Startordning

Fiorano

Trådstartare
Jag ska tävla på en lokal hopptävling nästa helg. Startlistan hade redan lagts ut på deras hemsida och jag blev ganska förvånad hua jag var placerad i startlistan.
I första klassen rider jag som nummer 19 av totalt 50 anmälda ekipage. Dvs. i övre halvan av startfältet. I andra klassen däremot rider jag som nummer 27 av totalt 29 anmälda! Kan ni tänka er väntetiden mellan mina ritter, addera då till ett antal efteranmälningar i andra klassen också!

Få arrangörerna verkligen lägga en så här ojämnt i startordningen?
 
Ja det får de nog tyvär...
Jag startade som nummer 1 i min första klass på över 60 starter och som numer 17 i min andra med 24 starter på en tävling häromsistens...

Det var ingen höjdar dag, men det gick bra ändå, det värsta tycker jag är att man hinner koola ner så mycket och det kan vara svårt att ladda om inför den andra klassen...

Lycka till i alla fall!
 
Startordningen lottas. Det är bra att du är i första halvan av startfältet i ena klassen och i andra halvan i andra klassen. Rättvist lottat. Hur rättvist tycker du det blir om det är samma som startar först resp sist i båda klasserna?

Ca 60 starter mellan dina två är väl ingenting? Ca 100 starter mellan är det oftast då vi är på ponnyhoppning.
 
Tänkte precis samma sak, 60 starter är väl ingenting?
Här har man minnsan närmare 150 starter emellan sina ritter...
 
Förstår inte vad du gnäller om det var väl inte så långt emllan som det är på många andra tävlingar, men om du vill så kan du ju be arrangören att flytta upp dig i andra klassen.
 
Så lång väntetid har du inte. I stockholm kan man starta bland de första i första klassen med 150 starter och bland de sista i nästa klass med lika många starter.
 
Jag är väl en gnällspik som reagerar på detta. Men när jag gick grönt kort-kursen för hundra år sen har jag för mig att vi tog upp just det här. Enligt kursledaren (Elsie Aronsson) ska arrangören ta hänsyn till hur man startar i första klassen när startordningen i nästa klass görs.

Men jag kan ha fel. Och dessutom stör det mig väl inte så mycket att få vänta lite.
 
Ja du har fel. Man lottar startordning och den enda hänsyn som tas är om du startar mer änn en häst i samma klass. då finns det en gräns för hur FÅ det får vara mellan hästarna.

Och ja, med tanke på antal starter så tycker jag att du är gnällig.
 
Japp, så är det och minsta antalet starter är 8 mellan varje häst om man har flera med.
 

Liknande trådar

P
Hoppning Jag har en fråga ang bortlottning. Vi (inte jag men klubben) anmälde två ryttare och 5-6 hästar till en hopptävling. Den ena ryttaren...
Svar
7
· Visningar
1 295
Senast: starcraft
·
C
Dressyr hur gör ni på er klubb och hur uppfattar ni att det är på andra klubbar med startlistorna, lottas de rakt av eller kollas det lite hur...
Svar
5
· Visningar
738
Senast: Ylva
·
L
Tävling Finns det egentligen? Efter första tävlingssäsongen på lokal nivå i hoppning och dressyr, blir jag förvånad över att vissa klubbbar...
2
Svar
24
· Visningar
2 363
Senast: tictac
·
Dressyr Startade igår en klass i div. 2. När jag i mitten av veckan gick ut på Internet och tittade på startlistorna var jag startnr 9 med ett...
Svar
8
· Visningar
1 119
Senast: Ylva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp