Bukefalos 28 år!

Sterilisera ston...

G

govina

Min nyköpta häst är sju år och vid sin första brunst i min ägo så blev hon helknäpp, hon rev staketen för attkomma in till valacken som hon vanligtvis går med, honförsökte få den 25 åriga shettise att sätta på henne. Vi sa att det är säkert bara för att det är första brunsten på ett nytt ställe. Brunsten höll i sig i två veckor! Nu brunstar hon igen på samma sätt, hon hålls inne denna gången. grejjen är den att hon är fortfarande bra att rida och snäll att pyssla med. Nu funderar jag att sterilisera henne men vet inte hur hon kommer att bli efteråt, hon kanske blir helt loj även i ridningen.. Är det någon som vet något om detta, hur ston blir efter en sterilisering???
 
jag vet många ston med besvärliga brunster som blivit mkt bättre mha en örtblandning som heter "stroppy mare". Säljs i de flesta större foderbutiker. Kanske värt att prova?Lycka till!
 
Man steriliserar inte ston 'regelmässigt'

Vad jag tycker du ska göra är att på klinik utreda henne gynekologiskt. Dvs se om hon har cystor, hormonproblem eller liknande som är anledningen till dessa väldiga brunster. När du fått svar på det kan du prova med örter etc, men BÖRJA med en rejäl veterinärundersökning!
 
har ni kollat så hon inte har fel på hormon balansen? sen är det många av stona som har långa brunster som är "skitiga" inuti, sen finns det ju som någon skrev ört preparat för ston med jobbiga brunster :bump:
 
Så var mitt sto första vintern jag hade henne. Inte så att hon rev staketen, men hon skrek och pissade, bad om att bli påsatt :o och att rida var helt hopplöst. Så fort någon valack kom inom 10 meters radie svankade hon och gnällde.. Inte så kul på hopp och dressyrträningarna kan jag lova!! Men tränarna skrattade gott..!!
Dessutom brunstade hon läääänge och jätteofta.
Hopplöst! :D

Jag fick rådet att lägga i en glaskula i livmodern (ja, inte själv alltså, utan hos vet.), det funkar visst ungefär som p-piller, kroppen tror hela tiden att den är gravid.

Jag gjorde aldrig det utan tänkte jag skulle se hur det blev till sommaren efter. Men det gick över, så i mitt fall så var det nog just omställningen att komma till ett nytt ställe med så enoooormt snygga nya valacker, och numera brunstar hon helt normalt.

Det finns örter som tar ner brunsten, känns något mer ofarligt (att stoppa in något i kroppen är ju alltid en infektionsrisk) och kan kanske vara värt att testa?

/cranberry
 
Helt riktigt, inte "regelmässigt". Men - Om man kan göra det på stående häst, med titthålskirurgi, är det ett relativt enkelt ingrepp (och man slipper de vanliga riskerna med narkos). Vet inte hur många djursjukhus som utför detta, Sveriges sydligaste djursjukhus gör det i alla fall. Ring & kolla!
 
Sterilisering hjälper inte, du måste göra en kastrering. D.v.s. ta bort äggstockarna så att könsdriften upphör, om det skall hjälpa.

Jag är steriliserad, och det innebär bara att en bit av mina äggledare är bortklippta, i övrigt så är jag samma kärring som förut.
 
Prova först med Munkpeppar, det brukar vara bra på att reglera hormonbalansen hos både ston och valacker och är det enklaste sättet att få ordning på stoet.

Finns att inhandla färdigblandade mixturer i flertalet butiker eller via nätet.

Funkar inte det så kan du ju börja fundera på kirurgiska ingrepp, som på ett sånt stort djur kan vara både krångligt och farligt att utföra, både under narkos och utan narkos.
 
Jag ska säga att det inte är ett ovanligt beteende för ston som byter miljö, detta blev jag varse om när mitt inköpta sto satte griller i huvudet på varenda valck när hon kom.

Hon blev dessutom nära nog oridbar, om man har högre krav av att stanna. Detta gick endast om man hade ett stopp framför snoken, annnars fortsatte hon att paddla.

Provade med munkpeppar inget resultat, provade Stroppy mare något resultat. Men sen övertalades jag att prova Hilton Regulate, det var skillnad som natt och dag och jag fick en riktgt go häst även när hon var i brunst.

Nu har hon fått föl, och jag tänkte nog att det skulle bli ett övergående problem. Nej nej tog hem henne i torsdags förra veckan, på kvällen var hon så mjölkstinn att jag mjölkade ur henne det värsta. Fredag kunde jag lämna mjölkeriet där hän, mjölk fanns men hon var inte stinn.

Lördag undrade jag om hon haft föl överhuvudtaget, och på söndag när jag skulle rida ja vad har hänt då. Jo märrskrället megabrunstar och ser ut som en carport därbak, så där gick min önskan och dröm i kras.

Så det blir väl för henne att käka sina örter, inte mycket annat att göra om hon skall bli som förut.
Så hjälp finnes, var så säker.
 
*fnissar*

Min sötnos brunstar visserligen lite extra när hon flyttar men det innebär mest att man måste tvätta rumpan på henne och att hon blir lite gapig när hon är ensam.

Till trådskrivaren, jag skulle börja med en omgång hos veterinären (ultraljud kan man göra hemma) och sen örter och SEN möjligen kanske fundera på att göra något kirurgisk. Dvs kanske till slutet av sommaren. Möjligen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
2 894
Senast: Docka
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 311
Senast: Efwa
·
Hästvård Prövade på avel men fick inga kommentarer. Vet inte om det här hör hemma här heller men chansar! Så här är det: Har ett 13-årigt sto...
Svar
5
· Visningar
1 620
Senast: Kellie
·
Avel Vet inte om det här hör hemma på den här sidan men chansar! Så här är det: Har ett 13-årigt sto som jag ägt i två år. Hon har inte på...
Svar
4
· Visningar
1 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp