Stelkramp,avmask åt dräktig häst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Casper
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 2 879

Casper

Trådstartare
Hejsan!

Har ett par funderingar, min vet rekomenderade mig att vacc "mitt" dräktiga sto mot stelkramp en månad innan fölet föds, alltså i feb.Men när brukar ni avmaska era dräktiga ston? Gör ni det innan fölet föds eller strax efter stoet har fölat?
Ja känner mig rätt grön inom detta området :D men frågar man inget får man inget veta..;)

sen funderar jag på en sak till..när börjar magen "trilla ner" och stoet blir mer "bukigt" liksom? För tittar man på mitt sto bakifrån så ser hon inte speciellt rund ut men tar du en titt från sidan så är hon gigantisk!:rofl:

Och det är ett j*v*a hålligång i magen!:D nu behöver man inte känna längre för det syns lång väg!:d stackars Hedvig..det måste vara lite tröttsamt..ler....

Sv: Stelkramp,avmask åt dräktig häst

Jag avmaskar stoet efter fölningen med något pyrantelpreparat.
Mina ston blir som mest "bukiga" under den sista månaden av dräktigheten. Är det ett sto som ska ha sitt första föl blir hon ibland inte alls så "bukig".

Men det jag fick lära mig förra året när jag var på en föreläsning av vetrinärer är att man inte behöver vaccinera mot stelkramp 1 månad innan fölning om hästen var ordentligt vaccinerad , utan stelkramp ska man bara ge som vanligt vadrt 3 år.

Casper skrev:
Hejsan!

Har ett par funderingar, min vet rekomenderade mig att vacc "mitt" dräktiga sto mot stelkramp en månad innan fölet föds, alltså i feb.Men när brukar ni avmaska era dräktiga ston? Gör ni det innan fölet föds eller strax efter stoet har fölat?
Ja känner mig rätt grön inom detta området :D men frågar man inget får man inget veta..;)

sen funderar jag på en sak till..när börjar magen "trilla ner" och stoet blir mer "bukigt" liksom? För tittar man på mitt sto bakifrån så ser hon inte speciellt rund ut men tar du en titt från sidan så är hon gigantisk!:rofl:

Och det är ett j*v*a hålligång i magen!:D nu behöver man inte känna längre för det syns lång väg!:d stackars Hedvig..det måste vara lite tröttsamt..ler....

1 Avmaskning ?
Det beror helt på när hon skall föla. Men efter hon har fölat, dagen efter avmaska du henne, i varjefall.

Vaccinering ?
Det gör jag även dagen efter, eller nästa dag så att fölet får det i mjölken.

Lotta

elle12 skrev:
Jag avmaskar stoet efter fölningen med något pyrantelpreparat.
Mina ston blir som mest "bukiga" under den sista månaden av dräktigheten. Är det ett sto som ska ha sitt första föl blir hon ibland inte alls så "bukig".

Men pyrantelpreparat tar inte fölmasken vilket är den mask man vill bekämpa i stoets juver precis efter fölning, så det var väl rätt meningslöst? Ivermectinpreparat däremot tar fölmasken, och ger man en dos inom 24 timmar efter fölning så klarar sig fölet oftast från att få fölmasken.

stelkramp vet ja oxå brukas ta vart tredje år om dom nu är vacc som dom ska vilket hon inte är...:smirk: tyvärr...

Vaccinerar (tetanus) en månad innan beräknad fölning och avmaskar med Ivomec efter fölning.

hanna_shetland skrev:
Vaccinerar (tetanus) en månad innan beräknad fölning och avmaskar med Ivomec efter fölning.

Även om stoet är vaccinerat säg 4-5 månader innan? Och exakt när avmaskar du efter fölning?

Madick skrev:
Men pyrantelpreparat tar inte fölmasken vilket är den mask man vill bekämpa i stoets juver precis efter fölning, så det var väl rätt meningslöst? Ivermectinpreparat däremot tar fölmasken, och ger man en dos inom 24 timmar efter fölning så klarar sig fölet oftast från att få fölmasken.
Jag brukar ge ivermektinpreparat till fölet 8 veckor efter att det fötts. Det står i rekommendationerna för Noromectin att "Ivermectin överförs till mjölk. Eftersom studier beträffande effekten av ivermektin på nyfödda föl saknas, bör avmaskning av ston med nyfödda föl avrådas".

Nu är jag nog inte riktigt med... :o Jag tänkte att om stoet vaccinerades "som vanligt" 4-5 månader tidigare, och stelkramp ingick då, behöver man verkligen göra det även en månad innan fölning?

Nej de är grundvaccinerade som föl alt. unghästar. De vaccineras inte 4-5 månader innan fölning, utan en månad innan beräknad fölning.

Hmm, du menar att efter grunden vaccinerar du "vid behov", fölning i det här fallet, istället för att göra det var tredje år? Men mitt sto som fick stelkrampen i november, i rena farten när de andra vaccinerades, behöver jag ändå ge henne en spruta till innan fölningen?

ja personligen tror det för att om jag ska vara riktigt korrekt ville min vet att jag skulle vaccinera henne mot stelkramp både nu i jan och i feb, som är månaden innan min häst fölar.

Han tyckte hon skulle vacc två gånger pga av att hon inte har blivit vacc på många år...

hanna_shetland skrev:

Vi gör likadant.
Maskar gör vi innan stoet har rest sig efter fölning.
Med Ivermectinmedel. Annars är det ingen mening..

AM

elle12 skrev:
Jag brukar ge ivermektinpreparat till fölet 8 veckor efter att det fötts. Det står i rekommendationerna för Noromectin att "Ivermectin överförs till mjölk. Eftersom studier beträffande effekten av ivermektin på nyfödda föl saknas, bör avmaskning av ston med nyfödda föl avrådas".

Det är stoet som maskas vid fölning..
Detta för att bekämpa fölmasken via mjölken.

AM

Liknande trådar

Hästvård Jo, nu sitter jag i en sits där jag inte vet vad som är bäst, jag som ändå tycker att jag brukar veta hur jag ska ta mig till att lösa...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: moon
·
T
Hästvård HejHej!! För ca 2 veckor sen så köpte jag tillbaka min islandshäst som varit hos en seriös uppfödare i ett år ca. Hon betäcker sin...
Svar
2
· Visningar
1 026
Senast: tinkewink
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 107
Senast: lundborg
·
B
Avel Jag har betäckt mitt sto och hon beräknas föla i mitten på maj. Har under hela dräktigheten varit extremt noga med att tvätta mig och...
Svar
10
· Visningar
1 337
Senast: BertaLotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 31