Calazirya

Trådstartare
Nu är det så att min hund håller på att bli lite äldre ( har alltid sett honom som unghund 2år ) Men nu fyller han faktiskt hela 7 år.

Det jag har märkt på honom är att han verkar bli stel då han legat ett tag och skall resa sig, han haltar några steg( inte alltid ), sedan är det full rulle igen.

Han är fortfarande lika pigg och glad, beter sig som en tok när han är lös m.m ...

Nu undrar jag bara om det finns något man kan göra i förebyggande syfte ?! Jag har börjat att massera hans bak ben ( glömde skriva, det sitter i ena bakbenet ) Finns det något mer jag kan göra , linement ( äsch jag vet inte! )


??

Tacksam för svar
 
Massage är toppen.

Det bästa är att kontakta en legitimerad massör som arbetar på veterinärklinik. Så kan de visa dig hur du ska göra. Det kan vara värt pengarna så du inte masserar fel. Alla fall är ju olika.

Dessutom är simträning toppen. Men eftersom du bor så långt norrut kanske det är praktistk svårt att få regelbundenhet på det.
 
Stretching kan också vara bra, samt anpassa hans promenader till hur hans kropp mår.
 
Tack för svaren, är det någon som vet om man kan ge hunden något i födoväg som förebygger stela leder? eller massera med linement?
 
Vet inte ang liniment, tycker du ska fråga veterinären om det.
Jag har en otroligt bra artikel om gamla hundar i en gammal tidning, det står det mesta.Fido nr 2, 2002.
Kanske kan du gå ut och kolla på nätet.
 
Glukosamin är själva ämnet. Sen finns det olika "preparat" som innehåller det. Det finns både för häst och hund i de flesta hund/häst-affärer.
 
Hej!
Har samma problem. Har hört att äldre hundar slutar producera c-vitamin, så jag har börjat blanda nyponpulver i maten, då detta även ska vara bra för reumatiker...
Rönnbär har jag också hört ska vara bra, just nu får min en tekur av gullris. Glukosamin är väldigt effektivt på vissa, på min hjälpte det tyvärr inte särskilt mycket. men jag tycker helt klart att du ska prova. tänk på att prova under en ganska lång period, för att få resultat. Gurkmeja och ingefära ska ckså vara bra. Jag har köpt arnikagelé som jag masserar in där hon verkar vara stel (typ som liniment)
Lycka till/ Linda :crazy:
 
Tack så mycket för sin hjälp!

Vi gav Vovven en halv c vitamin brus när han var valp ( i vatten skålen ) man kanske kan forts med det.
Linement har jag oxå funderat på, kanske ska massera med sådant på kvällen .
 
Ge inte brustabeller. Det är inte ens bra för männsikor. Ge hellre en vanlig tablett.
 
Okej!

Varför är inte brus.. bra för? Har aldrig hört att det inte skulle vara det , men berätta gärna.
Vill inte ge honom något som som inte är bra!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 623
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 009
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
812
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Har en 8,5 årig Storpudeltik som jag går fram och tillbaka med i tankarna. Hon är min första hund och min absoluta favorit. Vi har gått...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp