Bukefalos 28 år!

stel, olösgjord häst.

M

Malinski

Var nog inne under fel ämne först (ridning)...

Jag undrar om det finns någon som kan tipsa mig om övningar för att lösgöra hästen bättre. Har nyligt börjat ta hand om ett 9 åringt sto som har blivit mycket körd och ganska litet utbildad. Hon följer tygeltag som ledande och lyssnar dåligt på skänklarna. Vikthjälper är hon dock relativt känslig för, men är snålt utbildad då det gäller sidvärtes rörelser. Flyttar sig knappt för tryck... Har börjat jobba från marken och hon lyssnar uppmärksamt på rösthjälper men då man sitter i sadeln rusar hon gärna i både trav och galopp. Snälla, kan någon ge mig tips om hur jag kan lära henne böjning (gärna vid hand) och övningar som hjälper med lösgjordhet?
 
Ställ ut koner (eller hinkar) och gå serpentiner och/eller åttvolter runt dem. Eller gå ut i skogen och snirkla runt träd.

mvh Jessica
 
framåt nedåt med ställning, rid åttor som jessica sa, se till att inte tappa yttersidan vid omställning.

även början mot öppna o sluta, gör inget om dom e perfekta bara det går åt rätt väg.

markarbete,gå brevid o be om ställning,framåt nedåt,se till att hästen trampar fram till tyngdpunkten.

skollongering, gärna en kapson om du har. en longerlina och dig.
stå nära hästen i början o gå med o ställ sedan släpper du ut hästen succesivt. med hjälp av ditt kroppsspråk och finger pekande kan du få hästens kropp att flytta sig.

om bakbenen inte följer med ordentligt så pekar du mot bakbenet etc..

ha mycket röst kommunikation med bestämda ord som du andvänder jämnt till samma saker.

tänk på att aldrig ge en snabb hjälp utan ge den mjukt så att hästen inte tappar bort sig o spänner sig igen..

finns en halv miljon saker mer o säga :D
 
Ok, longering är jag med på, har dock ingen kapson ännu. Träns eller grimma får duga tills vidare även om kapsonen visst ska ge bättre böjnings effekt.

Början till öppna och sluta skulle vara underbart men det är nog lite för tidigt för oss i utbildningen, dessutom vill jag ta hjälp av en tränare som kan följa mig i de stegen så att det blir korrekt gjort. Hittils har det effektivaste varit att jobba henne på volt och driva in bakbenen mer och mer via röst/spö hjälp.

Vi har nyss börjat som smått med att förflytta sig sidvärtes från tryck, men det blir lite bakåt och framåt rörelser ibland också. Kan inte vara stenhård, hon försöker ju. :smirk:

Ett problem med att ställa henne är ju också att hon följer ledande tygeltag men lyssnar dåligt på mothållande skänkel. Så böjning från sadeln just nu funkar ganska dåligt för mig. Från marken respekterar hon mitt utrymme lite bättre och kan då ställas på en liten volt utan att hon går på mig. Men från marken (eftersom jag är ganska kort också) blir det svårt att se hur korrekt böjning hon har. Jag har blivit varnad av en vän att se till så hon inte bara böjer sig i halsen och hänger på inre bogen utan att böjningen går igenom hela kroppen. Jag har ju lite fördel till att hon går på liten volt när vi övar böjning så hon måste gå böjd, men jag vet inte hur väl det kommer attt funka på raksträcka. :confused:

Några fler tips? *tacksam* :)
 
om hästen inte flyttar sig för tryck tror jag inte att det hjälper att bara peka.. :angel:

talar av egen erfarenhet :smirk:
 
Oj en sak till, vad menas med tappa yttersidan vid omställning? Försöker föreställa mig, men jag förstår inte. :o :D
 
Nej, vi har inte riktigt hunnit så långt än... :) Drivande och saktande fungerar med att bara peka i alla fall. :D Hon är en duktig flicka. Jag försöker också så gott jag kan. ;)
 
Tack! Nu kanske jag är lite trög, så ursäkta... Men vart på sidan hittar jag det? Var inne och kikade och hittade inte så mycket mer än turridning och privatlektioner.
 

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 200
Träning Jag vill ha tips på lösgörande övningar. Pålle behöver något mer än en vanlig skänkelvikning, han är bekväm i sin stela fullblodskropp...
Svar
5
· Visningar
1 224
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Köpte en imp valack från dk. Han hade mkt olika problem situationer då tex kunde absolut inte vara ensam gick inte att leda gnäggade och...
2
Svar
20
· Visningar
2 022
Ridning Hej! Ponnyn jag sköter och rider är redan på lite äldre dagar och är därför ofta väldigt styv i början av ridpasset. Vi brukar oftast...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridstrumpor!
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp