Sterilisering/Kastrering av honkatt?

Alexandra_W

Trådstartare
'Kattungen' är snart 7 månader (17/12) och borde väl bli könsmogen any day. Jag vill ha henne seriliserad/kastrerad (jag tror det är kastrerad jag menar, där de tar BORT livmoder etc), men när kan man göra det? Kostnad? Något annat man ska tänka på i samband med konvalescens eller tidpunkt?

Kan man ge henne P-piller sålänge om det inte skulle vara så att det är ett bra läge att sterilisera/kastrera nu?

Mer info som sagt. Jag ska ringa vet och höra men glömmer hela tiden telefontiden :crazy:

Det är kastrera du menar, då tar man bort alltihopa och katten löper inte längre.
De fletsa veterinärer brukar gå efter riktlinjen att man kastrerar tidigast efter 6 mån, medan en del vill att honkatten ska ha löpt en gång innan.
Själv tror jag att det spelar mindre roll, men om din honkatt bor själv hema hs dig och inte har någon möjlighet att träffa fertila hankatter så kan du ju vänta tills hon blivit könsmogen.
Om det är så att risken finns att hon träffar på fertial hankatter så tycke jag att du ska kastrera så fort som möjligt. Risken är annars stor att hon börjar löpa utan att du märker det, och då kan en olycka hända fort. ;)
Och oönskade kattungar är inget världen behöver mer av... :(
Vintern är den bästa tiden för att astrrera, på sommaren i värmen så frodas ju bakterierna som bäst.

De flesta veterinärer rekommenderar att man väntar tills honan haft minst ett ordentligt löp (det första löpet kan bli lite så och så) innan man steriliserar, det brukar då bli vid ett års ålder ungefär. Att missa ett löp är svårt eftersom honorna beteer sig som :banana: när hormonerna börjar :bump: och skulle det bli så att honan av någon anledning betäcks under första löpet och blir dräktig så tas ev. foster då bort under steriliseringen (om du beställer tid direkt då du märker att hon löper).

Jag tycker det verkar alldeles utmärkt att kastrera henne nu, har du svårt att få en tid direkt, och har henne ute, så är det ok att ge p-piller ett tag, men det är ju ingen långsiktig lösning.

Katten ska helst vara 1 år för att man ska vara säker på att den har utvecklats färdigt och har löpt. Tar man de för tidigt innan de är färdiga så kanske det int blir lika bra.

Strömsholm och djurkliniken i västerås tar runt 1000-lappen för att kastrera n honkatt. Jag har själv nyigen lämnat min katt för kastrering. Konvalesenttiden är ca 10 dagar säger de, men katten piggnar till mer och mer och är nästan normal igen efter 5-7dagar. Första dagarna var iaf min katt väldigt lam och tillbakadragen.

Håller med de andra om att det är bästa tiden nu att göra ettt sånt här ingrepp. Sommaren är absolut sämsta tiden. Katten får inte bli kall bara, men det blir den ju inte om den hålls inne.

Det där är bara gamla teorier, som man inte lyckats underbygga med forskning. Enligt artiklar som publicerats i veterinärfackpress är det inga problem att kastrera hankatter så fort kulorna kommit ner, och honor så fort de är stora nog att klara narkosen.

Rent fysiskt är det ingen egentlig fara att kastrera ens små kattungar förutom det faktum att epifysplattornas slutning försenas, vilka eventuella konsekvenser det innebär vet man inte än, eventuellt skörare ben.

Det största problemet (tycker jag) är den psykiska mognaden. Om man kastrerar en katt när den är väldigt ung kommer den att behålla sitt juvenila beteendet. Vissa tycker att det är bra för de vill helst ha katten som kattunge men själv vill jag att katten skall vara kattunge i kattungeåldern och vuxen när den växt upp.

Problemet är att jag är så rädd att MISSA första löpet.

Hon går ut och in som hon vill. I byn har vi bara kastrerade hankatter men det finns ju andra gårdar runtikring här där det med all sannolikhet finns okastrerade hankatter (det här är landet och det är mer regel än undantag att de är okastrerade).

Och jag är som sagt rädd att jag ska missa att se på henne när hon löper första gången, hon är ju ute när hon vill och inne när hon vill och börjar hon då tycka att det är dags för löp så är det ju inte säkert jag märker det?

Om hon blir "barnslig" ("kattungig") resten av livet bryr jag mig inte så mycket om, som hon är nu har de flesta av våra vuxna katter varit, de blir som aldrig stillsamma vuxna. Hon och TJUGOÅRIGA innekatten leker som två tossiga, han levde verkligen upp när hon kom och nu leker de tafatt och brottas och kelar och har sig och gammelkatten har gått i barndom igen ;)

Men då ska jag ta och ringa veterinären då och höra vad de har för åsikt, och går de med på att kastrera så gör jag det nu, men jag tror jag sparar det till efter helgerna. Hon är som sagt van att gå ut, och det lär bli ganska livat med henne inne i typ två veckor, och det känns som om det passar illa ihop med jul ;)

Du kan kastrera henne nu, du behöver inte vänta tills hon har löpt.

Kastrera direkt om hon går ute!

Angående beteende kan jag bara säga att min nu 11-årige hankatt var fertil och mycket "vuxen" i åtta år, så fort han kastrerades gick han tillbaks till att vara lekig, kelig och "barnslig" och sån är han fortfarande...

Problemet är att jag är så rädd att MISSA första löpet.

Hon går ut och in som hon vill. I byn har vi bara kastrerade hankatter men det finns ju andra gårdar runtikring här där det med all sannolikhet finns okastrerade hankatter (det här är landet och det är mer regel än undantag att de är okastrerade).

Och jag är som sagt rädd att jag ska missa att se på henne när hon löper första gången, hon är ju ute när hon vill och inne när hon vill och börjar hon då tycka att det är dags för löp så är det ju inte säkert jag märker det?

Om hon blir "barnslig" ("kattungig") resten av livet bryr jag mig inte så mycket om, som hon är nu har de flesta av våra vuxna katter varit, de blir som aldrig stillsamma vuxna. Hon och TJUGOÅRIGA innekatten leker som två tossiga, han levde verkligen upp när hon kom och nu leker de tafatt och brottas och kelar och har sig och gammelkatten har gått i barndom igen ;)

Men då ska jag ta och ringa veterinären då och höra vad de har för åsikt, och går de med på att kastrera så gör jag det nu, men jag tror jag sparar det till efter helgerna. Hon är som sagt van att gå ut, och det lär bli ganska livat med henne inne i typ två veckor, och det känns som om det passar illa ihop med jul ;)

Jaha, går hon ute och flörtar med hankatter är det bara att kastrera så fort som möjligt. Honkatter kan faktiskt bli dräktiga innan de visat några löptecken så jag skulle ta henne till veterinären på en gång för jag antar att alternativet spärra in henne tills att hon börjat löpa inte är att tänka på ;)

Jaha, går hon ute och flörtar med hankatter är det bara att kastrera så fort som möjligt. Honkatter kan faktiskt bli dräktiga innan de visat några löptecken så jag skulle ta henne till veterinären på en gång för jag antar att alternativet spärra in henne tills att hon börjat löpa inte är att tänka på

Haha, näe, jag är inte redo för mentalsjukhus än, och jag skulle få ett nervsammanbrott av att ha henne inne hela tiden, hon skulle riva huset ;)

Ska prata med vet imorgon, måste hastigt och lustigt åka in akut med lilla vovven. Så om vet anser att det är okej att kastrera kissen nu så bokar jag en tid då när jag är där. Annars ska jag höra med en annan vet ;)

I USA kastrerar man hankatter redan vid 12 veckor, enligt dom utan problem, men huruvida det är helt sant vet jag inte.
Den största nackdelen dom har där enligt vad jag har hört, är att uppfödarna "missbrukar" detta och kastrerar helt friska hanar som skulle kunna användas i avel, bara för att dom själva ska kunna sprida blodet via pappan som dom själva oftast har. Om du förstår :crazy:.

Jag är faktiskt för en forskning om det även i Sverige, men med mindre rättigheter för uppfödarna utan veterinärs intyg.
Dvs föds katten med nån defekt som medför avelsförbud, borde det vara tillåtet att kastrera den innan försäljning för att slippa "fel" hanar i avel. Nu verkar det iofs mest vara köpare av honkatter som missbrukar SVERAK's regler och där kanske man inte kan göra nått.

Hoppas det blir bättre nu när det är krav på ID-märkning.

Jo, men "buskaveln" kommer man nog inte tillrätta med ändå :mad:
Jag fick en sammanställning på svenska om forskningen på tidig kastrering, kan scanna och lägga ut den...
(Jag känner fö uppfödare i Danmark som kastrerar sällskapskatter innan leverans, och vet veterinärer i Sverige som gör ddet så fort kulorna trillar ner, bla han i tv4s Veterinärerna )

Det vore kanon !! Maila om du inte vill lägga ut den här.

Har kulorna verkligen trillat ner så tidigt? Eftersom t.o.m 6-månadersgränsen är tidig på vissa menar jag.

Sådär, när jag var in med hunden akut så passade jag på att fråga. Och just den specifika kliniken kastrerar bara de fyllt 6 månader, så det var inga problem. Det enda var att de ville jag skulle ha koll om hon tänkte börja löpa nu, de vilL INTE att de löper under kastrering så skulle jag märka att hon började nu skulle jag få p-piller inför op.

Så den 15/12 är tid beställd för kastrering. Jag var så oroad för hunden så jag glömde både fråga vad det kostade och att säga att jag ville ha henne öronmärkt och vaccad med :o Men få ringa om det.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 710
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka