Stationär dator

Jamtland

Trådstartare
Har letat i trådar men utvecklingen går ju så fort framåt att de trådar jag hittat är inaktuella.

Vi behöver skaffa en ny dator och kunskaperna har försvunnit sedan vi sist köpte en.

Vi söker en stationär dator, ( inte skärm eller högtalare eller tangentbord) som klarar av surf, lite enklare spel (typ sims) och inte så mycket mer. Har ni något bra (och billigt) förslag?
 
Specifika modellbeteckningar är, som du säger, färskvara och rätt ointressant. Om jag skulle köpt en dator för det du beskriver och priset hade varit högt prioriterat så hade jag köpt begagnat. Hade jag inte haft datorkoll själv så hade jag hört med något av de företag som säljer begagnade datorer (som regel inbytta företagsdatorer), flera annonserar regelbundet på Blocket. Man får en märkesdator (t ex Dell) med hyfsat färsk version av i5 processor, 6-8 GB minne, 250-500 GB hårddisk för sådär 1500 kr komplett med Windows 10 Pro.
 
Säger som ovan. Sims4 kräver mer än vad försäljarna tror. Med några expansionpacks så behöver man lite kräm.

Jag som bara slösurfar och bara spelar sims4 ibland har ändå köpt en ”gamingdator” (men inte värstingsorten). Se i alla fall till att ha ett riktigt bra grafikkort. Det är värt pengarna flera gånger om.

Billigast är säkert att be någon ”händig tonåring” :angel: att plocka ihop en burk åt dig. Att gå till de stora kedjorna rekommenderar jag inte ...
 
Nu bygger jag mina datorer själv men vill tipsa om Inet då jag tycker de är bra att ha och göra med.

Både de och många andra sidor som säljer datorer/datordelar säljer färdigbyggda datorer i lite olika prisklasser. Sims är som sagt inte ett "enklare" spel så då är det en "gamingdator" du letar efter. Inte värstingsorten såklart men du behöver något med bland annat bättre processor, minne och grafikkort än en "businessdator" ger.

Tror du kan komma undan med ~6000-7000 kr utan problem och då få en riktigt bra dator för pengarna.
 
Jag sitter i lite samma sits som TS. Jag måste köpa dator och av ett antal skäl (framförallt plats) så vill jag ha en stationär (en Laptop tar upp rätt stor yta) men jag har ingen aning om vad jag ska köpa och känner mig som idiot på området. Utvecklingen går så fort så hur mycket måste man gardera sig med prestandan (den jag har nu är 10+ år). Kör mest sociala medier och lite spel av gratisspel på nätet men skulle vilja kunna skaffa något mer seriöst spel
 
För mig är det konstigt nog Kappahl, CircleK och något om camping som jag tror är automatisk tömning av toatanken :confused:
Jag som har absolut inte surfat på något om datorer på länge, fick så fort jag öppnade tråden reklam för dustin, och ett erbjudande om en pc.
Storebror ser vilka trådar jag läser.
 
Jag sitter i lite samma sits som TS. Jag måste köpa dator och av ett antal skäl (framförallt plats) så vill jag ha en stationär (en Laptop tar upp rätt stor yta) men jag har ingen aning om vad jag ska köpa och känner mig som idiot på området. Utvecklingen går så fort så hur mycket måste man gardera sig med prestandan (den jag har nu är 10+ år). Kör mest sociala medier och lite spel av gratisspel på nätet men skulle vilja kunna skaffa något mer seriöst spel
Vissa delar blir äldre fortare än andra, framförallt om du vill använda den till mer krävande program som spel.

Köper du en dator för ca 10 000 idag så bör du knappt behöva uppgradera den alls de närmsta 5-10 åren. Det är grafikkortet som främst brukar behövas bytas efter ett tag. Delar som nätaggregatet och hårddiskarna t.ex kan du ha väldigt länge.

Oavsett vad man ska ha datorn till skulle jag starkt rekommendera att man har en hårddisk på minst 250 gb som är av SSD-typ. Detta för att ha operativsystemet (windows) på samt om man har några spel eller program som är lite långsamma.

En SSD är snabbare vilket ger kortare laddningstider. T.ex tar det bara ett par sekunder att starta datorn.
 
Budgeten är "ju mindre vi behöver betala för datoreländet desto bättre" 😜 fast då med kravet att den ska klara det vi vill. Så jag har, lite motvilligt, börjat läsa in mig på vad vi behöver i form av SSD, grafikkort, osv för att inte bli helt blåst.
 
Budgeten är "ju mindre vi behöver betala för datoreländet desto bättre" 😜 fast då med kravet att den ska klara det vi vill. Så jag har, lite motvilligt, börjat läsa in mig på vad vi behöver i form av SSD, grafikkort, osv för att inte bli helt blåst.
Som sagt runt 7000-10 000 får du det du letar efter. Läger du till några tusen extra får du en fin bonus men det är inget som krävs vad det låter som på din beskrivning. Den summan är då exklusive alla tillbehör som skärm, mus, tangentbord osv.

Om du vill priskolla kan du kika t.ex vad en sida tar för en färdigkomponerad "gamingdator" kontra vad de delarna kostar var och en för sig. Självklart är det dyrare än att själv välja varje del men det säger ju sig självt. Många har som sagt också den tjänsten att du för ca en tusenlapp extra får din egenkomponerade dator ihopsatt åt dig innan de skickar den.

Ska du välja delarna själv kräver det dock lite mer kunskap. Alla saker fungerar inte felfritt ihop så det är inte bara att ta det du tycker verkar bäst från varje given kategori, det kan vara fördelen med att köpa ett färdigt kit så att säga, du vet att allt kommer fungera.

Annars kan du posta här i tråden eller PMa om du har en egen lista på delar om du vill ha åsikter så kan säkert jag eller någon annan hjälpa dig :)

Något extra att tänka på är att du behöver ett operativsystem. Jag kan inte riktigt förklara varför men du kan antingen köpa detta för ca 200-300 kr via en sajt som säljer digitala kopior (detta är 100% legit och alltså inget piratat) eller så kan du köpa via komplett/dustin/osv för 1000-lappen eller mer. Den stora skillnaden ligger i att du med en sådan singelkopia inte kommer att kunna flytta operativsystemet till en ny dator, så skulle du t.ex behöva köpa ett nytt moderkort så måste du ha ett nytt OS. Men å andra sidan får du bra många kopior för samma pengar så det finns ingen anledning till att betala mer än du behöver.
 
Jag ska snart skaffa stationär och de summorna som nämns i tråden finns inte på världskartan. Alls. Spel eller ej.
Det spelas på den dator vi har nu, en bärbar som kostade 3000 för några år sedan. Nej, det är inte optimalt. Men en gamingdator finns liksom inte i budgeten, det är bara att gilla läget.
 
Jag ska snart skaffa stationär och de summorna som nämns i tråden finns inte på världskartan. Alls. Spel eller ej.
Det spelas på den dator vi har nu, en bärbar som kostade 3000 för några år sedan. Nej, det är inte optimalt. Men en gamingdator finns liksom inte i budgeten, det är bara att gilla läget.
Har man inte pengar så är det ju som det är oavsett hur prisvärt eller nödvändigt något är så det var tråkigt att höra. Om du bara behöver en stationär dator utan några prestandakrav att tala om finns det en hel del billiga alternativ, 3000-5000 kr känns rimligt.

Du kan troligtvis komma lite billigare undan genom att köpa en barebone-låda men behöver då köpa till ett par komponenter. Det är dock ingenting jag har personlig erfarenhet av så jag är tyvärr inte mycket till hjälp där men hemsidor som säljer den typ av datorer brukar vara kunniga och hjälpsamma :)
 
Har man inte pengar så är det ju som det är oavsett hur prisvärt eller nödvändigt något är så det var tråkigt att höra. Om du bara behöver en stationär dator utan några prestandakrav att tala om finns det en hel del billiga alternativ, 3000-5000 kr känns rimligt.

Du kan troligtvis komma lite billigare undan genom att köpa en barebone-låda men behöver då köpa till ett par komponenter. Det är dock ingenting jag har personlig erfarenhet av så jag är tyvärr inte mycket till hjälp där men hemsidor som säljer den typ av datorer brukar vara kunniga och hjälpsamma :)
Det kommer med största sannolikhet bli något begagnat. Vi får se.
 
Har köpt begagnade datorer till ridklubben i flera år.
Alltid varit nöjd med det företaget jag köpt från. Är det något fel får man ny vara pronto
Är lättare reklamera än när man köper ny produkt till och med
Kan du pma namnet på företaget?
 
En uppdatering från mig. Jag har precis beställt en stationär begagnad dator från bytdator.se. Hoppas att det blir bra.
Den kostade 2990 inkl moms och frakt och det här var specifikationerna:
HP Elitedesk 705 G1 SFF
ProcessorAMD A10 PRO-7800B APU, Passmark: 4979
GrafikkortGeForce GTX 1050 Ti 4GB (New!), Passmark: 5949
VideokortanslutningarHDMI
DisplayPort
DVI-D

OBS! Ingen VGA-anslutning!
Minne (RAM)8 GB DDR3
Hårddisk(ar)250 GB HDD
128 GB SSD
OperativsystemWindows 10 Pro 64-bit SWE
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag behöver en ny dator. Velar mellan stationär och laptop. Förutom att surfa behöver jag ha word och excel. 17" skärm som minst på...
2
Svar
34
· Visningar
1 810
Senast: Enya
·
Kläder & Bli fin Jag har i omgångar letat efter en snygg jobbväska som rymmer lika mycket som en kappsäck men som designmässigt är mer handväska än tote...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 682
Senast: Septicemia
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 159
IT & mobiler Jahopp, har kommit in på min utbildning och ska alltså spendera de närmsta två åren med att vara student :nailbiting: (YES!) Ska plugga...
2
Svar
25
· Visningar
1 469
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp