Startkaffe

Det är ju bara att prova om Zoegas Skånerost eller Mollbergs blandning i anvisad mängd är mindre bittert för dig också. Vissa sorters kaffe är ju evigt förlorade, de är svagt o bittra o sura eller starkt genomträngande bittra och sura. Löfbergs Lila är alltid surt, bittert och vasst, oavsett (köptes till jobbet tidigare).

Kul med de sorter du nämner, jag gillar absolut bäst Zoega Slånerost. Mollbergs har alltid jobbet och mina föräldrar, jag gillar det sådär. På jobbet gör jag det svagare (1,5 dl kaffe till en hel kanna - vi har storbryggare så det är inte enkelt att räkna koppar och kaffemått). Löfbergs alltid vidrigt, hur man än gör. Köper det aldrig. Förr drack jag det om jag blev bjuden på det, då med galet mkt mjölk. Nu när jag inte tål mjölkprodukter längre skulle det troligen vara odrickbart...
 
Kul med de sorter du nämner, jag gillar absolut bäst Zoega Slånerost. Mollbergs har alltid jobbet och mina föräldrar, jag gillar det sådär. På jobbet gör jag det svagare (1,5 dl kaffe till en hel kanna - vi har storbryggare så det är inte enkelt att räkna koppar och kaffemått). Löfbergs alltid vidrigt, hur man än gör. Köper det aldrig. Förr drack jag det om jag blev bjuden på det, då med galet mkt mjölk. Nu när jag inte tål mjölkprodukter längre skulle det troligen vara odrickbart...
Ja när vi hade Löfbergs hällde jag alltid mjölk i. Tror Skånerost o Mollbergs osv beror mycket på vattnet som ngn skrev ovan. Uppsala, Gotland o Skåne för Skånerost.
 
Började jobba natt direkt efter gymnasiet. Underbemannat och var tvungen att stå hela skiftet. Gick från kaffefri till drygt 6 koppar per natt på någon vecka… :crazy:
 
Ja när vi hade Löfbergs hällde jag alltid mjölk i. Tror Skånerost o Mollbergs osv beror mycket på vattnet som ngn skrev ovan. Uppsala, Gotland o Skåne för Skånerost.

Vattnet är ju dock lite opåverkbart. Man bor ju där man bor. Där jag bor nu, har vi väldigt mjukt vatten och har alltid haft.
 
Vattnet är ju dock lite opåverkbart. Man bor ju där man bor. Där jag bor nu, har vi väldigt mjukt vatten och har alltid haft.
Ja? så då passar ev en annan kaffesort bättre. Men jag tycker nog alltid att Skånerost passar mig, men det kan vara olika som sagt.
 
Senast ändrad:
Jag läste en rapport om svenskarnas kaffevanor så sent som igår och kan därför informera om följande:

  • 79% av svenskarna dricker kaffe
  • De flesta (45%) var 15-19 år när de började. 21% var 14 år eller yngre, 21% var 20-24 år gamla.
  • Vanligast är att man själv lärt sig dricka kaffe (29%), men även mammorna spelar tydligen en stor roll i detta (24%).
  • Morgonkoppen är den viktigaste koppen för 65%, sedan kommer förmiddagskoppen med 19%
  • Bryggkaffe är det folk dricker oftast (72%)
Den som är nyfiken kan lära sig mer här: https://www.lofbergs.se/kaffeinspiration/kaffekunskap/kafferapport/ :)
 
Själv har jag tyckt om smaken av kaffe så länge jag kan minnas. Som 5-åring fick jag alltid ta en sked av skummet när mamma och pappa drack cappuccino på semestern och jag gillade både godis och glass med kaffesmak. Jag minns nog inte exakt när jag började dricka kaffe på riktigt, men jag har något vagt minne av att bli erbjuden det under en fikatillställning i sommarstugan när jag var typ 14, så det var nog min första riktiga kopp. Sedan drack jag lite sporadiskt under åren fram till att jag var 18, och sedan dess har jag nog nästan alltid druckit en kopp till frukosten samt en till eftermiddagsmellanmålet. Mina föräldrar har aldrig druckit kaffe hemma på morgonen, hade de gjort det så hade jag nog börjat ännu tidigare.

Känner mig nöjd med mina två koppar om dagen och har aldrig druckit mer än så regelbundet. Skulle jag behöva välja en av dem skulle det bli den jag dricker till frukosten (ser dock alltid till att ta ett par tuggor av maten först då jag inte gillar känslan som kaffe på tom mage ger). Egentligen märker jag ingen direkt skillnad rent fysiskt, jag har aldrig upplevt att kaffe ger mig en kick eller boost på något vis, utan det är nog mest själva akten och smaken jag är ute efter.

När jag hade Covid i januari bestämde sig mina smaklökar helt plötsligt för att kaffe var jätteäckligt, så då drack jag inget kaffe alls på 12 dagar. Tror aldrig att jag haft ett så långt uppehåll förut! Upplevde inte att det påverkade mig fysiskt (men så var jag också väldigt sjuk, så ingenting var riktigt som vanligt) men däremot saknade jag verkligen "ritualen" och njutningen kopplad till dagens första kopp kaffe.
 
När jag gick på lågstadiet
Massa mjölk och sockerbitar
Så småningom drog jag ner på socker.
Nu dricker jag bara med mjölk.
 
Intressant, vilka ämnen tas bort under mörkrost? :) Själv får jag inte ont i magen, men tycker att starkt kaffe är äckligt och bittert och brukar koka svagt. Men kanske går det istället att hitta nån sort som är mjukare om man vet vilka ämnen som ger själva bitterheten...

Jag utgår ifrån att det är bitterämnen som ger den syrliga smaken.

@Roheryn: Zoegas rostas ju i Skåne där det finns mycket kalk i vattnet och flera av deras blandningar/rostningar är speciellt bra för hårt vatten.
 
Svagt kaffe är det värsta som finns, vi (familjen) kallar det för vattenskadat kaffe. Jag började dricka kaffe tidigt, det blev lite då och då, regelbundet blev det i tonåren. Jobbade några år nära Zoegas i Helsingborg, underbara dofter som spreds när de rostade bönorna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Äter en del vitaminer i form av kapslar och det är hemskt! Kräks nästan av varje och det är flera stycken 😂 ibland ”fastnar” de halvvägs...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 659
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 539
Senast: sjoberga
·
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 603
Senast: TinyWiny
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 846
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp