Starta om från CD?

Tigertofflan

Trådstartare
Har rotat fram min gamla laptop som inte mår nå bra. Tänkte att jag skulle formatera om hela datorn, men får den inte att starta upp från CDn.

OP på datorn är win 98, CDn är win XP, men jag tycker inte att det borde spela någon roll.

Har förstått att jag måste in i bios och ändra så datorn startar från CDn, hur gör jag detta?
 
Sv: Starta om från CD?

När datorn startar upp så brukar det stå F2 för SETUP, ibland delete, dvs då trycker du det så fort du ser vad som ska tryckas på. Sen när du väl är inne i BIOS så står det bootorder-någonting (det där är olika på olika datorer) men förmodligen står det A:, C:, CDROM: eller nåt, men ska stå med CDROM: först.
Det där blev snurrigt men hoppas du hänger med lite i alla fall! ;)
 
Sv: Starta om från CD?

Tack, det blev jag klokare av! :D

Edit: men alltså, nu tycker jag ju att jag ska få upp en inställningsruta eller något för winXP, men datorn startar sitt eget windows precis som vanligt.
Försöker jag starta skivan genom att klicka på ikonen står det "Fel cd inlagd, Denna cd innehåller skrivardrivrutinen från windows XP, som inte hittades på detta system."

Måste jag alltså leta upp win 98-skivan (som jag inte tror att jag har kvar ens), eller jag kan gå runt detta på nåt sätt :S
 
Senast ändrad:
Sv: Starta om från CD?

Försöker jag starta skivan genom att klicka på ikonen står det "Fel cd inlagd, Denna cd innehåller skrivardrivrutinen från windows XP, som inte hittades på detta system."
Min chansning är att det inte är Windows XP skivan du stoppat i?!
 
Sv: Starta om från CD?

Var du inne i bios och tittade? Gick det att välja så att CD-läsaren låg först i "boot order"? Är det en ruskigt gammal dator finns risken att det inte går att boota från CD över huvud taget, utan du måste skapa startdisketter... :P
 
Sv: Starta om från CD?

meodeo: men vafan det har du ju rätt i! Hurfasen ser winXP-skivan ut då? :S

moiran: Ja, jag var inne i bios och kunde ändra så den skulle starta från CD, men den verkar inte göra det ändå..
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 909
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 394
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 005
Senast: Niyama
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 865
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp