Stationär dator för bildbehandling

Cacao_

Trådstartare
Vad ska jag ha för krav på en ny dator? Jag märker att min gamla stationära med några år på nacken inte riktigt orkar med arbete i Lightroom och Photoshop.

Förutom bildredigering använder jag datorn främst till att skriva och surfa. Spel har jag inget intresse av. Kommer troligtvis att bygga ihop själv.

För Lightroom och Photoshop behövs ingen märkvärdig dator. Jag har en stationär dator som är runt 10 år gammal.

Jag använder win 7 64-bit,
Processor: Intel(R) Core(TM)i7-4770K CPU @3,50GHz 3.50 GHz
RAM: 16 GB
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 460

På prestandaklassificeringen får jag 7,6

Hittar inte riktigt vilket moderkort jag har igen.

Själv ska jag uppgradera min dator, för att få ännu bättre prestanda. Tanken är att byta moderkort, processor och några hårddiskar, samt nytt minne (hänger förvisso ihop med morderkortsbytet).

Inget av programmen är egentligen krävande men mår förstås lite bättre av bättre prylar. Ju mer RAM du har desto bättre (16GB är fantastiskt och numera relativt billigt) och båda programmen blir glada av en snabb processor med många kärnor. Allt går lite snabbare och känns mer "snappy" ju bättre grejer du har. LR använder inte grafikkortet alls men Photoshop blir bättre ju bättre din GPU är.

Jag har tyvärr inga förslag mer specifikt då jag helt tappat kollen på speciellt de senaste årens processorarkitekturer. Det blev till och med så mycket att sätta sig in i att jag valde en (då) två år gammal CPU när jag förra året byggde min "monstergamingdator" så att jag inte skulle behöva bry mig om nya arkitekturer och speciellt inte nya sockets när det kom till moderkorten. Gamla trofasta Intel socket 1150 skulle det vara! :D (Köpte en i7-4790k 4Ghz, meganöjd!)

Rekommenderar också en SSD för Windows, LR, Photoshop och det du jobbar med för tillfället och så ett par stora HDDs för lagring.

För Lightroom och Photoshop behövs ingen märkvärdig dator. Jag har en stationär dator som är runt 10 år gammal.

På prestandaklassificeringen får jag 7,6

Hittar inte riktigt vilket moderkort jag har igen.

Själv ska jag uppgradera min dator, för att få ännu bättre prestanda. Tanken är att byta moderkort, processor och några hårddiskar, samt nytt minne (hänger förvisso ihop med morderkortsbytet).
10 år?
Din processor är 4 år gammal och fortfarande klassad som en av de bästa, speciellt i den prisklassen. 16 GB RAM var definitivt inget man brukade ha för 10 år sedan utan är något som bara de med allra högst krav använt fram till de senaste åren när det blivit lite mer vanligt. Inte ens idag är det "standard" utan det ligger nog kvar på 8 GB fortfarande. Skulle påstå att det är en dator typ i klass med din som TS borde vara ute efter.:)

10 år?
Din processor är 4 år gammal och fortfarande klassad som en av de bästa, speciellt i den prisklassen. 16 GB RAM var definitivt inget man brukade ha för 10 år sedan utan är något som bara de med allra högst krav använt fram till de senaste åren när det blivit lite mer vanligt. Inte ens idag är det "standard" utan det ligger nog kvar på 8 GB fortfarande. Skulle påstå att det är en dator typ i klass med din som TS borde vara ute efter.:)
4år? Datorn är köpt för längre än så, har en bild som är från 2007, troligen samma år jag köpte den. Hoppas bilden syns.
23414309_1828717820492389_1670127803_n.jpg

Annars har jag en liten fuskis som jag hittade:

Moderkort: MSI P6N Diamond NF680I SLI S-775
Grafikkort: ALBATRON GEFORCE 8800GTS 640MB HDTV DVI-I HDCP PCI-E
RAM: 16 GB DDR II 800MHZ PC6400 CL5
Processor: Intel Core 2 Quad Q660 2.4GHZ 8MB 1066MHZ S-775
Nätdel: Silverstone 750W NVIDIA-SLI CERTIFIED
Hårddisk: SEAGATE BARRACUDA 7200.10 340GB 7200RPM SATA/300

Jag vet att jag behöver uppgradera hårddiskarna, finns knappt plats kvar på dom. Skulle egentligen behöva installera om windows, men har tappat bort serienyckeln... har märkt på min dator att den hänger sig ibland och säger att grafikkortsdrivrutinen har kraschat (hade ett annat grafikkort innan och bytte då ut det). Nu har jag en känsla att det hänger ihop med att det inte är så mycket plats kvar på C-disken. :)

4år? Datorn är köpt för längre än så, har en bild som är från 2007, troligen samma år jag köpte den. Hoppas bilden syns.
23414309_1828717820492389_1670127803_n.jpg

Annars har jag en liten fuskis som jag hittade:

Moderkort: MSI P6N Diamond NF680I SLI S-775
Grafikkort: ALBATRON GEFORCE 8800GTS 640MB HDTV DVI-I HDCP PCI-E
RAM: 16 GB DDR II 800MHZ PC6400 CL5
Processor: Intel Core 2 Quad Q660 2.4GHZ 8MB 1066MHZ S-775
Nätdel: Silverstone 750W NVIDIA-SLI CERTIFIED
Hårddisk: SEAGATE BARRACUDA 7200.10 340GB 7200RPM SATA/300

Jag vet att jag behöver uppgradera hårddiskarna, finns knappt plats kvar på dom. Skulle egentligen behöva installera om windows, men har tappat bort serienyckeln... har märkt på min dator att den hänger sig ibland och säger att grafikkortsdrivrutinen har kraschat (hade ett annat grafikkort innan och bytte då ut det). Nu har jag en känsla att det hänger ihop med att det inte är så mycket plats kvar på C-disken. :)
Nu har du postat tre olika listor.
Bilden låter absolut som en tio år gammal dator. Den säger att du hade processorn Q660 2.4Ghz och 2GB RAM. Fullt logisk för en sådan dator.
"Fuskisen" säger samma gamla processor men plötsligt 16GB RAM vilket låter som en lite galen uppgradering när resten är så gammalt, men okej.

Men din första lista löd:
Och det var alltså detta jag svarade på. Enligt denna lista används en i7-4770k och inte det du postade senare. Den processorn tillverkades för fyra år sedan.

Nu har du postat tre olika listor.
Bilden låter absolut som en tio år gammal dator. Den säger att du hade processorn Q660 2.4Ghz och 2GB RAM. Fullt logisk för en sådan dator.
"Fuskisen" säger samma gamla processor men plötsligt 16GB RAM vilket låter som en lite galen uppgradering när resten är så gammalt, men okej.

Men din första lista löd:

Och det var alltså detta jag svarade på. Enligt denna lista används en i7-4770k och inte det du postade senare. Den processorn tillverkades för fyra år sedan.
Bilden är inte helt aktuell längre, mer än att den ger en fingervisning. ;) Köpt till RAM minne efteråt (vilket också har några år på nacken nu), det är 16 GB i den nu.
Den första listan jag skrev var när jag kikade i Dator och sen egenskaper, det var där jag skrev av den första listan.
23379478_1828805740483597_1780853662_o.jpg

Minns inte vad det är bytt i den mer, planen är att uppgradera den hursom. Skrev redan från början att den var 10 år och du skrev då att den bara var 4 år, vilket jag dementerade om det inte var så tydligt.

Bilden är inte helt aktuell längre, mer än att den ger en fingervisning. ;) Köpt till RAM minne efteråt (vilket också har några år på nacken nu), det är 16 GB i den nu.
Den första listan jag skrev var när jag kikade i Dator och sen egenskaper, det var där jag skrev av den första listan.
23379478_1828805740483597_1780853662_o.jpg

Minns inte vad det är bytt i den mer, planen är att uppgradera den hursom. Skrev redan från början att den var 10 år och du skrev då att den bara var 4 år, vilket jag dementerade om det inte var så tydligt.
Jo jag fattar att du "dementerade" det. Men du har fel. Den processor som sitter i din dator släpptes för fyra år sedan och kan omöjligt vara äldre än just fyra år. Du kan ju själv se att den inte är samma som du postade i dina andra listor.
Så vissa delar i din dator är tio år, vissa är max fyra.

Jo jag fattar att du "dementerade" det. Men du har fel. Den processor som sitter i din dator släpptes för fyra år sedan och kan omöjligt vara äldre än just fyra år. Du kan ju själv se att den inte är samma som du postade i dina andra listor.
Så vissa delar i din dator är tio år, vissa är max fyra.
För 4 år sedan började jag jobba på mitt nuvarande jobb, köpte inte en ny processor i samma veva (hade inte så mycket pengar och precis köpt häst). Har jag mer tid imorrn kanske jag kan kika närmare på det, ska gå och lägga mig nu.

Ja en Mac kan vara en riktigt god idé. Det de är bäst på är just bildbehandling och vardagssaker. Ska man inte spela finns egentligen få nackdelar. Det blir ju lite mer begränsande eftersom det inte går att bygga en själv utan det som finns är det man får ta, och de kostar ju en del jämfört med en egenbyggd PC med samma prestanda. Men MacOS är trevligt och man slipper allt Windows-tjafs.
Jag är mycket nöjd med min MacBook 2015.

För 4 år sedan började jag jobba på mitt nuvarande jobb, köpte inte en ny processor i samma veva (hade inte så mycket pengar och precis köpt häst). Har jag mer tid imorrn kanske jag kan kika närmare på det, ska gå och lägga mig nu.
Någon har ju uppenbarligen bytt processor i din dator eftersom den är betydligt nyare än 10 år som @Elementary säger.

varför skulle man vara bunden till windows på en pc-klon?
Det finns andra fullt fungerande desktop-os idag, som kostar gratis.

Här är ett exempel:
https://xubuntu.org
Fullt medveten om att Linux finns, men jag är inget fan. Windows må vara dumt ibland men Linux ger mig huvudvärk. Till och med mina Linux-ivrande vänner tycker att det är svårt att rekommendera till människor som inte självmant ändå söker upp Linux. Förutom för servrar, men det är en helt annan sak.

Fullt medveten om att Linux finns, men jag är inget fan. Windows må vara dumt ibland men Linux ger mig huvudvärk.
Det jag opponerade mig mot var att du påstod att Mac gjorde att man slapp Windows. Om nu issuen var att slippa windows, så gav jag ett alternativ.

Dessutom så tror jag att du skulle bli överraskad av användarvänligheten i delar av dagens linuxderivat.

Vi har användare som skulle falla döda ned, om de visste att de datorer de kör vilade på xubuntu.

Det jag opponerade mig mot var att du påstod att Mac gjorde att man slapp Windows. Om nu issuen var att slippa windows, så gav jag ett alternativ.

Dessutom så tror jag att du skulle bli överraskad av användarvänligheten i delar av dagens linuxderivat.

Vi har användare som skulle falla döda ned, om de visste att de datorer de kör vilade på xubuntu.
Nej det var ingen "issue", "målet" var inte att "slippa Windows". Det var bara ett konstaterande av en positiv sak med Mac. Enbart så. Att man får MacOS som enligt mig är ett finfint OS, till skillnad från Windows och diverse Linuxbaserad skit som inte är finfina OS enligt min högst personliga åsikt.

Nej det var ingen "issue", "målet" var inte att "slippa Windows". Det var bara ett konstaterande av en positiv sak med Mac. Enbart så. Att man får MacOS som enligt mig är ett finfint OS, till skillnad från Windows och diverse Linuxbaserad skit som inte är finfina OS enligt min högst personliga åsikt.
Ok.
Religion, check.

Liknande trådar

IT & mobiler Vad ska jag leta efter? Ny eller begagnad spelar inte så stor roll, vill ha en laptop som blir mycket för pengarna (vill komma undan så...
Svar
18
· Visningar
2 458
Senast: Raderad medlem 120709
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 596
Senast: Sasse
·
IT & mobiler Jag har börjat tröttna rejält på min nuvarande bärbara dator och behöver/vill köpa mig en ny. Jag har för nuvarande en Lenovo G710...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: Squie
·
IT & mobiler Min trogne kompis den stationära datorn har helt plötsligt börjat hänga sig och bli okontaktbar. Jag har löst det genom att dra ur...
Svar
7
· Visningar
810
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025