Steeplechase...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Steeplechase...

Men om man skall vara helt ärlig så finns det inte så speciellt mkt teknik i hoppningen. Man ser en hel del mkt dåliga språng och ingen tar upp eller ser till att hästarna får chans att taxera rätt. Hade de gjort det så hade de inte behövt att trampa om och på det sättet falla!

Har du läst rapporten ang dödsorsakerna?? Njä de dör inte knall fall många dör genom ren utmattning efter loppen och många dör till följd av allvarliga ligamentskador alternativt brutna bäcken/nackar.
mellan 300-375st sätter livet till varje år i bara England och det kan aldrig vara rätt!

Antar att du aldrig sett hindrena i en svår fälttävlan när du skriver så om halvbloden. Sedan vet jag inte om man kan säga att någon klarar av det när så många dör på en och samma tävling :crazy:

Flera har ju redan nämt att det visst finns en hel del teknik i deras hoppning. Jag har inte ridit så mycket hinderhästar men ett par stycken på olika utbildningsnivå har jag ridit och det är jätte stor skillnad på hästarna och hur mycket man måste hjälpa dem. De äldre, rutinerade gör allt jobb själva och taxerar själva (jag har bara hoppat ensam, inte i grupp). De måste ha en otroligt bra hoppteknik och hinderkänsla för att kunna hoppa de hindrena, man ser ju att de hästar som förlorar ryttaren ibland fortsätter hoppa tillsammans med gruppen. Då taxerar de själva och sköter all hoppning själva. Om man kollar på banhoppningstävlingar så taxerar ju ryttarna som om det gällde livet! Jockeyerna gör bara små justeringar om det behövs.

Nej, du har rätt, har inte läst dödsrapporterna så jag ska nog hålla mig utanför den disskusionen. Men de som dör direkt efter fall tror jag dör rätt snabbt iaf, antingen själva eller genom avlivning.

Vad jag menade med halvbloden var att de inte har farten som fullbloden har. Ett halvblod skulle ju ha mindre än 0% chans att vinna ett slätlöp mot fullblod. Samma sak i hinderlöpen, de har inte förmågan att galoppera så fort.
Jag har visst sett fälttävlans hindrena och de är tuffa men de hoppas inte med samma fart som i galopp. Den belastningen en fälttävlanshäst eller en banhoppningshäst har på benen i landingen efter ett hinder, den belastningen har galopphästarna i varje språng. Det är därför som galoppörer som skadad sig medan de varit i träning, och alltså inte klarar av påfrestningarna att gå löp och snabbjobb, ofta kan hävda sig mycket bra som fälttävlasn eller banhoppningshästar. (Även dressyr förstås, men det hör inte riktigt hit tycker jag)
 
Sv: Steeplechase...

Knapplån

Kan verkligen rekommendera ett besök på Cheltenham festival, helt j---a otrolig upplevelse!:love: Älskar verkligen hindersporten! Var där 1999 och njöt, hittade en film från det året också, se och njut av fin hästaction :bump:
 
Sv: Steeplechase...

Flera har ju redan nämt att det visst finns en hel del teknik i deras hoppning. Jag har inte ridit så mycket hinderhästar men ett par stycken på olika utbildningsnivå har jag ridit och det är jätte stor skillnad på hästarna och hur mycket man måste hjälpa dem.

Teknik i form av hoppning har de inte. Att de hoppar "bra" är inte samma sak som att kunna göra det på en hoppbana. det menar jag! De hoppar väldigt långt och farten hjälper dem att komma "rätt".

Bara för att jämföra lite:

sabrina2.jpg


aintree.jpg




De äldre, rutinerade gör allt jobb själva och taxerar själva (jag har bara hoppat ensam, inte i grupp). De måste ha en otroligt bra hoppteknik och hinderkänsla för att kunna hoppa de hindrena,

Så är det inom alla ridning! Jag däremot har ridit månag fd hinder/point to point hästar och alla har man varit tvungen att skola om till hoppning eftersom de har en alldeles för flack språngkurva för ren banhoppning.

man ser ju att de hästar som förlorar ryttaren ibland fortsätter hoppa tillsammans med gruppen. Då taxerar de själva och sköter all hoppning själva. Om man kollar på banhoppningstävlingar så taxerar ju ryttarna som om det gällde livet! Jockeyerna gör bara små justeringar om det behövs.

Ja fast många av de som förlorat sin ryttare hoppar betydligt långsammare och tja jag vet inte om de taxerar så väldigt bra med tanke på att en del av dem som lösspringer faller också.

Och nej jag tycker inte att ryttarna på hopptävlingar taxerar åt sina hästar, absolut inte! Hopphästarna idag hoppar så otroligt bra att de behöver inte hjälp med att taxera på hinder. Och det går ju inte att jämföra hoppningen mellan dessa två. Löphästarhna ligger ju faktiskt i häckarna och behöver aldrig hoppa över dem. Om en banhoppningshäst ligger i en bom så rammlar den ner och att det är ju betydligt närmare mellan hindrena så det kräver ju mkt snabbare uppfattningsförmåga. Det är mkt lättare att hoppa ett och ett hinder även om det går fort.

Det är inte speciellt svåra distanser mellan häckarna direkt!


Nej, du har rätt, har inte läst dödsrapporterna så jag ska nog hålla mig utanför den disskusionen. Men de som dör direkt efter fall tror jag dör rätt snabbt iaf, antingen själva eller genom avlivning.

Eg spelar det ju ingen roll om de dör snabbt eller inte.

Vad jag menade med halvbloden var att de inte har farten som fullbloden har. Ett halvblod skulle ju ha mindre än 0% chans att vinna ett slätlöp mot fullblod. Samma sak i hinderlöpen, de har inte förmågan att galoppera så fort.

Jag vet partbreed som vunnit point to point mot just fullblod. Hur fort går de hästarna på GN?? 700-800m/min eller är det mer??

Jag har visst sett fälttävlans hindrena och de är tuffa men de hoppas inte med samma fart som i galopp. Den belastningen en fälttävlanshäst eller en banhoppningshäst har på benen i landingen efter ett hinder, den belastningen har galopphästarna i varje språng.

Tja jag vet inte riktigt. Vi rider i ca 570m/min och då har vi en hel del olika kombinationer där vi måste ta upp hästarna. Tror nog att de flesta rider i 650m/min tempo mellan hindrena eller mer så speciellt långsamt går det inte direkt. Belastningen är ju självklart högre på en löphäst eftersom de går fortare men att säga att inte fälttävlanshästarna måste gå fort är nog inte sant. inte om man jämför med GN hästarna sas. Slätlöpen går ju betydligt fortare.

Det är därför som galoppörer som skadad sig medan de varit i träning, och alltså inte klarar av påfrestningarna att gå löp och snabbjobb, ofta kan hävda sig mycket bra som fälttävlasn eller banhoppningshästar. (Även dressyr förstås, men det hör inte riktigt hit tycker jag)

Fast detta stämmer ju inte. man vill absolut inte ha en skadad fullblodshäst till fälttävlan. inte om man satsar på de högre klasserna iaf. Den träningen och belastningen som de har går det inte att ha ett fullblod som varit skadad. Till lägre klasser går det utmärkt.
 
Sv: Steeplechase...

Där är det ngt helt annat än Aintree tex . Här landar ju hästarna på betydligt slätare mark, så långt jag han se iaf. Och inte gravar skymda bakom häckarna i landningen
 
Sv: Steeplechase...

Teknik i form av hoppning har de inte. Att de hoppar "bra" är inte samma sak som att kunna göra det på en hoppbana. det menar jag! De hoppar väldigt långt och farten hjälper dem att komma "rätt".

Så är det inom alla ridning! Jag däremot har ridit månag fd hinder/point to point hästar och alla har man varit tvungen att skola om till hoppning eftersom de har en alldeles för flack språngkurva för ren banhoppning.

Jo visst! Banhoppningshästar och steelphästar har helt olika teknik över hindrena men steeplhästarna måste också kunna hoppa! Man kan inte ta ut en häst som inte kan hoppa på en steelpbana. Och de måste hoppa flackt för att spara tid. Det värsta man kan ha är ju en hinderhäst som hoppar långt över hindrena, tar otroligt många sekunder längre tid. Så det är ju självklart att man måste skola om dem om man ska ha dem till banhoppning efter löpkariären. Samma sak som man skulle behöva skola om en banhoppningshäst som om skulle ha den till hinderlöp.

Ja fast många av de som förlorat sin ryttare hoppar betydligt långsammare och tja jag vet inte om de taxerar så väldigt bra med tanke på att en del av dem som lösspringer faller också.

Ja visst, det händer att lösspringande hästar också faller, men de med ryttare faller också. Det har mer med dålig kondis och trafikproblem att göra, tror jag.

Och nej jag tycker inte att ryttarna på hopptävlingar taxerar åt sina hästar, absolut inte! Hopphästarna idag hoppar så otroligt bra att de behöver inte hjälp med att taxera på hinder. Och det går ju inte att jämföra hoppningen mellan dessa två. Löphästarhna ligger ju faktiskt i häckarna och behöver aldrig hoppa över dem. Om en banhoppningshäst ligger i en bom så rammlar den ner och att det är ju betydligt närmare mellan hindrena så det kräver ju mkt snabbare uppfattningsförmåga. Det är mkt lättare att hoppa ett och ett hinder även om det går fort..
Det är inte speciellt svåra distanser mellan häckarna direkt!

Inte taxerar!:eek: Tycker att de brukar taxera väldigt duktig jag, i alla fall alla tävlingar som jag har sett.
Visst är det mycket närmare mellan hindrena men det kan vara många andra hästar ivägen och hästarna ser ju hindret på långt håll, men de vet inte exakt hur nära de är förens hästen framför hoppar.

Eg spelar det ju ingen roll om de dör snabbt eller inte.

Inte? Jag tycker att det spelar väldigt stor roll. Hästen dör ju när den är som lyckligast om den dör på banan och om den dör snabbt, inte behöver lida.

Jag vet partbreed som vunnit point to point mot just fullblod. Hur fort går de hästarna på GN?? 700-800m/min eller är det mer??

Tja jag vet inte riktigt. Vi rider i ca 570m/min och då har vi en hel del olika kombinationer där vi måste ta upp hästarna. Tror nog att de flesta rider i 650m/min tempo mellan hindrena eller mer så speciellt långsamt går det inte direkt. Belastningen är ju självklart högre på en löphäst eftersom de går fortare men att säga att inte fälttävlanshästarna måste gå fort är nog inte sant. inte om man jämför med GN hästarna sas. Slätlöpen går ju betydligt fortare.

Fast detta stämmer ju inte. man vill absolut inte ha en skadad fullblodshäst till fälttävlan. inte om man satsar på de högre klasserna iaf. Den träningen och belastningen som de har går det inte att ha ett fullblod som varit skadad. Till lägre klasser går det utmärkt.

Vet faktiskt inte riktgit hur fort det går. Slätlöp går ju ca 65 km/h, lite fortare utomlands och i de större löpen förstås. Hinderlöpen går väl lite långsammare i alla fall. Men runt 800 kanske kan stämma då, ca 45-50 km/h.

Fullbloden kan ju inte vara jätte skadade såklart, men om de är tillräckligt skadade för att inte hålla för galopp men ändå bli bra ridhästar så har jag hört flera stycken som sålts för att satsa på fälttävlan. De som är lite mer skadade och inte klarar av att gå riktigt fort kan ju i alla fall gå högsta klassen i banhoppning och jag trodde att de klarade av fälttävlan också.
 
Sv: Steeplechase...

Jo visst! Banhoppningshästar och steelphästar har helt olika teknik över hindrena men steeplhästarna måste också kunna hoppa! Man kan inte ta ut en häst som inte kan hoppa på en steelpbana. Och de måste hoppa flackt för att spara tid. Det värsta man kan ha är ju en hinderhäst som hoppar långt över hindrena, tar otroligt många sekunder längre tid. Så det är ju självklart att man måste skola om dem om man ska ha dem till banhoppning efter löpkariären. Samma sak som man skulle behöva skola om en banhoppningshäst som om skulle ha den till hinderlöp.

Jag har aldrig påstått något annat heller. Men jag anser fortfarande inte att de har någon bra teknik rent hoppmässigt. Och nej det behövs inga bra hoppare för steeple utan de flesta hoppar i farten just så som de behöver dvs sänkt rygg och långt ifrån. Jag jämförde med hoppning och där har de inte samma teknik. Därför går det heller inte att jämföra de olika sätten att rida en bana på heller.

När vi hade steeple i fälttävlan red vi på ett helt annat sätt där än i terrängen resp hoppningen. Vi hade 700m/min tempo i det momentet och det gick fort för halvbloden så där fanns inga möjligheter att ta upp dem inför häckarna utan det var exakt samma ridning där, långa flacka språng så låga som möjligt för att spara tid.

det är betydligt svårare att skola bort det flacka långa språnget som finns hos en steeple häst än att få en hopphäst att gå steeple.

Kan lova dig att fälttävlanshästarna mkt väl visst vad de gjorde när det var steeple resp när det var hoppning.

Ja visst, det händer att lösspringande hästar också faller, men de med ryttare faller också. Det har mer med dålig kondis och trafikproblem att göra, tror jag.

Och det är just det jag inte tycker är rätt mot hästarna.

Inte taxerar!:eek: Tycker att de brukar taxera väldigt duktig jag, i alla fall alla tävlingar som jag har sett.
Visst är det mycket närmare mellan hindrena men det kan vara många andra hästar ivägen och hästarna ser ju hindret på långt håll, men de vet inte exakt hur nära de är förens hästen framför hoppar.

Jag vet inte riktigt om vi har samma def av taxera men tja inte tycker jag att ryttarna reglerar hästarna för att få rätt distans precis
Hoppning
Hoppning

Inget trixande här inte för att komma rätt

Inte? Jag tycker att det spelar väldigt stor roll. Hästen dör ju när den är som lyckligast om den dör på banan och om den dör snabbt, inte behöver lida.

Det är ju det som är själva saken att en häst som bryter sitt ben visst mår dåligt under den tiden det tar innan man tar bort den, liksom de som bryter nacken. Alla dör ju inte omedelbart utan det tar ju dock en stund. Sedan är det väldigt många som avlivas efter loppet och de har säkert inte mått så bra. Självklart lider de när de skadar sig.

har du någonsin varit nära en häst som brutit ett ben eller nacken??

Vet faktiskt inte riktgit hur fort det går. Slätlöp går ju ca 65 km/h, lite fortare utomlands och i de större löpen förstås. Hinderlöpen går väl lite långsammare i alla fall. Men runt 800 kanske kan stämma då, ca 45-50 km/h.

Räknade ut att i Aintree gick det i ett tempo på ca 760m/min.

Fullbloden kan ju inte vara jätte skadade såklart, men om de är tillräckligt skadade för att inte hålla för galopp men ändå bli bra ridhästar så har jag hört flera stycken som sålts för att satsa på fälttävlan. De som är lite mer skadade och inte klarar av att gå riktigt fort kan ju i alla fall gå högsta klassen i banhoppning och jag trodde att de klarade av fälttävlan också.

Nej de gör de inte inte ens hög hoppning. det finns ingen som köper en sådan häst för elit satsning men som jag skrev så fungerar det utmärkt på lägre nivå
 
Sv: Steeplechase...

För att kunna ta sig över hindrena så måste de ha en viss teknik, annars kan de inte hoppa upp mot två meter höga hinder. Men tekniken är helt olika, det är den.
Vilket som är svårast att skola om kan jag inte svara på, har inte givit mig på att fösöka göra det i någon av disiplinerna.

Nej, jag har aldrig varit nära en häst som brutit något, bara tagit hand om en häst som klarade sig efter att hon brutit benet. Visst, det ÄR hemskt att de skadar sig och det ÄR synd om hästarna men de skulle lika gärna kunna ha gjort det i hagen (som den jag skötte om) eller fått allvarliga senskador eller muskelskador av felaktig ridning i ridhuset. Det händer alltid saker, det får man räkna med. Ryttarna vet att det är stor risk att ramla av och skada sig men vad ska man göra? Sitta hemma vid tvn för att inte råka bli påkörd av en bil eller halka på en isfläck och slå i huvudet. Ska man dö av fettma istället? Ska vi ställa in hästarna i sina boxar för att inte riskera att de skadar sig när de är ute, eller ska vi låta dem gå med stora skydds kuddar runt sig när vi rider ifall de skulle halka eller snubbla? Det finns risker med precis allting och även om hästarna inte är lika medvetna om riskerna som vi människor så är min övertygelse att de flesta hinderhästarna (finns naturligtvis undantag) skulle vara otroligt olyckliga om de inte fick gå löp och sväva över höga hinder. Sen håller jag med om att det är jätte taskigt att sätta ut diken och sänka nivån på marken efter hindrena. Men att göra några större förändringar skulle göra om det till fälttävlans-steepl och många av hästarna skulle säkert inte uppskatta det lika mycket. Vad jag menar är att de här hästarna är som lyckligast (okej, vilken häst skulle inte helst vilja vara en fri vildäst och gå och beta på ängar) när de får löpa. Om de nu promt måste ridas och inte få vara fria, så vill de gå steelplöp, med alla risker som ändå finns i den sporten, precis som det finns i alla andra också.

Vi har tydligen helt olika åsikter och jag tänker inte ändra på mina och du tänker tydligen inte ändra på dina heller, så därför tycker jag att vi lägger ner den här disskusionen och slutar på topp båda två, och som vänner. De som har läst den här och fått höra argument ifrån båda sidorna och det är nu upp till dem att välja vad ni tycker är bäst.

/Jessica
 
Sv: Steeplechase...

Utan att lägga mig i er steeple-diskussion vill jag bara tillägga att en häst som bryter ett ben mitt i ett löp är så hög på adrenalin att man oftast hinner avliva hästen innan den börjar känna smärta.
Och ja, jag har upplevt detta på nära håll.
 
Sv: Steeplechase...

Utan att lägga mig i er steeple-diskussion vill jag bara tillägga att en häst som bryter ett ben mitt i ett löp är så hög på adrenalin att man oftast hinner avliva hästen innan den börjar känna smärta.
Och ja, jag har upplevt detta på nära håll.

Och jag har också varit med om det och visst känner de smärta. Själva brottet känns inte men den tiden det tar innan den är avlivad så har de redan börjat känna.

De flesta hästar brukar dessutom försöka springa vidare :crazy:
 
Sv: Steeplechase...

För att kunna ta sig över hindrena så måste de ha en viss teknik, annars kan de inte hoppa upp mot två meter höga hinder. Men tekniken är helt olika, det är den.
Vilket som är svårast att skola om kan jag inte svara på, har inte givit mig på att fösöka göra det i någon av disiplinerna.

2m är att ta i lite

Nej, jag har aldrig varit nära en häst som brutit något, bara tagit hand om en häst som klarade sig efter att hon brutit benet. Visst, det ÄR hemskt att de skadar sig och det ÄR synd om hästarna men de skulle lika gärna kunna ha gjort det i hagen (som den jag skötte om) eller fått allvarliga senskador eller muskelskador av felaktig ridning i ridhuset. Det händer alltid saker, det får man räkna med. Ryttarna vet att det är stor risk att ramla av och skada sig men vad ska man göra? Sitta hemma vid tvn för att inte råka bli påkörd av en bil eller halka på en isfläck och slå i huvudet. Ska man dö av fettma istället? Ska vi ställa in hästarna i sina boxar för att inte riskera att de skadar sig när de är ute, eller ska vi låta dem gå med stora skydds kuddar runt sig när vi rider ifall de skulle halka eller snubbla? Det finns risker med precis allting och även om hästarna inte är lika medvetna om riskerna som vi människor så är min övertygelse att de flesta hinderhästarna (finns naturligtvis undantag) skulle vara otroligt olyckliga om de inte fick gå löp och sväva över höga hinder.

Så oerhört fruktansvärt dåliga och banala ursäkter för att försvara GN :mad:
Man kan ALDRIG jämföra GN med att ha hästen i hagen. Hallå 9st av 40st kom i mål en av dem dog!

Bara i England dör det uppemot 300st hästar i kapplöpningar Det är ALDRIG acceptabelt. herregud om det skulle dö så många i den "vanliga" ridsporten så skulle den ju totalförbjudas!!!!

Och nej hinderhästarna kommer att vara precis lika glada över att få gå på lättare häckar utan falska marklinjer!! Eller att få bli fälttävlans eller hopphästar!!!


Sen håller jag med om att det är jätte taskigt att sätta ut diken och sänka nivån på marken efter hindrena. Men att göra några större förändringar skulle göra om det till fälttävlans-steepl och många av hästarna skulle säkert inte uppskatta det lika mycket.

Herrejisus vad är det du skriver????? Så du menar på fullt allvar att hästarna är lyckliga av att hoppa hinder som gör att de har betydligt större chans att falla???

horserace.jpg


horsefalling.jpg


horse1_1.JPG


hedgehunter.jpg


Titta på bilden nedan så ser du hur mkt lägre landningarna är. Det är bara att jämföra med jockeyn som sitter på sin häst på andra sidan!!
_40000887_johnson_get300x200.jpg



Hur vet du hur en fälttävlans steeple ser ut?? Har du sett någon någongång??? Antagligen inte eftersom du skriver som du gör

Vad jag menar är att de här hästarna är som lyckligast (okej, vilken häst skulle inte helst vilja vara en fri vildäst och gå och beta på ängar) när de får löpa. Om de nu promt måste ridas och inte få vara fria, så vill de gå steelplöp, med alla risker som ändå finns i den sporten, precis som det finns i alla andra också.

Visst kan den få gå GN men då skall det INTE vara så stor risk att de skadar sig allvarligt som det idag är. Och nej jag tror inte alls att vildhästarna är lyckligare och hade jag trott det så hade jag aldrig ridit fälttävlan eller hoppning, jag hade överhuvudtaget inte haft några hästar då

Vi har tydligen helt olika åsikter och jag tänker inte ändra på mina och du tänker tydligen inte ändra på dina heller, så därför tycker jag att vi lägger ner den här disskusionen och slutar på topp båda två, och som vänner. De som har läst den här och fått höra argument ifrån båda sidorna och det är nu upp till dem att välja vad ni tycker är bäst.

/Jessica

Vad du inte verkar förstå är att jag INTE har något emot vanlig häcklöpning utan jag vänder mig endast mot GN där det varje år dör minst en häst och mängder skadar sig så allvarligt att de aldrig mer kan användas.

Jag anser inte att man bara kan vända bort blicken och säga att hästarna är lyckliga så länge de löper och får vara hela.

är det verkligen rätt att mer än halva startfältet faller????

Och tyvärr så länge det finns folk som tex du som tycker det är helt ok så kommer detta att få fortsätta trots att det är helt horribelt!!

32st hästar har dött bara på Aintree under GN hade det dött så många hästar i Göteborg horse show så hade den tävlingen inte fått vara kvar, det säger väl allt!!!
 
Sv: Steeplechase...

Lite drygt 180 cm om vi ska vara petiga... Kul förresten att du sitter och ger fegentri-världsmästaren tips om hur man rider en hinderhäst. :rofl:

Jag har tittat på hemsidan och det högsta hindret är 1.50cm dvs risat!

Och var har jag gett tips om hur man rider en hinderhäst??

Det enda jag skrivit om är hur man rider en fälttävlanshäst och det borde jag ju veta betydligt bättre än personen i fråga
 
Senast ändrad:
Sv: Steeplechase...

Jag orkar inte ens disskutera frågan med några som redan är så säkra på sin åsikt och bara vill leta rätt på skadestatistik och hemska bilder. Dessutom hänvisar till animal aid som är kända för att överdriva en aning för att beröra så många som möjligt...

Olgaklara: Det är jättekul att du är så duktig och har 25 års erfarenhet av fälttävlan. Det är också spännande att du vet hur mycket erfarenhet jag har av fälttävlan/banhoppning etc.

PS! Främsta anledningen till att Badminton och övriga stora tävlingar kortades ner och förenklades var väl alla dödsfallen bland ryttare som drabbade sporten...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Steeplechase...

Jag orkar inte ens disskutera frågan med några som redan är så säkra på sin åsikt och bara vill leta rätt på skadestatistik och hemska bilder. Dessutom hänvisar till animal aid som är kända för att överdriva en aning för att beröra så många som möjligt...

Men kan verkligen DU som håller på med sporten försvara GN i Aintree??

Olgaklara: Det är jättekul att du är så duktig och har 25 års erfarenhet av fälttävlan. Det är också spännande att du vet hur mycket erfarenhet jag har av fälttävlan/banhoppning etc.

Eftersom jag vet vem du är så vat jag också att du inte ridit och tävlat fälttävlan på elitninvå. Det menar jag inget annat. Därför är jag säker på att du inte har mer erfarenhet än vad jag har när det gäller fälttävlan. Rätta mig gärna om jag har fel!!

PS! Främsta anledningen till att Badminton och övriga stora tävlingar kortades ner och förenklades var väl alla dödsfallen bland ryttare som drabbade sporten...

Nej det var inte den primära orsaken eftersom de dödsfall du hävdar till skedde i låga klasser på unghästar. De flesta av de dödsfallen skedde dessutom på bord som visade sig ge en falsk marklinje!!

Orsaken till att det kortades ner var för att skona hästarna eftersom det var många hästar som var trötta efter 3 dagars tävlande.

Jag tycker det är utmärkt att man gjort på det sättet och det är väldigt underligt att man inte kan ha så mycket insikt i sin egen sport att man ser hur illa det ser ut när hästar faller som käglor i en av de största GN.

Visst så länge ni tycker det är acceptabelt så fine. Blunda för det som andra ser.

Hemska bilder!!! Det är ju verklighet!!! Och jag har inte bara gått på animal aids artiklar och skrämselteknik utan det är väldigt tydligt att se på hur det ser ut och hur hästarna har förolyckats. Det är det som är bra med fullbloden att de är så oerhört registrerade så man ser ju lätt vad som hänt med dem!

Jag hade ingen aning om animal aids hemsida förens jag läste denna tråden. Min åsikt ang GN har jag alltid haft!!!

Fegt tycker jag att försvara Gn när så många hästar faller varje år!!!
 
Sv: Steeplechase...

Hemska bilder!!! Det är ju verklighet!!! Och jag har inte bara gått på animal aids artiklar och skrämselteknik utan det är väldigt tydligt att se på hur det ser ut och hur hästarna har förolyckats. Det är det som är bra med fullbloden att de är så oerhört registrerade så man ser ju lätt vad som hänt med dem!

Jag hade ingen aning om animal aids hemsida förens jag läste denna tråden. Min åsikt ang GN har jag alltid haft!!!

Fegt tycker jag att försvara Gn när så många hästar faller varje år!!!

Exakt! Det är ju bara att titta på bilderna och filmerna från GN, svårare än så är det inte. Jag hade heller aldrig hört talas om Animal Aid utan anledningen till att jag kom till deras hemsida var att jag blev så upprörd när jag såg en film från GN att jag bestämde mig för att ta reda på så mycket som möjligt om den här tävlingen. Sökte då på nätet, och fick bland annat fram Animal Aids rapporter. Så min åsikt om GN har inget med Animal Aid att göra utan är ursprungligen enbart ett resultat av det jag sett med egna ögon.

Precis som olgaklara är jag inte emot steeplechase i sig, utan enbart den extrema form som bedrivs främst i GN. Det kanske kan vara av intresse att veta att Arkle, allmänt ansedd som den bästa steeple-hästen genom tiderna, aldrig deltog i GN. Anledningen till det var att hans ägarinna inte tillät det, eftersom hon ansåg GN vara en alltför extrem tävling med för stora påfrestningar för hästarna.
 
Sv: Steeplechase...

Annika - Ska du sluta rida hinderlöp i år?
 
Sv: Steeplechase...

Fast detta stämmer ju inte. man vill absolut inte ha en skadad fullblodshäst till fälttävlan. inte om man satsar på de högre klasserna iaf. Den träningen och belastningen som de har går det inte att ha ett fullblod som varit skadad. Till lägre klasser går det utmärkt.

Vi har föresten ett sto hemma, hennes knän håller inte för galopp. Hon klarar av jobben hyfsat men efter löp svullnar de upp. Hon har tagits ur träning nu och ska omskolas till ridhäst. Hon älskar både hoppning och dressyr och det skulle säkert inte vara några problem med fälttävlan för hennes del! Tvärtom, det skulle nog passa henne utmärkt. Hon är väldigt modig och tar för sig i hoppningen. Det är ju farten som skadar, och hon klarar inte av de 65km/h som hon måste gå i när hon går löp, men friska canters och jobb i steepltempo klarar hon bra. Det är skador som går att jämföra med hennes som jag menar. Bara för att reda ut det ordentligt tänkte jag.
 
Sv: Steeplechase...

Vi har föresten ett sto hemma, hennes knän håller inte för galopp. Hon klarar av jobben hyfsat men efter löp svullnar de upp. Hon har tagits ur träning nu och ska omskolas till ridhäst. Hon älskar både hoppning och dressyr och det skulle säkert inte vara några problem med fälttävlan för hennes del! Tvärtom, det skulle nog passa henne utmärkt. Hon är väldigt modig och tar för sig i hoppningen. Det är ju farten som skadar, och hon klarar inte av de 65km/h som hon måste gå i när hon går löp, men friska canters och jobb i steepltempo klarar hon bra. Det är skador som går att jämföra med hennes som jag menar. Bara för att reda ut det ordentligt tänkte jag.

Då skulle hon inte klara av fälttävlan på högre nivå!! Det är betydligt större skillnad. Det skulle ju räcka med en terrängritt på 5-7km i ca 570m/min där man rider gott och väl runt 650m/min mellan hindrena eller mer. Innan det gå en distans på 3-8km på 220m/min

Många kombinationer ca 40st språng och sugande mark med kuperad terräng. Dagen efter hoppa en banhoppning på 125-130cm. Det är krävande och idag så vill man inte ha skadade fullbod till att rida högre klass i fälttävlan, lägre klasser går säkert bra.

Ingen av mina har varit skadade och ingen av dem såldes från banan för att de var skadade heller. jag skulle inte köpa ett fulblod som haft skador. Jag har fått fullblod som haft skador men då är det en chansning också.
 
Sv: Steeplechase...

är lite intresserad av det här "badminton". någon som vet nån bra sida att kunna se bilder på och filmer läsa eller nåt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 210
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
849
Senast: cassiopeja
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 517
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp