Steeplechase...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Steeplechase...

2006 var det ingen häst eller ryttare som skadades allvarligt i GN..

dvs när ingen skadas allvarligt så avlivas dom givetvis inte heller..
 
Sv: Steeplechase...

"Tyneandthyneagain" dog i loppet efter två fall.

Så visst var det häst som dog på banan i 2006 GN
 
Sv: Steeplechase...

"Tyneandthyneagain" dog i loppet efter två fall.

Så visst var det häst som dog på banan i 2006 GN

Hästen "Tyneandthyneagain" förlorade ryttaren på första hindret och utgick ur loppet men fortsatte att springa runt utan ryttare, gick omkull igen på elfte hindret och skadade sig så pass allvarligt att den måste avlivas.
 
Sv: Steeplechase...

Jag tycker faktiskt inte att steeplechase är värre än höjdhoppning för hopphästar och de där treåringarna som hade dressyrshow i globen i år.

Ne jag har inte sagt att jag tycker om det heller för det gör jag verkligen inte! men denhär tråden handlade om hinderlöp så därför behöver jag ju inte skriva om allt jag tycker är hemskt innom hästsporten. missförstå mej inte för höjdhopp är rent djurplågeri åxå tänk för deras ben att landa efter ett sånt hinder och sen kanske ryttaren kommer ur balans och felbelastar.. ursh!
 
Sv: Steeplechase...

Hmm! Vi får hoppas att du inte är sån "hästmänniska" som nästan dagligen rider i ridhus eller bana, helst med en felhanterad inspännd graman, låter hästen gå i en egen hage endast 1-2 tim/dag o då med en hel hög täcken m.m..m.;) personligen tycker jag att DET är vansiniggt sjukt hur dessa hästar blir hanterade (tyvär mkt vanligt)o det kan jag lova att de har inte heller valt det...;)
prillan
Jaa du, jag är en Hästmännsika inte en hästplågare som aldrig låter hästen se dagsljus, och visst vi har ridhus och det tycker jag är jättebra men jag rider där ca 1 gång i veckan och det är knappast djurplågeri! Rider ut i skogen ca 3 gånger i veckan, och resten på fältet. Och jag andvänder absolut inte GRAMAN! och även om jag så hade haft det så skulle jag faktiskt kunna spänna den rätt! men det är något jag aldrig har tänkt att andvända på en häst, dom ska kunna gå med så lite hjälptyglar och skit som möjligt, brukar faktiskt andvända grimma när jag rider henne så tro f*n inte att jag är en sån männsika för dom är ju lika vansinniga dom! Tyst djurplågeri är vad jag kallar sån hästhantering du menar! men jag tycker även att det bästa är ju om hästarna kan gå utan täcke för dte är ju naturligt, men min häst råkar vara riktigt tunn i pälsen och hon kan inte gå utan täcke för hon skakar ända upp i öronen och hon blir så stel att hon knappt kan röra sig om hon står ute i kylan utan täcke, och att hon får problem med ryggen så hon har jätteont och det är faktiskt djurplågeri att låta henne gå och frysa för jag har försökt att "härda" henne utan täcke och hon mådde verkligen inte bra! men visst kan dom gå utan täcke är ju det toppen!
 
Sv: Steeplechase...

ja du får förlåta att jag var lite spydig;) men har upplevt att när man går på så där hårt som du gjorde:crazy: så är det inte alls säkert att man själv kanske är den bästa vad det gäller hästar..
alla grenar har sina nackdelar o fördelar;)
prillan
 
Sv: Steeplechase...

Visst är det TOTALT VANSINNE!!!

JAG skulle föredra att kalla det DJURPLÅGERI!!! :mad:
 
Sv: Steeplechase...

ja du får förlåta att jag var lite spydig;) men har upplevt att när man går på så där hårt som du gjorde:crazy: så är det inte alls säkert att man själv kanske är den bästa vad det gäller hästar..
alla grenar har sina nackdelar o fördelar;)
prillan

Det är lugnt;) jag förstår dej, inte alltid så lätt att veta vad det är för typ av människa som sitter bakom data-skärmen. har åxå varit med om folk som säger att vissa saker är fel och sen är dom inte bättre själva. men det var lika bra att skriva det så folk vet att jag inte är sån;) men jag håller fullständigt med dej allt har fördelar och framförallt nackdelar!
 
Sv: Steeplechase...

nej usch, kunde inte ens se klart på det. mår riktigt dåligt av sånt :cry:
 
Sv: Steeplechase...

Jag har gått o grunnat lite på det här nu o konstaterat att egentligen är det konstigt att engelsmännen tillåter så pass stort startfält som GN är, för det är ju där olyckorna oftast är. Ja menar engelsmännen är ju känd för att bry sig mer om sina djur än barn, barn kramas inte o skickas till internat medan hundar o hästar är det ett himla gullande med:) o med tanke på att jaktförbudet på räv gick igenom är det konstigt att inte GN blivit stoppat.

Annika eller Ninni kanske vet varför startfältet är så pass stort?
o visst är det så att det har inte varit nån dödsolycka i Sverige?
prillan
 
Sv: Steeplechase...

Här är en länk till en organisation i England som har tagit fram en mängd data kring såväl steeplechase som vanlig flat racing:

http://www.animalaid.org.uk/h/n/CAMPAIGNS/horse/ALL/611/

Det finns fullständiga dokument att ladda ner för den som är intresserad, dock får man vara beredd på en hemsk läsning. Mellan 300-375 hästar per år dör årligen i England till följd av skador som de ådrar sig framförallt i steeplechaselopp (uppger den här organisationen). Som ett exempel dog 9 hästar under Cheltenham-festivalen, som är en av de större tävlingarna. Det är ofta fullblod som inte hållit tillräcklig hög kvalitet för flat racing som hamnar i hinderlöpbranschen, och där klarar inte deras kroppskonstitution av de hårda kraven.

Jag älskar galopp och galoppörer, men steeplechase i den form som den bedrivs i England (framför allt GN) tycker jag är bedrövlig. Varför i hela friden kan dom inte göra hindren litet mindre, och låta bli att sänka ner dem på landningssidan? Borde inte alla dessa hästars död tala sitt tydliga språk att detta är mer än vad hästarna klarar av?
 
Sv: Steeplechase...

Här är en länk till en organisation i England som har tagit fram en mängd data kring såväl steeplechase som vanlig flat racing:

http://www.animalaid.org.uk/h/n/CAMPAIGNS/horse/ALL/611/

Det finns fullständiga dokument att ladda ner för den som är intresserad, dock får man vara beredd på en hemsk läsning. Mellan 300-375 hästar per år dör årligen i England till följd av skador som de ådrar sig framförallt i steeplechaselopp (uppger den här organisationen). Som ett exempel dog 9 hästar under Cheltenham-festivalen, som är en av de större tävlingarna. Det är ofta fullblod som inte hållit tillräcklig hög kvalitet för flat racing som hamnar i hinderlöpbranschen, och där klarar inte deras kroppskonstitution av de hårda kraven.

Jag älskar galopp och galoppörer, men steeplechase i den form som den bedrivs i England (framför allt GN) tycker jag är bedrövlig. Varför i hela friden kan dom inte göra hindren litet mindre, och låta bli att sänka ner dem på landningssidan? Borde inte alla dessa hästars död tala sitt tydliga språk att detta är mer än vad hästarna klarar av?
Ja det ser ju vilken människa som helst att det är för mycket. Och det som stör mej det är att när startfältet är så stort hetsas ju hästarna ännu mer eftersom det är som att spinga i flock och efetrsom det går så snabbt tror dom ju säkert att dom flyr från något åxå så då springer dom snabbare än dom klarar av. Och sen är det ju en grymt lång sträcka! det är ju helt osannolikt:crazy: Galopp i sverige är ju en kort sträcka och inga hinder så vanlig galopp tycker jag kan vara kul att titta på, och det är lagom många hästar i startfältet och kort sträcka denhär videon i börjar visar ju att allt i GN är tvärt om. det är för många hästar, för höga hinder och allt för lång sträcka! Ne ursh det finns så mycket hemskt innom hästsporten men djurensrätt och likande verkar blunda för det bara för det är en för stor "industri" hästsporten drar pengar både i uppfödning av hästarna försäljning och spelande på dom och även start avgifter så det är nog tyvärr för mycket för dom att göra:( så jag undrar om det någonsin blir något stopp för allt sånthär eller om det bara blir värre?:crazy:
 
Sv: Steeplechase...

Den engelska GN banan har genom åren modifierats så till vida att hindren blivit mindre farliga. På british racing museum finns bilder på originalhindren från början av 1900-talet och de var inte att leka med.:eek: Förmodligen fortsätter den utvecklingen.

Förövrigt tror jag inte man ställer upp med "skithästar" i hindersporten i england, där är den sporten väldigt stor och det är stor prestige att tävla med en bra hinderhäst. Att risken är större för både häst och ryttare råder det dock ingen tvekan om.
 
Sv: Steeplechase...

Den engelska GN banan har genom åren modifierats så till vida att hindren blivit mindre farliga. På british racing museum finns bilder på originalhindren från början av 1900-talet och de var inte att leka med.:eek: Förmodligen fortsätter den utvecklingen.

Förövrigt tror jag inte man ställer upp med "skithästar" i hindersporten i england, där är den sporten väldigt stor och det är stor prestige att tävla med en bra hinderhäst. Att risken är större för både häst och ryttare råder det dock ingen tvekan om.

Ja, det verkar som om hindren modifierats något jämfört med för 100 år sedan, men det är fortfarande alldeles för många hästar som dör. Det värsta hindret, Beechers brook eller vad det heter, är ju alltjämt likadant med en nedsänkt landningssida. På filmer från GN ser man hur hästar och ryttare flyger som käglor efter detta hinder, och det gäller inte bara något enstaka år utan varje år.

Vad gäller kvaliteten på engelska hinderhästar så finns det gott om dokumentation som visar att långt ifrån alla håller måttet för den här typen av tävlingar. Gå in och titta på länken jag satte in i ett tidigare inlägg: där finns en del information om detta. Det är inte alls samma pengar och prestige i hindersporten som i flat racingen i England, så det finns nog skäl att anta att en hel del galoppörer som inte hållit måttet för vanlig flat racing istället hamnar på hinderbanorna. Enligt organisationen Animal Aid var samtliga 9 hästar som dog i Cheltenham-festivalen fullblod.
 
Sv: Steeplechase...

Ja det ser ju vilken människa som helst att det är för mycket. Och det som stör mej det är att när startfältet är så stort hetsas ju hästarna ännu mer eftersom det är som att spinga i flock och efetrsom det går så snabbt tror dom ju säkert att dom flyr från något åxå så då springer dom snabbare än dom klarar av.

Jag har mycket svårt att tro att hästarna tror att de är jagade av någoning. De vet precis lika väl som slätsloppshästarna att det är tävling på gång redan långt innan starten går.

Jag har varit med om så många disskusioner om det här och jag måste skriva några meningar i den här också. Hästarna springer för att de vill springa, om hästen inte vill vara med och tävla så kommer den inte ens springa av från startplatsen. Det kan man se hästar i vanliga slätlöp som gör. Trots att startboxgrindarna går upp och alla andra hästarna rusar iväg så kan hästen stå kvar, aningen för att den har ont eller för att den helt enkelt inte vill springa. Hinderhästarna löper för att de älskar det, de älskar att hoppa över hindrena och att ta sig fram genom klungan för att spurta på upploppet. För alla hästar är det inte samma sak som i slätlöp, de kan behöva just hindrena för att tända till och minnas varför de älskar att tävla. Sen är det naturligtvis hemskt att så många faller och visst skulle man kanske kunna modifiera vissa hinder lite men det skulle delvis ta bort prestigen med att vinna ett så stort löp som Grand National eller Cheltenham Gold Cup. Det ska vara de tuffaste och det är inga mesar som ställer upp, det ska vara den bästa, uhålligaste, tuffaste och skickligaste hästen och jockeyn som vinner.
Vissa tycker säkert att "man kan väl göra om det till häcklöp i alla fall, med mindre hinder." Men häcklöp och steeplchase löp är inte samma sak det är olika hästar som tävlar i de olika disiplinerna (vissa tävlar naurligtvis båda) men i häcklöp är det mer snabbhet, i steeplchase krävs det mer styrka och teknik.
Men visst är det hemskt att det ändå dör det antalet som det gör varje år men man får trösta sig med att de flesta dör snabbt och alla dör i alla fall lyckliga.

Och naturligtvis var alla som dog på cheltenham festivalen fullblod, de är väl bara fullblod som klarar av framför allt tempot och också utmaningen som det är? Halvbloden skulle väl supa allihopa på första hindret kan jag tänka mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 210
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
849
Senast: cassiopeja
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 517
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra torrfoder
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp