Startkaffe

Jag vägrade länge kaffe, traumatiserad av att min mamma alltid tvingade mig dricka kallt kaffe när jag hade huvudvärk som barn. Högst oklart varför det skulle hjälpa och varför det måste vara kallt. Började dricka kaffe av rent missnöje när jag gick på många studentsittningar och tröttnade på att mitt te till efterrätten alltid dröjde jättelänge medan kaffedrickare fick sånt direkt. Så jag tvingade i mig det med massor av mjölk och socker till en början. Sen kunde jag sluta med sockret men gillade fortfarande mjölk i. Konsumtionen tog fart på allvar när jag började på teknisk högskola och behövde hålla skärpan under tenta-p, så jag gick ut i arbetslivet med ett stabilt beroende.

Fick sluta helt när jag nästan jobbade mig in i väggen och magen kraschade med illamående varenda gång jag drack mitt älskade kaffe. Det chockade mina kollegor fullkomligt att jag kunde bryta vanan på en vecka, men jag var inte god att tas med just den veckan... Då och då försöker jag dricka det igen, för det luktar så gott och jag blir frestad. Hände senast på konferens, men magen kraschade igen och jag kunde inte somna på kvällen. Riktigt bra espresso klarar magen dock!
 
Ni som dricker morgonkaffe, som att det inte fanns en morgondag (eller ens ett idag) annars, minns ni hur det började?
När blev det regelmässigt nödvändigt att få sig en kopp för att få fart på dagen?

Minns ni första koppen kaffe någonsin?

Minns ni hur kaffedrickandet började bli regelbundet?

Rent krasst så när jag började ha 7 dagar förmiddagsskift i rad i mitt schema. Då måste jag få kaffe för att vakna. Inga andra dagar eller arbetsveckor har jag det behovet...:cautious:
 
Kaffe är inte ett måste för mig men tycker det är godaste till frukosten med ägg och kaviar. Trots att jag är uppvuxen på oboy så föredrar jag någor inte så sött till frukost så dricker helst kaffe med mycket mjölk. Dricker juice och proviva också men det skär ju sig med kaviaren till ägget så det dricks på väl valda platser i min frukostbuffé 😁 Började inte dricka kaffe förrän ganska sent som vuxen, minns faktiskt inte riktigt i vilket sammanhang!
 
Ni som dricker morgonkaffe, som att det inte fanns en morgondag (eller ens ett idag) annars, minns ni hur det började?
När blev det regelmässigt nödvändigt att få sig en kopp för att få fart på dagen?

Minns ni första koppen kaffe någonsin?

Minns ni hur kaffedrickandet började bli regelbundet?
Jag minns första koppen, det var på konfirmationsläger och jag tog efter några andra som redan börjat dricka kaffe. Fortsatte med kaffe till frukost sen när jag kom hem.

Jag varierar mitt kaffedrickande och det nödvändiga i det, men har nog aldrig haft ett fullständigt uppehåll. Nuförtiden som enda vuxen i hushållet prioriterar jag ofta ner kaffet till frukost hemma och tar istället första koppen på jobbet istället. Zoegas Skånerost är en favorit men vad som helst mörkrostat och med lite rundare, kraftig smak funkar bra, och en skvätt mjölk på det.
 
Började dricka kaffe till fika redan som liten, typ 6-7 år. Då såklart med sockerbit och mycket mjölk. Sen blev det allt mindre socker och mjölk. Nu vill jag ha en skvätt mjölk (helst havre) och absolut inget socker sen tonåren.
Drack te till frukost och kaffe på eftermiddagen ända tills jag träffade min fru, då började jag även dricka kaffe till frukost. Dvs för 7 år sedan ungefär. Sedan dess är det ett måste till frukost.
Dricker helst bryggkaffe, eller iskaffe på sommaren. Ytterst sällan blir det cappuccino eller latte. Då och då slinker en espresso med en skvätt mjölk ned.
 
Dricker sällan regelbundet kaffe, inte bra för mitt magsår. Skönt att få en kaffebiljett på tävlingar som körande ponnyförälder dock. På jobbets maskin väljer jag choklad om jag fikar. Första riktiga koppen tror jag att jag drack när jag gick i nian och praoade hos min kusin i två veckor (jag sov där) och behövde stiga upp och mjölka kor klockan typ 04.

Började väl troligen dricka mer regelbundet när jag jobbade vaken natt när jag var runt 20.
 
Jag vägrade länge kaffe, traumatiserad av att min mamma alltid tvingade mig dricka kallt kaffe när jag hade huvudvärk som barn. Högst oklart varför det skulle hjälpa och varför det måste vara kallt. Började dricka kaffe av rent missnöje när jag gick på många studentsittningar och tröttnade på att mitt te till efterrätten alltid dröjde jättelänge medan kaffedrickare fick sånt direkt. Så jag tvingade i mig det med massor av mjölk och socker till en början. Sen kunde jag sluta med sockret men gillade fortfarande mjölk i. Konsumtionen tog fart på allvar när jag började på teknisk högskola och behövde hålla skärpan under tenta-p, så jag gick ut i arbetslivet med ett stabilt beroende.

Fick sluta helt när jag nästan jobbade mig in i väggen och magen kraschade med illamående varenda gång jag drack mitt älskade kaffe. Det chockade mina kollegor fullkomligt att jag kunde bryta vanan på en vecka, men jag var inte god att tas med just den veckan... Då och då försöker jag dricka det igen, för det luktar så gott och jag blir frestad. Hände senast på konferens, men magen kraschade igen och jag kunde inte somna på kvällen. Riktigt bra espresso klarar magen dock!

Det där med att klara mörkrostat om en har känslig mage förklarade en barista som hade demo på butiken jag jobbade på förut. Det är för att mörkrostningen tar bort mycket av det som ger problem med magen, dvs ska jag dricka kaffe går det bra med mörkrost. Annars vill min mage verkligen inte ha kaffe, jag fick kronisk magkatarr när jag pluggade.
 
Det där med att klara mörkrostat om en har känslig mage förklarade en barista som hade demo på butiken jag jobbade på förut. Det är för att mörkrostningen tar bort mycket av det som ger problem med magen, dvs ska jag dricka kaffe går det bra med mörkrost. Annars vill min mage verkligen inte ha kaffe, jag fick kronisk magkatarr när jag pluggade.
Coolt, det visste jag inte! 😣
 
Jag drack ibland kaffe när det bjöds när jag blev över 20, drack det lite mer regelbundet när jag precis fyllde 30 pga utbränd, sliten och allmänt utmattad. Nu som 34 blir jag helt skakig efter en kopp med mycket mjölk eftersom att jag dricker det så sällan. :laugh:
 
Den första riktiga koppen var en cappuccino och jag var ganska gammal, typ 23. Det var en ganska positiv upplevelse och efter det började jag dricka kaffe med mjölk då och då, och sedan dagligen. Nu dricker jag helst bryggkaffe (mellanrost) med lite havremjök. Jag kan dricka typ en halv kopp svart om det kniper men tycker att det är ganska surt, även för magen.
 
Det där med att klara mörkrostat om en har känslig mage förklarade en barista som hade demo på butiken jag jobbade på förut. Det är för att mörkrostningen tar bort mycket av det som ger problem med magen, dvs ska jag dricka kaffe går det bra med mörkrost. Annars vill min mage verkligen inte ha kaffe, jag fick kronisk magkatarr när jag pluggade.
Hade en gång en diskussion med en kollega om mängden kaffe i bryggaren :) hon ville ha svagt och jag starkt. När jag gjorde båda i var sin bryggare (dvs i mitt starka hade jag rätt mängd kaffe per kopp och en för kannan) höll hon med om att svagare kaffe är surt och bittert medan starkare (till en viss gräns) är runt och mjukt. Har för mig att en massa bitterämnen och slask dras ut med det sista i svagt kaffe.
 
Började dricka i 25års-åldern ungefär när jag hade mitt första heltidsjobb som innebar möten, möten, möten. Nu dricker jag 2 koppar vid frukost, kanske någon på förmiddagen på kontoret och en efter lunch, ibland två. Måste börja dra ned och faktiskt acceptera att jag är trött för att inte dra igång ångesten allt för mycket.
 
huh intressant

then brought half of the beans to a classic light roast and the rest to a dark roast. After grinding the batches separately in a burr grinder, we brewed two pots of coffee, using the same volume of ground coffee per batch (1/2 cup per 3 1/2 cups of water), and sent both to a lab for testing. When the results came back, we learned that the light roast had much more caffeine than the dark roast—60 percent more in this particular case. Perplexed, we decided to see what would happen if we measured the ground coffee by weight instead.

It turns out that as the beans roast, they lose water and also puff up slightly—and the longer the roast time the more pronounced these effects. Dark roast beans will thus weigh less (and be slightly larger) than light roast beans. When the ground beans are measured by volume, the light roast particles will be denser, weigh more, and contain more caffeine than the dark grinds, producing a more caffeinated brew.

THE BOTTOM LINE: The only way to ensure that you’re getting the same amount of caffeine with different roasts (all other variables being equal) is to weigh coffee. If you measure by volume, you’ll end up with more buzz with a light roast than with a dark roast.
 
Hade en gång en diskussion med en kollega om mängden kaffe i bryggaren :) hon ville ha svagt och jag starkt. När jag gjorde båda i var sin bryggare (dvs i mitt starka hade jag rätt mängd kaffe per kopp och en för kannan) höll hon med om att svagare kaffe är surt och bittert medan starkare (till en viss gräns) är runt och mjukt. Har för mig att en massa bitterämnen och slask dras ut med det sista i svagt kaffe.
här

  • You used too much water. If you blew past a balanced coffee to water ratio and used too much water, that means each individual coffee ground had access to more water than it needed—so it was able to extract more than is ideal (the bitter stuff).
 
Det där med att klara mörkrostat om en har känslig mage förklarade en barista som hade demo på butiken jag jobbade på förut. Det är för att mörkrostningen tar bort mycket av det som ger problem med magen, dvs ska jag dricka kaffe går det bra med mörkrost. Annars vill min mage verkligen inte ha kaffe, jag fick kronisk magkatarr när jag pluggade.

Intressant, vilka ämnen tas bort under mörkrost? :) Själv får jag inte ont i magen, men tycker att starkt kaffe är äckligt och bittert och brukar koka svagt. Men kanske går det istället att hitta nån sort som är mjukare om man vet vilka ämnen som ger själva bitterheten...
 
Började i Gymnasiet, drack kaffe med mjölk och socker. Tyckte inte alls det va gott. Sen nu tycker jag kaffe är gott, men dricker inte varje dag. Ibland blir det kaffe, ibland inte. Numera värmer jag på mjölken och skummar upp den så det blir latte hemma :) dricker en del te med. Har aldrig socker i kaffet numera, max söt tabletter, men skall vara dom som inte är för söta. Sen gillar jag även kaffe på Espressohouse när jag skall lyxa till det :d
 
Intressant, vilka ämnen tas bort under mörkrost? :) Själv får jag inte ont i magen, men tycker att starkt kaffe är äckligt och bittert och brukar koka svagt. Men kanske går det istället att hitta nån sort som är mjukare om man vet vilka ämnen som ger själva bitterheten...
Det är ju bara att prova om Zoegas Skånerost eller Mollbergs blandning i anvisad mängd är mindre bittert för dig också. Vissa sorters kaffe är ju evigt förlorade, de är svagt o bittra o sura eller starkt genomträngande bittra och sura. Löfbergs Lila är alltid surt, bittert och vasst, oavsett (köptes till jobbet tidigare).
 
Intressant, vilka ämnen tas bort under mörkrost? :) Själv får jag inte ont i magen, men tycker att starkt kaffe är äckligt och bittert och brukar koka svagt. Men kanske går det istället att hitta nån sort som är mjukare om man vet vilka ämnen som ger själva bitterheten...

Jag tycker det är jättestor skillnad på "starkt kaffe" och mörkrostat kaffe, och även skillnad mellan "svagt kaffe" och mellanrost eller mjukare smak. Jag föredrar rund, mjuk och fyllig smak på kaffet, gillar inte syra, bitterhet och bränd smak. Så jag dricker gärna starkt kaffe av en inte alltför mörkrostad sort, helst arabica-bönor. Svagt kaffe går helt bort för mig!

Sen ska sägas att kaffets smak beror på vattnet också. Jag har tidigare alltid tyckt att Gevalia är helt okej - ända tills jag flyttade för tre år sen. Här smakar Gevalia skräp medan Zoegas kaffe smakar gott :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Äter en del vitaminer i form av kapslar och det är hemskt! Kräks nästan av varje och det är flera stycken 😂 ibland ”fastnar” de halvvägs...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 659
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 539
Senast: sjoberga
·
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 603
Senast: TinyWiny
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 846
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp