Stel på morgonen och när man går på hårt underlag

L

Liljan80

Pållen är väldigt stel i framdelen/benen på morgonen när man skall ta ut honom till hagen och om man leder honom på hårt underlag. Något förslag vad det kan bero på?
Han ligger ner och sover på nätterna, (gummimattor med spån på), sen börjar det bli dags för hovis att komma ut och byta skor kan det vara så att hovarna växt fortare än vi trott = felvinklade hovar?

Han är inte varm, reagerar inte när man lyfter/ klämmer på benen.
Förslag på vad det kan vara? (Vet på G men vet ej vilken dag ännu)

/Emma
 
Naturligtvis jättesvårt att säga....men i mina öron låter det som om det SKULLE KUNNA vara början till fång.
Precis så var de första tecknen när min valack fick fång förra vintern..

Men..jag hoppas för Din och hästens skull att det inte är det..
 
Låter mer som att han har ont i sina ledor och/eller är stel i musklarna.. Min gammla häst är också så.
 
Be en veterinär kolla om det är fång eller inte, om det inte är det så sök upp en duktig massör som kan hjälpa dig.
 
Är det en gammal häst?

Jag har börjat ge min gamling riven ingefära i lite olja, och han har livit *mycket* rörligare! Jag trodde själv inte att det skulle funka, men det var helt klart värt att prova.
 
Kan tyvärr vara pålagringar. Vi hade en häst som det vi märkte först var att hon var stel och lite "stapplig" när hon gick i stallgången på vägen ut men helt som vanligt när hon kom ut och marken var mjuk.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 703
Senast: Freazer
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 839
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 973
Senast: mackan
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp