Stegrande unghäst (mkt text)

Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Jag hoppas ni förstod att Em_E_liE och HastensTraning är samma person. ;) Haha.. Har två konton och nu var jag inloggad på annons-konton. Ber om ursäkt om förvirring uppstått.
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Kul att det går bättre . Jag känner igen det du skriver på min bebis .
Vid ca 1 års ålder så började han resa sej när galocherna inte passade herrn .
Det kunde vara vad som helst typ vi ska gå vänster när kompisen gick höger osv .
Inte f*n hade det med att göra att han var hingst .
Näe han var och är en skitunge som utnyttjar sin kropp nu när han kan så att säja .

Bebisarna utforskar sina kroppar precis som människobarn .
Det som hjälpte min min bebis var just att vara övertydlig o nästan lite nedlåtande i tonen när han reste sej då skämdes han.
Mitt utryck var " inte ska du visa en sån liten pick för folk grabben" o så fortatte jag att gå med en ryck i grimman så han damp ner .
Varje gång skämdes han o det berodde nog på att han känner mej så väl .
Annars är jag ju så väldigt öppen och glad runt honom .
Men jag håller med om att hans flock är för liten .
Min skitunge har gått i blandad flock sen han föddes o det ger massa gratis.
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Sen kommer hormonerna i spel och då kan det bli annat, det är jag väl medveten om, men för det behöver han väl inte kastreras?! :eek:

Varför frågar man inte vad man tänkt använda honom till, vad framtidsplanerna är - innan man säger "kastrera"?!

Jag ska visa honom på rådgivande bedömningen nu till hösten som 2,5åring, efter det får vi se hur det blir. Är han inte jobbig att ha och göra med så tänker jag behålla honom som hingst och satsa på tävlingskarriären, oavsett om han i slutändan blir godkänd eller ej. :)

Jag skulle ha kastrerat honom redan om jag inte hade avsikt att ha honom kvar som hingst.

Tusen tack för alla tips, idéer och kommentarer om ang stegrandet. :bow: Det är alltid bra att fråga flera andra och få andra tankeställare, än att vandra på "tomgång" i sin egen hjärna hela tiden. :D

Det är så oerhört få hästar som är så bra att de blir godkända som hingstar och då ska dessutom den lilla promillen ha en ägare som har sådan ekonomi att de kan matcha hästen på bästa sätt för tester.
Att hålla hingst är ett vågspel när hormonerna har kommit igång och det kan bli surt efter när man väl kastrerar men dumheterna sitter kvar.

Jag ser ingen anledning att kastrera en 1,5åring som inte beter sig hingstigt oavsett om man vill ha kvar den som hingst eller ej. Våra var ju drygt två och var varken nyfikna eller luktade efter ston, reagerade inte på brunstigt sto i gången framför eller skrek. Å andra sidan var de mycket väl medvetna om sin plats i ranghierarkin på lösdriften (togs självklart in och visiterades varje dag, lösdrift är inte synonymt med att hästar förvildas) och vågade nog inte sticka upp på det sättet.
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Tonårspojkar behöver busa och möta sina krafter massor med jämnåriga på stor yta. Slåss, sparkas, brottas bitas och lära sig hästvett. släpp den i en sådan flock och låt andra hästar uppfostra den.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Lutten
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 391
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp