är själv arabfantast men växte upp i en welsh/welsh cob uppfödande familj och vill varmt (ännu än gång) rekommendera cobbarna.

De är kul, smidiga hästar med mkt ponnylynne och är "mer" att sitta på än en arab och har rejäla ben med stora leder samt kolossalt bra hovkvalitet. Dessutom är det en väldigt frisk ras. Se upp med långa/sänkta ryggar bara!

Min mamma som väger 100 kg red utan problem våra welsh cobston på 150 cm. Hon vägrar sätta sig på en arab (och tyckte dessutom att de var för kvicka i sidled i yngre dar när hon red arab). Araben är också en jättetrevlig ras :love: men se upp med benen som kan vara gracila/skeva på en del exemplar. Andra trevliga raser som bär mkt är Morganhästen, Frisern eller den rejäla äldre typen av Connemara.

Tycker inte du ska lyssna på de negativa personerna på forumet. Rida är ett bra och kul sätt att hålla sig i form oavsett vikt och en stor karl väger lätt lika mkt som du eller mer (och tävlar kanske dessutom på elitnivå! Jan Brink t ex är ju ingen liten person precis). Det finns hästar för alla personer och discipliner så det så! ;)

Enya skrev:
Vilka raser räknas som viktbärande?
Fjording vet jag, nordsvensk och islandshäst likaså, men vad finns det för fler som är viktbärande?

Säg att jag väger 150 kg ( obs, så är det inte alls !), kan jag rida ett svenskt halvblod på skogspromenader? Orkar en nordis mer än ett stort halvblod? Hur pass mycket orkar islandshästar?
BASJKIRHÄSTEN lär vara mycket viktbärande, mellan 300-500kg! Har jag hört!!!
DVS de är ganska starka!

Enya skrev:
Vilka raser räknas som viktbärande?
Fjording vet jag, nordsvensk och islandshäst likaså, men vad finns det för fler som är viktbärande?

Säg att jag väger 150 kg ( obs, så är det inte alls !), kan jag rida ett svenskt halvblod på skogspromenader? Orkar en nordis mer än ett stort halvblod? Hur pass mycket orkar islandshästar?

Min kompis är medryttare på en D-ponny som är korsning mellan NF och Russ. Ponnyn är normalbyggd och ponnyns ägare är en man som tillsammans med westernsadeln väger ca 130 kg, han rider ponnyn nästan varje dag väldigt hårt utan problem.

Är det någon som vet hur mycket en fjording klarar av för vikt. Jag tänker då på en normalbyggd fjording?:confused:

Heej jag tycker att du ska ta och köpa nån korsning mellan fjording och nån annan lite kraftigare ras.Meen nu säger jag inte du ska köpa en fjording efterssom du inte tycker de e så fina meen de är väldigt söta:smirk:
Meen i och försej så är det ju inte utseendet som e viktigast utan deras personlighet och att man trivs med den.:)
Meen hoppas det går bra med hästköpet.:)

Burra skrev:
Det är inte frågan om ödmjukhet, utan vad som är rimligt. Att okunnigt Islandsfolk överbelastar sina hästar är heller inte något argument att det är helt okey. Om nu folk vill göra sken av att de tycker om sina djur får man väl gå med i viktväktarna och lyckas man inte gå ner i vikt kanske körning är ett alternativ. Någon nämde sig väga 135 kg när vederbörande red och om det har hänt så skulle jag om jag var personen så fort som möjligt vilja glömma det misstaget och inte skriva om det

Joo det är delvis fråga om ödmjukhet meen det värkar ju inte som om du har det.:mad:
Vad tror du att en stor fjordhäst,ardenner och massa andra raser kan bära utan problem?Joo mer än en liten flicka på 40 kilo.Och dessutom de som nu vill gå ner i vikt blir ju inte gladare för att du håller på o kallar de fläskberg och sånt eller hur?:smirk:
Och ridning är ett bra sätt att gå ner på och samtidigt ha kul så vf låter du de bara inte vara de e ju klart att inte nån på 100 kg ska sätta sej på en b-ponny men det säger ju sej själv eller hur?
Ni som nu vill börja rida men ändå är överviktiga komigen och gö det lyssna inte på nån som hon lycka till med ridandet:)

carinaso skrev:
Jag som är uppväxt på 60-70-talet har inte riktigt förstått det här med storlekshysterin som är nu. Då var de "stora" hästarna ca 160. Nu ska varenda liten tanig tjej ha en häst som är minst 175. Jag tror faktiskt att hästar inte är gjorda för att vara så stora. Det är vi som har avlat fram storleken och jag tror att vi kommer att få betala för det i framtiden i form av hästar som håller sämre.

:bow: :bow:

Enya, söker du fortfarande häst? Isåfall rekommenderar jag varmt Haflingerhästen, framförallt med tanke på din längd. Kanske kan vara nåt?

Enya, om du inte hittat din drömhäst kan jag rekommendera finnhästen.

En bekant som väger MYCKET mer än du, red med lätthet (utan att han dignade) en d-ponnystor skogsfinne(inte travartypen) i galopp och i skogen. Hästar med kompakt byggnad håller mycket bättre än långbenta halvblod. Om du dessutom inte är lång blir balansen bra och det är viktigare än vikten.

Finnhästar är inte speciellt dyra, den jag nämnde kostade 5000:-. De är svåra att få tag på, men lättfödda, härdiga och långlivade. Alla är fuxar oftast ljusa med linhårig riklig man och svans, lite haflingerstuk, men med grövre benstomme. (finns bilder på en finnhäst i detta forum)

Annonsera i norra Sverige och Finland om du vill få tag på en. Klaus Ferdinand Hempfling och andra häst"gurus" rekommenderar betydligt mindre ridhästar än det som är modernt inom dressyrsporten just nu.

hur mycket orkar ett halvblod bära ungefär??

Senast ändrad av en moderator:

har fundering över vilken ras ja ska välja

Det beror väl på vad du har tänkt att göra med hästen och vad du gillar för typ. Jag förespråkar alltid haflingar bara för att jag gillar rasen/L

Jag skulle tipsa om en quarterhäst. En stark o smidig häst som de flesta kan rida trots att dom inte är så höga 145-160 cm.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 424
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 090
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Zpunk
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 961
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka