Stegrande unghäst (mkt text)

E

Em_E_liE

Jag har en välhanterad unghäst som nu börjat stegra sig när man leder honom och nu känns han inte så välhanterad längre..

Såhär är det:
Han har alltid varit hanterad, enda från starten när han kom till mig vid 6månaders ålder (han är nu 1år och 8månder). Han har alltid varit snäll, känslig för tonlägen och har lätt för att lära sig nya saker. Han är otroligt social i övrigt och kommer fram till en i hagen, vill hälsa på en när man är i stallet och vill att saker och ting ska hända mest hela tiden. Han vill aktiveras ofta.

Nu en dag när jag pysslat om honom som vanligt i stallet och skulle släppa ut honom i hagen igen, så stannar han precis vid grindöppningen till "mellangången" (gången mellan två hagar) och totalvägrar att gå fram..

Detta har han även gjort någon gång på väg in till stallet, men det har inte varit några problem med att få in honom där egentligen, bara man petat lite på rumpan eller smackat en gång så har det gått bra. Och jag provade göra så även denna gången när han stannade på väg till hagen, dock utan resultat.

Han stegrade sig flera gånger istället och det som händer då är att han vänder sig något emot ledarens håll, i detta fall mitt håll. Man hamnar alltså framför honom, vilket inte alls är bra..

Jag provade med att ta honom i en cirkel (tänk longering) runt mig och försöka "lura" honom och sakta gå mot öppningen, men han bara stegrade. Det enda som fungerade var efter en stund när jag tog fram en morot ur fickan och han såg den, då följde han med mig som om ingenting hade hänt.

Nu när jag ber honm att stanna och/eller backa (endast för en kontroll att han lyssnar på mig och inte "springer iväg"), så ruskar/slänger han med huvudet (som framför allt hingstarna gör men även andra leksugna hästar) och så stegrar han. Han brukar även bara kunna "stampa" (tänk er början till stegring men att han bara går upp lite med frambenen) och det är en "varning" att han kan gå upp (stegra) riktigt om jag skulle säga till honom en gång till, dvs att han ska stanna eller backa.

Nu är ju det här väldigt farligt och jag vill få stopp på de här fasonerna och behöver tips och råd - hjälp helt enkelt! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig?!

Det är bara jag som leder honom och sköter allting åt honom, men vill att andra ska kunna leda honom utan att bli rädda för honom. Så himlans dumt om någon blir skadad..

Han leker väldigt mycket i hagen med sin hagkompis, så vet faktiskt inte alls varför han blåvägrar att gå ut i hagen.

Tankar som "slagit mig" är att han helt enkelt bara protesterar (trots alltså), att han vill göra någonting (aktiveras), vi går nämligen alltid in i stallet (som bara ligger max 30-40m (?) från hagen) och sätter på benskydd, träns och borstar osv innan vi går ut och gör någonting, annars aktiveras han i stallet på annat sätt. Min tanke då var att han kanske vill "utforska" ute (han är väldigt nyfiken på allting) och därför inte vill gå in i hagen. Detta har dock skett även efter att vi varit ute på promenad, sedan gått in i stallet för att ta av honom sakerna och sedan släppa ut honom i hagen, så jag "la undan" den tanken..

Stegringarna sker inte bara en gång vid varje tillfälle, utan flera gånger och jag kan inte ta i grimskaftet för att hejda honom att "gå för fort" eller liknande, för då börjar han bara om. Kan ju även nämna att han inte alltid gör så, men sedan två veckor (då han först började stanna vid hage och stall), så har det växlat upp och ner om han stegrat eller ej.. Jag har inte kunnat se någon koppling alls.

Idéer och tips tack!
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Jag tycker det låter som han är helt enkelt är i en fas där han ska testa dig.

Låter precis som min var i den åldern, Stannade och skulle inte gå , stegrade, ruskade på huvudet, slog efter mig med frambenet, tryckte in mig i väggen och vände rumpan mot och tom sparkade mot mig.

Ugha! :crazy:

Fick själv massor av tips.
Det viktigaste är att vara konsekvent!
Ang stegringen så tog jag ut henne och longerade (om man nu kan kalla det så med tanke på hur hon betedde sig) Och när hon stegrade så gav jag henne ett bestämt slag med spöet på magen.
Och då vände hon istället rumpan mot mig, så ett bestämt slag på rumpan för att få bort den.
Sen dess har hon inte stegrat alls. Någon gång kan hon visa att hon vill vända rumpan mot men är man bara snabb med att flytta bort den, så är det inga problem.

Se till att du lär dig vart du kan stå för att vara "säker" och flytta flytta flytta!



Här kommer nog komma många tips!
Du får prova dig fram helt enkelt, Men det kommer lösa sig! :bow:
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Tusen tack för ditt svar!

Är så himlans rädd att andra ska göra sig illa, eller det blir ju han som gör illa andra. Har alltid varit konsekvent, men får nog ta och vara lite mera tydlig på denna fronten. Han nog varit lite väl mesig vad gäller detta. Han är ju känslig och nu när jag säger till honom, dvs använder rösten så lyssnar han ju, men bara för stunden. Har även provat kedja över nosryggen och under "hakan" men om jag bara tar lite grann så bev han ännu värre.

Det bara ska lösa sig! Låter jag honom fortsätta så kommer han antagligen bara bli värre och det är ju inte det jag vill. Får prova mig fram..
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

När unghästar kommer in i den här sortens perioder skadar det inte att bara låta dom vara. Står han uppstallad eller på lösdrift?

Förmodligen är det en fas. Alltså inget som behöver tränas bort, utan något som han kan växa ur. Låt honom vila, och gör bara den nödvändiga hanteringen. Det är dumt att ta risker i onödan!
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Beredd att hålla med, är han välhanterad i övrigt så gör inte en liten paus någonting.
Är han hingst fortfarande, så kastrera. Sparar mycket besvär i trotsåldern :).
Lycka till!
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Sån var min ena unghäst också i den åldern. Jag försökte först "fostra" bort det, men frågan är om det är rätt taktik. De flest unghästar har sådana faser och min unghäst blev bättre när man mest ignorerade henne. Jag tror inte att man ska göra en massa saker med så unga hästar, bara leda ut/in från hagen, kratsa hovarna och borsta av dem då och då - det räcker... Sen när hon mognade försvann det av sig självt :)
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Jag svarar alla i ett och samma inlägg, blir mest praktiskt.

Han står i stallet (box) nattetid och det fungerar super! Dels för att jag vill hålla på med honom - daglig hantering, plus att det är ston i lösdriften.

Han är hingst och skall vara kvar som hingst, skall gå rådgivande som 2,5åring. Han är from som ett lamm, men självklart kan det vända på en femöring, det är jag mycket väl medveten om, men han är inte elak och är otroligt lätthanterad i övrigt.

Just nu vilar han, dock sköts han om dagligen, precis som vanligt. Uteaktiviteter (dvs mer än hagvistelse) är det vila med för tillfället. Man riskerar bara mer att han håller på med detta en längre period, om han kan "vinna" någon gång. Vi kan ju tycka olika om den saken.

Just nu "tränar" vi endast på detta just när det händer, för det är ju i den dagliga hanteringen som det händer. Jag gör inga träningstillfällen endast för att lösa detta , det kan ju som sagt bara bidra till att han håller på så ännu längre om han känner att han får övertaget.

Tusen tack för att ni delade med er av era tankar och idéer kring detta.
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Den dagliga hanteringen ÄR träning för en unghäst. Bara att gå på en promenad är nog träning för en sån liten bebis. Våra 1åringar är inte ens hanterbara än, utan går bara på lösdriften och leker/fostras utav sina kompisar i hagen.

Jag skulle verkligen rekommendera att "skicka" honom till en hingstflock, där han får gå med flera unghingstar i samma ålder, leka och framför allt bli fostrad utav flocken -det tjänar man väldigt mycket på. Nu är han ju väldigt mycket hanterad redan, så det finns ingen risk att han blir "för vildad" om han skulle gå i flock ett år. Snarare så tror jag bara att han kommer att bli lättare att hantera.
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Håller med Saraandersson. Du skriver att han har sin hagkompis så jag utgår från att de bara är de två i hagen? När vi haft bara två ungtuppar tillsammans har det hänt att en blivit rätt runthunsad och den andra som varit högst i rang blivit en liten stursk :devil: att hålla på med.
I grupp blir det mer konstant tampandes om rangordning bland ungdomarna och vi människor blir inte måltavlor för "testande" på samma sätt.
Till våren nu kommer kanske hormonerna verkligen börja svalla och då vill man helst inte själv bli "lekkamrat"...:)
Lycka till!
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Det finns ju anledningar till VARFÖR jag inte har gjort så som du föreslår. För det första så VILL jag hantera honom och ha honom väluppfostrad, så det går att hantera honom som en häst utan att behöva ha folk rädda för honom bara för att han är hingst.

Det finns många risker med att ämna iväg en häst i hingstflock och jag VÄGRAR att låta min häst bli "förvildad", det blir ALLA hästar oavsett, ras, åder eller kön, om dem bara ska gå i ett år i hästflock.

Daglig hantering som att leda honom in och ut från hage, kratsa hovarna, borstas, stå uppbunden och liknande är vardag för honom. Vi har gjort detta i över ett år. Inte tusan (ursäkta "ordvalet", menar ingenting illa!) är det träning för dig att göra samma sak varje dag, eller för en vuxen häst, dom "ska bara kunna det" (enligt många)?!! Det är samma för honom.

Jag överdriver ju inte "träningen"/hjärnjympan utan tar det hellre pö om pö och lär honom del för del i den takt han lär sig, än att vid tre års ålder skicka iväg honom på inridning, ohanterad direkt från unghingstfocken. :crazy: Jag säger inte att det inte behöver bli bra om man gör så, utan att jag inte vill göra så.

Jag har valt att ha det såhär och det är inte därför han är som han är nu! Jag själv har antagligen blivit snäppet mesigare och mildare i min uppfostran med honom, och nu har han sett sin chans att testa mig.

Jag tycker inte att det löser några problem genom att skicka iväg honom till en hingstflock och inte hantera honom. ADLRIG! :o

Min häst är dessutom väldigt stor (167cm i mkh) och att ha en sådan häst ohanterad vid nästan två års ålder är ingenting jag skulle tycka vara sådär jätte roligt.

Nu är ju det här mitt beslut, någonting ni inte kommer att kunna ändra på, men jag är väldigt tacksam över att ni kommer med tips, förslag och idéer om hur NI hade gjort! :laugh:

Om ni vill se och läsa mer om honom så har jag en blogg där jag enbart bloggar om honom och allting kring honom, och ingenting annat, så kan ni pm:a mig ang. bloggadressen, så får ni lära känna honom lite närmare. Och även mig och mitt sätt att hantera honom. Så förstår ni nog lite mera också om vad jag menar. :laugh:

Som sagt. Jag menar ingenting elakt med det jag skrev! Absolut inte.
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Ja han går endast med en hästkompis då de andra flesta hästarna i stallet är ston. Han går med en 9årig lekfull hingst i hagen vilket fungerar superbra! :)

Min häst är lägst i rang, vilket jag noga har sagt att jag vill ha honom då han, som du säger, kan börja leka med människorna istället, vilket jag vill undvika.

Han är väldigt känslig och tycker inte om när andra hästar går på honom och får lätt små sår här och var (vilket det ju oftast blir när dom leker och har sig!). Han blir väldigt skygg och ännu mera låg i rang om han blir "påpucklad", vilket är ytterligare en grej varför jag inte låter honom gå i hingstflock, jag vill behålla honom så (även om det antagligen kommer att ändras i framtiden!).

Självklart kommer hormonerna spela stor roll nu till våren/sommaren osv, vilket är en av anledningarna till att jag vill få "bukt" på dessa stegringarna redan nu. Och även är kan jag ju nämna ytterligare en anedning till att jag inte lämnat eller lämnar iväg min unghingst i hingstflock och det är just för att när hormonerna kommer så är dom inte så trevliga om inte hanterats innan och under denna perioden. Dom vet ju inte hur dom ska bete sig. :)
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Du verkar känna din häst väldigt väl och gör såklart det du tycker att han mår bäst av, men jag tror att risken finns att han kanske har börjat "klättra i rang" mot dig just nu.

Risken att han skulle bli förvildad tror jag är liten och ta en funderare på typ hingstbete om du känner att sturskheten eskalerar. Flocken är den som fostrar bäst, det är i alla fall mina erfarenheter, även om det går tufft till ibland :).

Det behöver ju inte vara som jag skriver ovan, kanske är det något litet i ert samspel som blivit tokigt.
Försök hitta någon som har erfarenhet av unghingstar som kan hjälpa dig i så fall. Det är svårt att ge råd i just den situation du beskriver när han reser sig, om man inte ser det med egna ögon.

Lycka till med din häst!
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Jag tycker det verkar som att du har din häst under rätt förutsättningar för att det ska gå över av sig självt, så småningom.
Det optimala hade jag tyckt vore lösdrift, men det kanske inte finns möjlighet till det? Maximera utevistelsen brukar vara nyttigt i alla fall.

Hingstflock med massa småhuliganer brukar vara nyttigt, förutom för hästen som blir ranghögst! :devil:
Själv har jag alla gånger hellre en unghäst i en flock med en redan etablerad, äldre, ledare. Så om bara 9åringen orkar hålla sin plats tycker jag det låter bra.

Vad är vardaglig hantering för dig? Själv hade jag inte gjort mer än ta in, kolla hovarna och ev. byta täcke/borsta av på en häst som av åldersskäl håller på som jag förstått att din gör. Alltså bara det absolut nödvändigaste! Knölar han vid intaget så ta bara ett djupt andetag och försök igen. Inte massa metoder och knep - bara, Nu går vi in.

Så, det var mina ideer och förslag. ;)
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Vardagligt för mig är in- och utsläpp, kratsa hovarna, av/på med täcke när det behövs sådant, borsta. Hovarna kratsas varje dag(!) för att förhindra hovbölder och liknande, bortsa är inte ett måste, men gör det tillsammans med visitering av ben och liknande ofta "utsatta" skadeområden.

Han krånglar ju inte varje gång och stegrar "och har sig", men nu den här veckan (det är ju denna veckan han började med det), så har han gjort det några gånger. Så "håller på som jag förstått att han gör" låter lite mer än vad det faktiskt är.. Men det är svårt att bilda sig en korrekt uppfattning bara genom text. :)

Antagligen (som jag tror att jag tidigare skrev) är det jag som blivit "mesig" och tagit läget (som var innan stegringarna, vilket var klockrent och smärtfritt) som att "han kan det här nu, jag behöver inte bråka om det", vilket ju i och för sig är sant, men att jag kunnat vara lite mera bestämd på att "såhär är det", även om jag redan är bestämd och "allt man nu ska vara" (orkar inte rabbla upp "allt"). Dvs, han har fått tänka för mycket på "ingenting" och tog sin chans. Ändring på det nu! :) Och nej, inte den hårda vägen, det behövs inte, bara jag som måste sträcka lite på mig och visa att "här är jag, vi gör som jag säger - JÄMT".

Lösdrift är som sagt inte en möjlighet då jag får åka flera mil för att få ha honom på lösdrift i ett bra stall, och det är inte ett alternativ. "Här uppe" finns det inte allt för många hingstar på samma ställe och vi har det som sagt väldigt bra i stallet vi står i nu! Det finns en lösdrift i stallet, men där är det ston och han är som sagt hingst, och vi har inte planerat små bebisar för de andra inackorderingarnas hästar! :D

Han är ute 12timmar om dagen vintertid - rör sig automatiskt mycket i hagen och är ute dygnet runt sommartid (bete), och vår och höst är han ute så länge det bara är möjligt (såklart!), blir ca 15timmar eller mer.
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Jag vill bara dela med mig av min erfarenhet.

Jag köpte två ohanterade hingstar på 2,5 år som gått i lösdrift nästan hela sitt liv. De var inte förvildade utan hur lätta som helst att "greja med". Ingen av dessa testade mig utan de var bara väldigt nyfikna. De kastrerades sedan och jag förberedde dem för inridning själv. På inridningsstallet var de nästan förvånade över hur otroligt snälla o goa hästar jag kom med.

Däremot har jag en annan häst, ett sto jag fött upp själv som uppvisar lite av det beteende du beskriver och då har jag precis som du hanterat den sen födseln.

Det är väl svårt att dra någon enkel slutsats. Jag tror det är mycket medfött hur skarpa de blir. Jag tror dock att den uppfostran de får i flock är nyttig.

Du får säkert ordning på honom :) Glöm inte hjälmen!
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Det är ju en hingst och det är lite olika hur och när hormonerna slår till. Vi skar våra hingstungar vid 2 års ålder utan att de överhuvudtaget visat att de var hingstar.

Får han mkt stryk av den andra hingsten (jag tycker ju bestämt att hingstungar ska ha minst en JÄMNÅRIG kamrat som de får busa av sig med samt ngn äldre som leder flocken och uppfostrar) så förstår jag att han börjar protestera. Och vanligtvis är det så att hingstar stegrar och ston slår...;)

Har du inga andra problem med att han stegrar sig så måste du kolla över orsaken till att han inte vill gå ut i hagen, hur väl nu än du trivs i stallet.
För att lösa själva stegringsbiten så är det viktigt att han förstår framåtdrivande hjälper så att du kan berömma honom när han tänker framåt. En välriktad snärt med långt grimskaft mot mage/skap när han reser sig och visar magen brukar bota dyl. beteende. Sedan direkt fram och beröm.
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Sedan jag skrev det första inlägget här i tråden så har han inte haft ens en liten tendens till att stegra eller stanna varken på väg in i stallet eller ut till hagen. Nu är han som han brukar igen.

Jag var helt enkelt orsaken till stegringarna genom att jag "tänjt" på gränserna för honom. Då han blivit ledd regelbundet i 1½år nu så tog jag honom som "en vanlig häst". Inte med flit, utan det var väl mest en tanke om sa att "det här kan han nu, jag måste inte tjata och traggla det", vilket ju såkart var väldigt fel.

Jag blev mera bestämd och ett nej är nu ett nej och det precis när jag säger nej och ett beröm är alltid ett beröm, vilket han ALLTID får snabbt när han gjort rätt (såklart). Jag blev lite hårdare på reglerna helt enkelt!

Jag leker "schizofren" som jag brukar kalla det (schitzofren - skillnaden arg och glad = man blir två olika personer - tydliga uttryck osv = min tolkning av schitzofreni i detta sammanhang).

Gör han fel får han höra det med rösten som ett argt och kort nej och gör han rätt så säger jag "rätt", "bra" eller "duktig" med en snäll och tydlig "bebisröst" (dvs så många pratar till en bebis och gulli-gull-gullar med dem). På detta sätter får han tydligt hära när han gär rätt och fel och det fungerar SUPER! Jag hade dock minskat ner

Jag gjorde så när jag började "jobba" med honom och lära honom nya saker, (dock använde jag mest bebisrösten då, bara för att han skulle veta när han gjorde och tänkte rätt), just för att ett nej i "vanlig ton" och ett bra "vanlig ton", kan av hästen misstolkas och det blir otydligt, samt att man slipper använda våld för att få igenom det man vill! Det behövdes ju inget våld alls. :laugh: Mycket bra enligt mig då hästen inte skall straffas för att vi människor gör fel. :)


Till alla:
Sen det här med att många "hakar upp sig" på själva hingstgrejen förstår jag till viss del. Men blir irriterad på att folk säger kastrera så fort en hingst börjar krångla lite. Stegringarna kunde ha blivit värre och kan komma tillbaka om jag släpper på gränserna igen eller om någonting annat blir "galet" just då, men det är ju ett problem då, inte nu.

Min hingst är otroligt snäll, nyfiken, unghäst (såklart då han inte ens fyllt 2år ännu), går att hantera krings ston (om än att han luktar och är nyfiken, så lyssnar han på mig vilket jag tycker är viktigt!).

Sen kommer hormonerna i spel och då kan det bli annat, det är jag väl medveten om, men för det behöver han väl inte kastreras?! :eek:

Varför frågar man inte vad man tänkt använda honom till, vad framtidsplanerna är - innan man säger "kastrera"?!

Jag ska visa honom på rådgivande bedömningen nu till hösten som 2,5åring, efter det får vi se hur det blir. Är han inte jobbig att ha och göra med så tänker jag behålla honom som hingst och satsa på tävlingskarriären, oavsett om han i slutändan blir godkänd eller ej. :)

Jag skulle ha kastrerat honom redan om jag inte hade avsikt att ha honom kvar som hingst.

Tusen tack för alla tips, idéer och kommentarer om ang stegrandet. :bow: Det är alltid bra att fråga flera andra och få andra tankeställare, än att vandra på "tomgång" i sin egen hjärna hela tiden. :D
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

När det gäller hingstars vara eller icke finns det mycket åsikter. Jag vet bara att kraven är oerhörda på de som matchas och att därtill är själva matchningen av hingsten för att ta sig till ett godkännande oerhört kostsamt.
Vi har under alla år matchat en efter rådgivande och det gick väl på dryga 100 000 kr och den gick inte igenom...:(. Så nu kastrerar jag mina så fort det bara går.
Det är jobbigare med en unghingst än en valack (tycker jag), därav mitt råd att kastrera.

Men känner du verkligen att alla bitar för ett godkännande finns hos din häst och att du har ekonomin för det, så visst!

God jul!
 
Sv: Stegrande unghäst (mkt text)

Jag tror nog folk säger kastrera eftersom det finns säkert många människor som har en romantisk dröm om att ha en hingst, och också för att det kan kosta uppåt 120 000 kr att matcha sin hingst (iaf den hingt jag hjälpte till med). Det är en ganska saftig summa.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 391
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp