Sthlmare VARFÖR Ullared?

Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

KL

Är sthlmare men aldrig vart på ullared, MEN ska dit nån dag (ej bestämt när) ...
Varför ? För att se hur det ser ut, se om man kan hitta fynd =)
Och då menar jag verkligen inte att jag tror att jag kommer spara in resan (egen bil) på att köpa nåt billigare där än i Sthlm utan att jag HITTAR nåt som inte finns i Sthlm...

Och appropå schampo/balsam/tandkräm...
Jag har just nu ca 5 schampoflaskor, 10 balsamflaskor (gör alltid av med mer balsam än schampo på nåt vänster) och 3 tandkrämstuber hemma... Varför ? För att de va billiga och för att det går åt. Och ja säkert kommer de gå åt under 1 år, men fyllas på samtidigt, jag har säkert minst 5 paket bindor hemma (för att de va billiga att köpa) ...

Jag flög under 13 mån hela 12 gånger till London, varför ? för att det var billigt och jag hade kul där. VARJE gång går jag på Primark :angel: inte för att spara in på resan, utan för att se om man kan göra FYND ;) dvs köpa sånt som man inte hittar annars... Och billigt är det definitvivt =) (älskar Primark)
Väl i London går jag väl även in i typ varenda HM butik som finns (finns 3 st på Oxford street) varför ? Jo de har lite olika stilar på sina sortiment, de är upplagda på olika sätt så man kan hitta nåt i den 3e butiken som (säkert fanns i de andra två ändå) alternativt har olika färger i de olika butikerna...
Fast favvo HM ligger på en gata vid Covent Garden. =)

japp jag gillar att shoppa... ändå skulle nog inte mina kompisar direkt säga att jag är den personen som handlar "fruktansvärt mkt" ...

Fast ingen aker till Istanbul for att spara pa tvattmedel och tval, daremot har jag en kompis som aker till New York over en helg en gang om aret for att handla klader och electronik da det enligt henne blir mycket billigare an att handla i Sverige.
Fast ingen åker till Gekås för att spara på tvättmedel och tvål heller. Det lönar sig liksom inte. Gekås har bra priser, men bara på de varorna lönar det sig inte. Det är ju en helhet när man handlar på Gekås och det är väl främst barnkläderna, leksaker, heminredning där man sparar pengarna.

Men visst, L´Oreals röda inpackning kostar 39:- på Gekås. Den kostar 89:- på Åhléns. Men det betalar ju knappast resan.

Däremot kostar en overall till barnen 129:- på Gekås. Mössorna kostar 9:-, leggings kostar 19:-. Sockar kostar 7:- för 3 par. Det är ju där besparingarna ligger.

Jag tycker att hela diskussionen är fjantig faktiskt. Varför folk köper billigare ifall de kan är väl inte frågan liksom??

Fast...

Din tonåring kunde inte förlika sig med den( finns bara en? Och två är väl mer än nog??) oshyveln som finns på IKEA? Så ni åkte vidare till loppis och designbutiken?

Vilken är egentligen frågan? Båda blev mycket negativt överraskade av Ikea som affär för bosättningsändamål. Designbutik var som jag skrev inte aktuellt, och en fördel med diverse loppisar och second hand är att man går dit, inte åker. Förutom utbudet, då.

För dig kanske! Men man ser ju här i tråden att det argumentet inte "godkänns" - då ska man istället förklara varför man själv tycker att det är döden på en pinne att behöva göra det. Det vore liksom HELVETET på jorden att bli utsatt för detta. Ingen har nånsin skrivit så när jag beskrivit mina resor och att gå på marknader till exempel, fastän det garanterat finns massvis med folk som skulle tycka att det vore pest att gå på såna marknader. Jag skulle aldrig drömma om att gå in i en tråd om opera och berätta att jag tycker att det är SÅ JÄVLA BORING ATT GÅ PÅ OPERA.

Skulle du inte? Jag tror inte alls det är omöjligt. När vi åkte till Egypten bemöttes vi mest av en mass Gaaaah! Egyptiska marknader är rena döden, försäljarna är hemska och klänger på dig! (nu var det visserligen så också på den marknaden vi var på ;) och vi hittade inget att köpa. Jag är ändå jättesugen på att kika på marknader i Istanbul hehe.) Min svärfar sa faktiskt ngt helt snarlikt att det var helvetet på jorden med Egyptisk marknad. (Visserligen är Egypten kanske inte så coolt, men mamma var lite neg mot Istanbuls marknader också efter att hon varit där och jag var entusiastisk).

Dessutom skulle jag lungt kunna kläcka ur mig att jag tror jag har väldigt svårt för opera i konversation med mina väninnor. Kanske inte i en tråd eftersom jag aldrig faktiskt varit på en live utan bara sett småbitar på TV. Jag brukar breda ut mig vitt och brett om hur hemska teaterföreställningar jag genomlidit på Dramaten. :p (ja jag ska försöka förbättra mina relationer till teater :))

Jag har en klar föraning om att det enda du kan berömma på det här forumet utan mothugg är hästar, utan specifik ras. :rofl: (Inte kritik mot buke såklart, hade det varit ett bilforum skulle det ju varit bilar).

Kompisen som tjänade in resan bara på hygienartiklar köpte ju naturligtvis saker som familjen behövde - stövlar, overaller, julklappar och annat. Hon hade då inga pengar på att köpa "saker som hon inte behövde".

Jo jo, hon hade kanske stor familj eller ngt. Men jag skulle inte kunna tjäna in en resa på 6 paket tvättmedel, 4 dushtvål och en overall.

Inte ens om jag köper Samsoniteväskan jag skulle behöva (men kommer att klara mig många år till utan) och två par trosor och en t-shirt också eller slår på stort och ger pappas häst täcke i julklapp, utöver julklappen han redan får. Man kanske kan köpa två för stora t-shirts till barnet också, men det verkar onödigt.

KL

NE har en liten kul text om "fenomenet Ulllared". Det är alltså så det ska förstås, som fenomen.

Ett par utdrag:

Varför, frågar professor Karin M. Ekström i sitt bidrag till Borås högskolas förstudie om Ullared, reser folk den ibland ganska långa vägen till Gekås Ullared för att handla? Utbudet på Gekås skiljer sig väl till någon del från snittet i svenska varuhus, men det är huvudsakligen på marginalen. Vad Gekås och Ullared däremot ger är en möjlighet att shoppa på heltid. Det kan vara en dag, men med tillgång till camping och annan övernattning i anslutning till Gekås kan den som så vill shoppa flera dagar i sträck. Ekström skriver: ”I dagens samhälle sker interaktion inom familjer i hög grad genom konsumtion. Shopping har blivit ett fritidsnöje och ett sätt för familjemedlemmar att umgås.” Shopping som en livsstil är väl något man även kan utöva där det finns tillgång till shoppinggallerior, men det är inte riktigt samma sak (och för det mesta inte till samma låga pris) som att kunna göra det på ett ställe som Ullared.

Ekström skriver vidare: ”Konsumtion ger uttryck för vem vi är eller vem vi vill vara, i förhållande både till vår egen och till andras identitet. (…) Konsumtion har blivit en allt viktigare social markör.” Det senare betyder att vi genom våra shoppingmönster och våra inköp visar andra vilka vi är. För många är det ett sätt att markera vem man är genom att tala om var man handlat, under hur lång tid man gjort det och i vilka sammanhang man gjorde det. Det är också viktigt att visa vad man ”fyndat” och till vilket pris. Det stora internationella namnet inom forskningen och filosofin på området consumerism (”konsumentism”), Zygmunt Bauman, går så långt att han menar att konsumtionen har tagit över den roll som arbetet tidigare haft när det gäller att spegla framgång i samhället.

I vetenskapliga termer uppfyller Ullaredsbesöket de tre avgörande skäl som finns till att konsumera: materiell nödvändighet (kan man på köpet spara både en slant och en massa tid så känns besöket ännu mer motiverat), social nödvändighet (att göra som så många andra) och personligt val (att vara unik inom vissa gränser). De båda senare skälen, som kan uttryckas som konformitet och distinktion, kan låta motsägelsefulla, dvs. att lyckas framstå som unik samtidigt som man gör som de flesta andra, men uppenbarligen går det att ta sig igenom Gekås uniforma köplada och ut på andra sidan och lyckas med bedriften att göra ett antal individuella val. Det är kanske det som är hemligheten med Ullared: där uppfyller man olika förväntningar (andras och egna) beträffande shopping, samtidigt som man kan ge slutresultatet en personlig touch.

Ja jag är ju ingen storshoppare.. Har med största motvilja skaffat sån apparat för snabb betalning för att min särbo har det och när vi åker och handlar tillsammans är det enklare att ha det så:)
Nu kan jag ju åka till Ica Maxi mm. Sen kommer det nog bli Ullared i vår el sommar för att hans pappa bor i närheten.

och en fördel med diverse loppisar och second hand är att man går dit, inte åker.

Ja det förutsätter ju att man bor inom gångavstånd till dessa då. Vilket inte alla gör. Ska du dra transportmiljöfrågan så är den lika giltig vare sig det gäller 3 mils enkelresa eller 30. Alla har inte gångavstånd. Och - loppisar är inte helt sällan utspridda i städers utkanter. Alla människor bor inte i storstadsområden där det kanske finns loppisar i boutiqs-stuk på fina gatan.

Kl

Finns det bra ekologiska hår- och hudvårdsprodukter? Hur ser kattsortimentet ut? Finns det klätterställingar för katt där? Samt kattluckor?

Har de sadlar? Vilka märken? Samt tömkörningsgjordar i läder?

Kan man spara in resan om man köper allt detta?

Vilken är egentligen frågan? Båda blev mycket negativt överraskade av Ikea som affär för bosättningsändamål. Designbutik var som jag skrev inte aktuellt, och en fördel med diverse loppisar och second hand är att man går dit, inte åker. Förutom utbudet, då.

Det beror väl lite på vad man köper... Jag köpte alltså ett helt bohag på Ikea. Att transportera soffa, säng, bokhyllor m m med EN bil därifrån borde belasta miljön mindre än om jag köpt alltihop i div loppisar och pappa vägrat låta mig spänna fast t ex säng och soffa på ryggen på honom och bära dem därifrån. Tvivlar på att jag hade hittat alla möbler på en och samma loppis = fler transporter.

Ska man bara ha en osthyvel tror jag inte att det är till Ikea man åker i vilket fall:p

Jag tycker inte att din jämförelse med resan är så dum. Två sätt att få rekreation, förströelse. En del reser till Istanbul, andra till Ullared. Bland de senare finns kanske dessutom folk som inte reser annars överhuvudtaget, de kanske inte har råd. Lägger de pengarna på Ullared istället får de åtminstone med sig en massa användbara saker hem, som de skulle betalat mer för i vanliga butiker.

Att förstöra miljön för att handla grejer borde väl egentligen vara mer "tillåtet" än att förstöra miljön för rent lustbetonat resande som det du och jag ägnar oss åt.

:rofl:
Alltsa jag bara alskar hur du har gjort Istanbul tıll huvudrollsınnehavare ı en trad om Ullared!! :bow: :D

Säng och bokhylla, från Ikea, tog min son med sig från sitt rum hemma. Det var alla de där mindre sakerna som gjorde oss besvikna.

Ja det förutsätter ju att man bor inom gångavstånd till dessa då. Vilket inte alla gör. Ska du dra transportmiljöfrågan så är den lika giltig vare sig det gäller 3 mils enkelresa eller 30. Alla har inte gångavstånd. Och - loppisar är inte helt sällan utspridda i städers utkanter. Alla människor bor inte i storstadsområden där det kanske finns loppisar i boutiqs-stuk på fina gatan.

Du missade det där om Frälsis förstår jag. Det här handllar öht inte om sk fina butiker på sk fina gator. Bara om att jag innan dess hade fått för mig att Ikea är välsorterat vilket var en missuppfattning från min sida.

Fast vad var det han behövde som inte fanns på IKEA?

Jag tycker att allting finns på IKEA, men jag är ju ingen mästerkock heller som behöver massor med olika verktyg i köket.

Så kände nog jag också vid det tillfället. I synnerhet för en 20-åring spelade liksom konstruktionen på mandolinen mindre roll:D

För något år sedan köpte jag nytt vardagsporslin (designerservis till nedsatt pris på Freeport outlet i Kungsbacka;)) - för att jag insett att de där tallrikarna jag köpte på Ikea som 20-åring blivit lite kantstötta. Men ända fram till dess hade jag alltså använt dem dagligen!

Du missade det där om Frälsis förstår jag. Det här handllar öht inte om sk fina butiker på sk fina gator. Bara om att jag innan dess hade fått för mig att Ikea är välsorterat vilket var en missuppfattning från min sida.

Ja, 'det där om frälsis' har jag nog missat. :confused:
Vad jag vet har myrorna tex närmat sig butiksgallerior i många städer. Men det är glart, butiksgallerior är kanske inte 'fina gatan' heller.

Är din definition på 'välsorterat' att det finns ett antal uppsättningar och variationer på en och samma vara? För som så många andra redan sagt här, så är väl IKEA välsorterat om något. Det är få affärer som erbjuder sånt utbud.

För något år sedan köpte jag nytt vardagsporslin (designerservis till nedsatt pris på Freeport outlet i Kungsbacka;)) - för att jag insett att de där tallrikarna jag köpte på Ikea som 20-åring blivit lite kantstötta. Men ända fram till dess hade jag alltså använt dem dagligen!

Jag har kvar delar av den servis jag köpte som 18-åring på IKEA. Som används dagligen. 27 år gamla tallrikar, från en 'lågprislada' är inte illa pinkat.

Det var standardsaker, men vi reagerade på att de var så otroligt fula och låg illa i handen och tex degskål och durkslag i sladdrig ful plast. Jag är inte alls van vid att ha sådant i dyra märken, så det är inte det som är problemet.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 951
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 834
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: CaisaCax
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 164
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈