Bukefalos 28 år!

Stegring av unghäst - hur göra?

C

cafu

Jag har sedan jag fick hem min nsv unghäst som avvand fölunge (hon är nu drygt 1 år) försökt hantera henne så mkt som möjligt för att underlätta framtida utbildning. Följande går hur bra som helst:

Uppbindning, ryktning, hovkratsning & verkning, beröring (med t ex rep, plast, tyg, spö m.m.), skramlande ljud, betsling & selning, ledning, förflyttning av diverse kroppsdelar genom eftergift för tryck, lite NH-övningar och rundkorallshantering, longering, tömkörning, lastning.

Det som är problemet är när man ska göra något med henne som innebär att hon ska iväg från andra hästar, t ex en promenad hemifrån, eller om hon blir lämnad ensam i ett stall eller i en hage.

När vi är ute och går vill hon bara gå med till en viss gräns, sedan blir hon orolig och vill vända hemåt. I flera fall har det slutat med att hon har stegrat sig. Senaste gången ledde det till att jag trampade snett och skadade mitt knä, varför jag under några månaders tid har fått be om hjälp med att hantera henne medan skadan läkt. Folk som har hjälpt mig har tyvärr tappat henne när hon upprepat beteendet, vilket inte känns så bra eftersom hon lär sig att beteendet ger utdelning (hon har kunnat komma loss och tillbaka till hagen).

Min fråga är om någon har tips på hur jag ska undvika att hon stegrar sig, samt hur jag bäst hanterar situationen om det trots allt händer. Jag har tidigare provat att slå grimskaft runt nosen samt kedja vilket har fungerat hyfsat, men använde inget av detta när hon stegrade sig och jag skadade mig eftersom det hade gått bra utan en längre tid innan (varför jag kanske gick lite för långt hemifrån och utmanade ödet).

Ska jag bli bestämd och använda rösten samt eventuellt andra hjälpmedel för att markera att hon inte får göra som hon gör eller ska jag försöka vara så lugnande som möjligt och bara låta henne stegra sig och därefter samla in henne (tänkte införskaffa ett längre rep för att minska risken att tappa henne)? Jag vet inte om hon verkligen är orolig och nervös eller om hon bara inte känner för att följa med mig och lämna de andra.

I boxen om hon blir lämnad ensam utan andra hästar i närheten går hon runt, runt och stegrar sig mot inredningen. Bli uppbunden i spilta ensam går hur bra som helst. Det är som att när hon vet att hon sitter fast inser att det inte är lönt att bråka. Hon har alltså inte panik mot att stå uppbunden. Så jag undrar även här om det är okynne eller genuin rädsla och oro. Orsaken borde ju vara vägledande när man ska finna rätt sätt att hantera problemet.
 
Sv: Stegring av unghäst - hur göra?

hum... jag kan ingenting om hästar men min sundaförnuft säger mig och även om jag tänker på hur min egen rädsla fungerar: att man kanske inte ska pressa henne mer än hästen känner att hon klarar.

Gå så långt hon käner sig trygg, klappa och säg duktig och vänd innan hon blir galen. Om ni har gjort det tillräckligt många gånger kan ni ju ta ett steg till.

Det finns alltid tid.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 837
Senast: Sel
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 718
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 900
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 236
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp