Bukefalos 28 år!

Stegrande unghäst - hur göra?

C

cafu

Jag har sedan jag fick hem min nsv unghäst som avvand fölunge (hon är nu drygt 1 år) försökt hantera henne så mkt som möjligt för att underlätta framtida utbildning. Följande går hur bra som helst:

Uppbindning, ryktning, hovkratsning & verkning, beröring (med t ex rep, plast, tyg, spö m.m.), skramlande ljud, betsling & selning, ledning, förflyttning av diverse kroppsdelar genom eftergift för tryck, lite NH-övningar och rundkorallshantering, longering, tömkörning, lastning.

Det som är problemet är när man ska göra något med henne som innebär att hon ska iväg från andra hästar, t ex en promenad hemifrån, eller om hon blir lämnad ensam i ett stall eller i en hage.

När vi är ute och går vill hon bara gå med till en viss gräns, sedan blir hon orolig och vill vända hemåt. I flera fall har det slutat med att hon har stegrat sig. Senaste gången ledde det till att jag trampade snett och skadade mitt knä, varför jag under några månaders tid har fått be om hjälp med att hantera henne medan skadan läkt. Folk som har hjälpt mig har tyvärr tappat henne när hon upprepat beteendet, vilket inte känns så bra eftersom hon lär sig att beteendet ger utdelning (hon har kunnat komma loss och tillbaka till hagen).

Min fråga är om någon har tips på hur jag ska undvika att hon stegrar sig, samt hur jag bäst hanterar situationen om det trots allt händer. Jag har tidigare provat att slå grimskaft runt nosen samt kedja vilket har fungerat hyfsat, men använde inget av detta när hon stegrade sig och jag skadade mig eftersom det hade gått bra utan en längre tid innan (varför jag kanske gick lite för långt hemifrån och utmanade ödet).

Ska jag bli bestämd och använda rösten samt eventuellt andra hjälpmedel för att markera att hon inte får göra som hon gör eller ska jag försöka vara så lugnande som möjligt och bara låta henne stegra sig och därefter samla in henne (tänkte införskaffa ett längre rep för att minska risken att tappa henne)? Jag vet inte om hon verkligen är orolig och nervös eller om hon bara inte känner för att följa med mig och lämna de andra.

I boxen om hon blir lämnad ensam utan andra hästar i närheten går hon runt, runt och stegrar sig mot inredningen. Bli uppbunden i spilta ensam går hur bra som helst. Det är som att när hon vet att hon sitter fast inser att det inte är lönt att bråka. Hon har alltså inte panik mot att stå uppbunden. Så jag undrar även här om det är okynne eller genuin rädsla och oro. Orsaken borde ju vara vägledande när man ska finna rätt sätt att hantera problemet.
 
Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

Det går inte att dra ner henne (hålla emot)??
Hur hög är hon?? Reser hon sig högt??

Har hört från andra med detta problem att de har använt ett spö mot magen för att få till lite obehag, har dock ej testat själv.
 
Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

Om jag vore som du så skulle jag helt enkelt ignorera henne när hon bråkar.

Köp ett längre grimskaft.. när hon börjar bli "orolig och protesterar" så nonchalera det beteendet. Vänta ut henne och fortsätt att mana på frammåt som om inget har hänt.

Jag tror inte på att "bestraffa" och tala om att hon gör fel... det är VÄLDIGT svårt att "tajma" en åtsägelse i det fallet och risken att du istället förstärker beteendet är stor.

Bättre att "släcka ut" ett sådant beteende genom att ignorera det och berömma när hästen gör rätt istället.
 
Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

cafu skrev:
Jag har sedan jag fick hem min nsv unghäst som avvand fölunge (hon är nu drygt 1 år) försökt hantera henne så mkt som möjligt för att underlätta framtida utbildning.

Nu vet jag inte vad DU menar med "så mycket som möjligt", men om jag vore du skulle jag sluta hantera henne HELT i några månader. (förutom det absolut nödvändiga).
Då får hon chans att komma ifrån sina dåliga ovanor.
 
Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

Jag tycker att det låter som om din häst inte är mogen att lämna flocken ännu. Om hon fungerar så bra i andra situationer så släpp det här med att gå ut och gå med henne tills hon är mogen för det. Risken är att du bygger upp en olustig situation kring att vara själv med dig, som du senare får svårt att arbeta bort.
 
Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

När hon var liten gick det bra att hålla emot, nu är hon för stark.

Hon är väl runt 1,40 och reser sig högre än att jag kan hejda henne i alla fall.

opus skrev:
Det går inte att dra ner henne (hålla emot)??
Hur hög är hon?? Reser hon sig högt??

Har hört från andra med detta problem att de har använt ett spö mot magen för att få till lite obehag, har dock ej testat själv.
 
Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

Det låter sunt...ska prova.

Zeli skrev:
Om jag vore som du så skulle jag helt enkelt ignorera henne när hon bråkar.

Köp ett längre grimskaft.. när hon börjar bli "orolig och protesterar" så nonchalera det beteendet. Vänta ut henne och fortsätt att mana på frammåt som om inget har hänt.

Jag tror inte på att "bestraffa" och tala om att hon gör fel... det är VÄLDIGT svårt att "tajma" en åtsägelse i det fallet och risken att du istället förstärker beteendet är stor.

Bättre att "släcka ut" ett sådant beteende genom att ignorera det och berömma när hästen gör rätt istället.
 
Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

Jag menar mest att jag har försökt låta henne bli van vid så många olika saker som möjligt snarare än att det har handlat om särskilt mycket tid egentligen, så jag tror inte det varit för intensivt rent tidsmässigt om det är det du menar. Nu har hon gått på bete med andra unghästar och en äldre häst i 2 mån och jag vill gärna komma igång och hantera henne igen.

CK skrev:
Nu vet jag inte vad DU menar med "så mycket som möjligt", men om jag vore du skulle jag sluta hantera henne HELT i några månader. (förutom det absolut nödvändiga).
Då får hon chans att komma ifrån sina dåliga ovanor.
 
Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

Ja, kanske är i alla fall grejen att inte gå för långt hemifrån utan vända hemåt innan hon börjar bli orolig, och så successivt träna lite mer och mer för varje gång, och låta henne bli tryggare och tryggare?

Ideaal skrev:
Jag tycker att det låter som om din häst inte är mogen att lämna flocken ännu. Om hon fungerar så bra i andra situationer så släpp det här med att gå ut och gå med henne tills hon är mogen för det. Risken är att du bygger upp en olustig situation kring att vara själv med dig, som du senare får svårt att arbeta bort.
 
Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

Hej! Har precis också fått nhem en unghäst en 03. Hon är också orolig när man lämnar flocken. Eller var.
I början så gick det inte att stanna bara för att hon va så orolig så när jag ville att hon skulle stanna med löst grimskaft gick hn bara över mig när hon blev orolig. Hon stegrade sig någon gång och upptäckte nästan sin egen styrka!
Det jag lärde mig av detta är att det går inte att skälla på en unghäst på det sättet. Man kan berömma/ge godis när dom är duktiga men att skälla på dom hjälper inte eftersom dom inte förstår. Dom är för små! De kan uppfatta vissa saker.
Som Zeli säger absolut!!!
Skaffa longerlina eller längre grimskaft. Bara gå framåt. Vill hon stanna och hålla på så låt henne göra det men va bara fokuserad på att gå framåt. Vill hon gnägga och hålla på så försök visa henne att hon kan beta eller något eftersom betning är tecken på lugn.
Min dam är 160 och var som dinö. Var bara lugn och försök gulla med henne eller något... liksom nyåp henne i mulen prata med henne. eller han! Sorry.
Och kräv inte för mycket. Gå gärna samma runda några gånger ochva noga med att du direkt kommer tillbaka till flocken så att du inte måste VÄNDA, utan det ska vara en RUNDA så att hon /han lkännner att den klarar det du begär. Dom är unga!
Lycka till!! Akta dig för hovar och sånt. Bär hjälm.;)
 
Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

Vi hade en sådan liten buse för några år sedan. Även hon var nsv. Jag rekomenderar en lång lina och ett hingstbett INNAN detta går för långt. Tyvärr så får man ibland ta den hårda vägen. Men heldre det än att hästen skall slå runt och skada sig eller andra.
 
Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

Ideaal skrev:
Jag tycker att det låter som om din häst inte är mogen att lämna flocken ännu. Om hon fungerar så bra i andra situationer så släpp det här med att gå ut och gå med henne tills hon är mogen för det. Risken är att du bygger upp en olustig situation kring att vara själv med dig, som du senare får svårt att arbeta bort.

Jag håller delvis med dig. Det är en "bäbishäst" vi pratar om och om den inte känner sig trygg så blir det dåliga ovanor etc som följd. Unghästar tränas på många ställen oftast i grupp när dom är yngre. Där jag brukar vara går vi helst ut och går minst två stycken när dom är upp till 2,5 år och sedan när dom är tre brukar dom lugnt jobba själva i ridhuset där miljön är lugn och tyst.

Hästar är ju flockdjur och visst ska hästar lära sig att vara ensamma. Men nästan ingen häst gillar att bli lämnad ensam i hagen!!

Fortsätter beteendet när hon har sällskap (vilket som helst, inte bara bästisen) rekomenderar jag hingsthantering dvs. hjälm, handskar, långt grimskaft med hingstkedja över nosen, genom ringen på andra sidan och upp längs ganaschen fäst i övre ringen. Man måste kunna se vad som är otrygghet och vad som är jävulstyg, det är ingen ide att skrämma småttingar med hård hantering och ingen ide att fjäska för kalla bråkstakar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

IrishDraft skrev:
Jag håller delvis med dig. Det är en "bäbishäst" vi pratar om och om den inte känner sig trygg så blir det dåliga ovanor etc som följd. Unghästar tränas på många ställen oftast i grupp när dom är yngre. Där jag brukar vara går vi helst ut och går minst två stycken när dom är upp till 2,5 år och sedan när dom är tre brukar dom lugnt jobba själva i ridhuset där miljön är lugn och tyst.

Jag har en treåring hemma som jag aldrig har "tränat" att vara själv. När vi har varit ute och promenerat så har han alltid haft sin "styvmamma", i form av mitt gamla sto, med sig. Han kan utan minsta oro vara själv nu, både i hage, i stallet och på promenad men jag prövada aldrig att ha honom ensam förrän han var mogen för det. Så jag tror att det är viktigt att dom får vara "bäbishästar" fram tills dom är mogna att vara ensamma.
 
Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

Ett enkelt sätt är att byta ut grimskaftet eller vad man nu leder hästen med mot en longerlina, om hästen börjar konstra kan man stå utom räckhåll utan att behöva släppa hästen.

/Madelene
 
Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

Jag skulle använda mig av en kapson, det hade jag på min unghäst när jag gick med henne ensam. Man blir starkare i en sådan och trycket kommer uppepå nosen och det underlättar vid eventuella problem.

När min unghäst bråkade o stegrade sig sade jag ifrån och drog ner henne med grmskaftet, alternativt om hon farit iväg så inväntade jag att hon slutade skutta innan jag på nytt gick fram till bogen och fortsatte gå.
Jag tog med mig en körpisk som jag höll i motsatt hand mot grimskaftet och när hästen kändes som om hon tänkte skutta fram/förbi mig så höll jag helt enkelt upp pisken framför hennes nos i luften och bromsade henne med den.

Detta fungerade utmärkt för mig. Kunde sedan gå till ridhuset utan problem flera gånger, nu har hon vilat under sommaren från sådant och bara gått ut på promenad i sällskap.

Ska ta upp det igen nu här i höst och se om det fungerar nu med. Nu kommer jag ha träns på henne då jag vet att hon fungerar bra med bettet. Men jag ville inte ha bett innan hon lärt sig lyssna, för slita och dra i munnen vill jag inte. Bättre med en kapson där man faktiskt kan rycka till om det behövs.

Det viktigaste att tänka på är att under inga omständiggeter lämna hästens framben, hamnar man bakom, eller för långt åt sidan kan man bli sparkad och förlorar kraft att hålla dem.

Om hästen skuttar vik halsen på den och backa in i armbågen på dem, man kan till och med fortsätta backa så hästen måste följa efter, du trycker alltså undan hästen med din rygg. Då kommer den inte upp på två ben.
Ha hjälm, handskar och säkerhetsväst.
 
Senast ändrad:
Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

När jag haft detta problem med en unghäst tog jag en longerlina som jag fäste i grimmringen ( på en tajt grima) på ena sidan drog över nacken och sen i grimmringen på den sidan jag gick , när hästen stegrade sig drog jag tag rätt så ordentligt och sa ett bestämt nej samtidigt, obehaget över longerlinan över nacken drog ner hästen fort och sen fortsatte jag bara framåt och låtsades som ingenting och pratade på om gräs och himmel, efter ett par meter när den följde med snällt vände jag och gick hem med mycket beröm och så fortsatte jag ett par dar lite längre och längre , efter ett par stegringar la han av helt och betraktade mig som en trygg flockledare so han gärna följde. Använd inte bett eller ännu värre stigbett på en sådan här ung häst, det kan ge men för livet psykiskt sett, skulle också unvika för mycket skrik och bråk, stressa inte upp situationen. Står han på sig byt ut yttersta longerlinan mot ett kedegrimskaft för mer tryck över nacken , det ska var obehagligt att resa sig men obehaget tycker jag ska inte komma i munnen.
Skulle han dessutom lyckas slita sig och springa hem vill jag inte ens tänka på den skada ett stigbett och longerlina som han trampar på eller fastnar i kan ställa till med!
 
Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

Jag skulle försöka träna genom att gå KORTA bitar från andra, alltså så långt att hon fortfarande "står ut", men vänder innan hon känner att hon måste protestera. Sen öka på lite i taget.
 
Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

Håller helt med, frågan är bara hur man avgör hur det ligger till, d v s är hästen orolig eller gör den bara uppror?

Kan tillägga att hon är i princip helt orädd för det mesta i övrigt, det är just att vara ensam kvar eller att gå ifrån andra hästar hon inte gillar.

IrishDraft skrev:
Man måste kunna se vad som är otrygghet och vad som är jävulstyg, det är ingen ide att skrämma småttingar med hård hantering och ingen ide att fjäska för kalla bråkstakar.
 
Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

Hur vet man när hästen är "mogen" för att vara ensam då?

Hästens mamma var tydligen likadan och lugnade inte ner sig förrän hon fått ett antal föl.

Ideaal skrev:
Jag har en treåring hemma som jag aldrig har "tränat" att vara själv. När vi har varit ute och promenerat så har han alltid haft sin "styvmamma", i form av mitt gamla sto, med sig. Han kan utan minsta oro vara själv nu, både i hage, i stallet och på promenad men jag prövada aldrig att ha honom ensam förrän han var mogen för det. Så jag tror att det är viktigt att dom får vara "bäbishästar" fram tills dom är mogna att vara ensamma.
 
Sv: Stegrande unghäst - hur göra?

Gör som Magdalena. Fasar upp. Dvs korta promenader som blir längre så länge hon känner sig helt trygg.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 535
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 835
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 900
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp