starta företag

FT_ryttare

Trådstartare
Jag är helt novis på området men har fått ett erbjudande o hyra in mej på en gård där "allt" finns. Ridhus,hagar,stall,bra ridvägar,tillgång till foder ,skörda eller köpa osv.

en kompis som undrade om ja ville haka på o starta ett företag tillsammans med henne, mest inriktat på in o tillridning ,tävling.

men hur mkt är de som ska fixas ?
Går de o livnära sej på de eller är allt ett slavgöra .
förstår att de är mkt jobb innan allt är inarbetat med kunder osv.

var börjar man ?

Sv: starta företag

Det ÄR ett slavgöra. Räkna inte med en hög timlön inte ens på många år.

Om du har affärssinne, kompetens, bra ideer (nya! inte kopierade av grannen) och lite tur kan man säkert få det att gå runt. Men du behöver nog ett rejält startkapital innan du kan ta ut en tillräcklig lön.

Ska man hålla på med in och tillridning tror jag man måste snabbt hitta en kundkrets och skapa sig ett namn. Men jag har liten erfarenhet av det området!

Sv: starta företag

Jag föreslår att du och kompisen gör en enkel 'affärsplan'. Den skall innefatta svar på följande frågor:

Vilken är produkten/tjänsten? Dvs vad tänker ni sälja och vad är det som gör er unika/annorlunda/köpvärda.
Vilka är kunderna? Hur många är de, hur når ni dem och hur 'köpvilliga' är de?
Finns det "konkurrenter"? Kan ju vara såna som håller på med samma saker men också andra alternativ, t ex att träna själv, att inte träna för det är för dyrt etc. (Jfr konkurrenter till SAS är ju inte bara andra flygbolag utan även tåg, bil m.m).
Mot det måste ni ställa, hur mycket ni vill jobba, vad vill ni ha ut i 'lön' och vilka övriga kostnader ni har.
När alla dessa 'fakta' finns framme så får man ställa sig frågan:
Hur mycket kan vi ta betalt?
Hur länge kan vi leva med att inte tjäna några pengar?
Kan vi tjäna pengar på andra sätt också för att komplettera?
Vill vi låna och i så fall av vem?

Om man kommer fram till att starta företag kan det också vara en bra idé att ha ngn form av avtal även om man är kompisar, bättre att skriva ner vad man är överens om än att ta det när man blivit ovänner. Dvs vad händer om det går bättre/sämre än väntat, hur skall arbetsfördelningen vara, hur gör man om ngn vill lägga av.

Koppla in en bra revisor/företagskonsult relativt tidigt så får ni hjälp med det mesta praktiska, det brukar vara värt den pengen.

Lycka till, det är jätteroligt att starta företag, men värt att investera i lite tankekraft först.:banana:

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur... 2
Svar
37
· Visningar
5 811
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 255
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 109
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 196
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka