Sthlmare VARFÖR Ullared?

Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Det verkar ju snarast som folk blir smått provocerade av att man inte gillar IKEA? Ungefär att jaså, IKEA dög inte åt sonen, det var inte gott nog, skulle väl vara exklusiva designprylar från fina gatan förståss.

Jag tycker IKEA nuförtiden är gått för långt i strävan mot att producera billigt, så att kvaliteten blir för låg. Vi köpte t ex ett diskställ där för ett par år sedan, det fanns inte mycket att välja på så vi tog det som fanns, ett enkelt i trä. Och vi har redan varit tvungna att kasta det, det hade bokstavligt talat löst upp sig i sina beståndsdelar, och gick inte att använda längre. Förutom då att det kanske inte var så vackert. Inte ens som student är det ju särskilt praktiskt eller billigt att köpa saker som trillar isär efter något års användning.

Snälla. Det var ett exempel och det är över ett år sedan. Jag minns inte på den detaljnivån. Det jag minns är att jag trodde att det skulle gå lätt och smidigt och det gjorde det inte.

http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=diskställ

9 diskställ, inget i trä. Jag har själv haft de där träställen under många år eftersom de då passade i just det köket (sommarstuga). De är snorbilliga, går att köpa i vilken lågprisaffär som helst, är nitade(!) och - tja...det är väl ingen som räknar med att ett diskställ i obehandlat trä är något som ska hålla i våtmiljö? Hur tänker man då?

Det verkar ju snarast som folk blir smått provocerade av att man inte gillar IKEA? Ungefär att jaså, IKEA dög inte åt sonen, det var inte gott nog, skulle väl vara exklusiva designprylar från fina gatan förståss.

Ja det är ett väldigt moraliserande om man väljer att INTE handla på IKEA eller Ullared också.

Nu handlar jag förvisso på IKEA ibland även om jag blev rätt sur när jag köpte ny köksfläkt för ett tag sedan . Av någon anledning följer inte IKEA de standarder som alla andra tillvärkare gör när det gäller dimensioner på anslutningar osv.

KL

Som liten har jag vaga minnen av Gekås-besök då vi var bosatta i annat län, däremot flyttade vi till Halmstad när jag precis fyllt 10 och då handlade vi en hel del kläder där under ett år. Dock var kvalitén då på tex kläder extremt dåliga. Byxor såg snabbt slitna ut och tröjorna var efter en tvätt sneda och krympta rejält. Detta gjorde att jag blev väldigt anti mot just kläder i deras sortiment under många år framöver.

Däremot måste jag säga att de senaste åren har kvalitén förbättrats avsevärt! Man kan hitta märkeskläder ibland men framförallt hittar jag ofta klänningar som jag har en hel del favoriter av i garderoben. Strumpor och underkläder har hållt bra mycket bättre och varit billigare än tex något från HM. Annars köper jag oftast förbrukningsvaror såsom tvättmedel, sköljmedel, hårfärg, plast- och foliepapper, duschkräm, kryddor. Smink & parfym tycker jag har blivit ett mycket bredare utbud av, brukar alltid få med något därifrån, liksom nagellack

Schampo, balsam, inpackningar, hårspray eller stylingprodukter köper jag inte där och förvisso aldrig i andra "vanliga" affärer heller

Utanför Gekås uppskattar jag skobutiken samt i "handelshuset" några hundra meter bort som säljer hårprodukter billigt samt MQ outlet och ytterligare en skobutik.

Min ena bror vägrar ens äga ett par strumpor från Gekås då han vill att det ska vara ett visst märke på saker och skulle jag hitta det där skulle han ändå inte vilja ha det :smirk:
Ibland får jag känslan av att folk inte vill handla där eller dömer ut det för att det är "för billigt", folk stämplar det som dåligt bara för att det är billigt vilket är helt fel! Visst är det en hel del saker där som inte är bra. Men shoppar jag något där är det ofta av märken jag är bekant med

Ibland får jag känslan av att folk inte vill handla där eller dömer ut det för att det är "för billigt", folk stämplar det som dåligt bara för att det är billigt vilket är helt fel!

Jag tror att man måste förstå hur Gekås fungerar. Det är ju egentligen ett överskottsvaruhus, även om de på senare år börjat med några egna märken, tex Skil på kläder.

Klädindustrin fungerar som sådan att en fabrik får en order på kanske 10.000 st kostymer från någon butikskedja eller märke. Då syr man upp 11.000 st kostymer, eftersom det alltid blir lite svinn och det kommer att komma några returer. När den kollektionen är slut och alla returer är använda, ringer fabriken således upp ställen som Gekås och säger "Hej, vi har 300 st kostymer från det och det märket till salu. De är från höstsäsongen 2011, men väldigt klassiska så ni kan sälja dem med gott samvete hösten 2012."
Gekås köper in kostymerna till ett riktigt bra pris.

Det innebär också att kostymerna kan vara av varierande märken, ena veckan är det 300 st Dressmann som kommer, andra veckan är det 450 st Boss som kommer, tredje veckan är det 100 st från någon amerikansk kedja vi inte har så mycket av i Sverige. Därför kan Gekås också kännas väldigt spretigt, eftersom man liksom aldrig riktigt vet vad man får. Förr i tiden sprättades alla märken bort, men det gör man inte idag så idag ser man vilket märke man köper. Och ibland har man riktig tur!

Det kan också vara så att Dressmann själva ringer och säljer det de inte blivit av med på rean, varpå mycket kommer i XXS och XXL och så finns inget däremellan.

Numer köper Gekås också in så stora kvantiteter av annat att de kan pressa priserna väldigt bra. Tex på hårinpackning och färg.

Senast ändrad:

Att ungen köper i princip allt - skivor, böcker, serier, kläder - second hand och ofta säljer tillbaka igen när han har läst/lyssnat klart, att hans möblemang uteslutande består av saker från hans rum hemma samt från diverse släktingar och att alternativet till Ikea var Frälsningsarmén och Saronkyrkan, verkar inte riktigt gå fram, är jag rädd.

Boutiquer på Fina Gatan - herregud, han skulle enbart känna sig löjlig med en designad köksutrustning, och vi skulle vara rörande eniga om att det vore illa använda pengar.

Jo, en bra grönsakskniv av något märke, har han faktiskt. Han fick den av sin morfar som tack för hjälpen med en massa trädgårdsarbete. Jag antar att det i sin helhet avslöjar hur snobbiga vi är och hur ofattbart bortskämd min son är.

Och soffan! Jösses, hur kunde jag glömma soffan. En scandinavian design soffa som min mamma fick av sina föräldrar när hon tog sin universitetsexamen, ca 1961. Den har han fått överta. Vilket fruktansvärt slöseri, varför duger inte Ikea åt honom?

<snip>
Ska man bara ha en osthyvel tror jag inte att det är till Ikea man åker i vilket fall:p

Fast IKEA's osthyvlar har varit de basta i varlden. Kanske inte de vakraste, men de som levererat lagom tjocka skivor med den skarpaste kniven. Och vi har kopt just osthyvlar runt hela varlden, men alltid blivit besvikna. Innan IKEA fanns overallt fick slakt och vanner ta med en IKEA osthyvel nar de kom pa besok.:p

Det var standardsaker, men vi reagerade på att de var så otroligt fula och låg illa i handen och tex degskål och durkslag i sladdrig ful plast. Jag är inte alls van vid att ha sådant i dyra märken, så det är inte det som är problemet.

Tank sa olika det kan vara. Jag kopte en degskal till min sonhustru pa IKEA, hon blev sa fortjust i den att hon akte tillbaka till IKEA (2.5 timmar resa) for att kopa en till lite mindre. Just for att den "lag sa bra i handen" och var sa latt att jobba med.

<snip>
Ibland får jag känslan av att folk inte vill handla där eller dömer ut det för att det är "för billigt", folk stämplar det som dåligt bara för att det är billigt vilket är helt fel! Visst är det en hel del saker där som inte är bra. Men shoppar jag något där är det ofta av märken jag är bekant med

Nar jag var dar for 2 ar sedan kopte jag ett par langkalsonger av bambu. (Jag var kvar langre an vantat i Sverige och det han bli kallt.) De mest fantastiska understall ever. Billiga, mjuka, elastiska, och haller genom hur manga tvattar som helst. :D

Att ungen köper i princip allt - skivor, böcker, serier, kläder - second hand och ofta säljer tillbaka igen när han har läst/lyssnat klart, att hans möblemang uteslutande består av saker från hans rum hemma samt från diverse släktingar och att alternativet till Ikea var Frälsningsarmén och Saronkyrkan, verkar inte riktigt gå fram, är jag rädd.

Boutiquer på Fina Gatan - herregud, han skulle enbart känna sig löjlig med en designad köksutrustning, och vi skulle vara rörande eniga om att det vore illa använda pengar.

Jo, en bra grönsakskniv av något märke, har han faktiskt. Han fick den av sin morfar som tack för hjälpen med en massa trädgårdsarbete. Jag antar att det i sin helhet avslöjar hur snobbiga vi är och hur ofattbart bortskämd min son är.

Och soffan! Jösses, hur kunde jag glömma soffan. En scandinavian design soffa som min mamma fick av sina föräldrar när hon tog sin universitetsexamen, ca 1961. Den har han fått överta. Vilket fruktansvärt slöseri, varför duger inte Ikea åt honom?

Fast nu är du inte så lite löjlig. Han är ju helt fantastisk din son, naturligtvis. Har du inte fler exempel på hur himla duktig han är, som tillsammans med sin mor dissar konsumtion av nyproducerat? Så att man kan få känna sig lite slokörad och slösaktig och mindre vetande?

Jag tycker IKEA nuförtiden är gått för långt i strävan mot att producera billigt, så att kvaliteten blir för låg. Vi köpte t ex ett diskställ där för ett par år sedan, det fanns inte mycket att välja på så vi tog det som fanns, ett enkelt i trä. Och vi har redan varit tvungna att kasta det, det hade bokstavligt talat löst upp sig i sina beståndsdelar, och gick inte att använda längre. Förutom då att det kanske inte var så vackert. Inte ens som student är det ju särskilt praktiskt eller billigt att köpa saker som trillar isär efter något års användning.

Tja joo, fast jag har nog aldrig räknat med att det främst skulle vara hållbarhet och kvalitet i IKEAs prylar. Jag har räknat med att det funkar för stunden och håller det i längden har man tur. Jag gillar IKEA men funktionellt och inte så dyrt är vad jag ser framför mig inte långsiktig kvalitet (även om det som sagt finns massor som håller så vet man ju inte exakt vad om man inte provat.).

Mina konsumtionsmönster består alltså av de oförlåtliga felen att jag köper för mycket, för lite, för dyrt, för billigt, för begagnat och att jag dessutom ofta går till fots när jag gör det.

Ja, jag får helt enkelt åka till Ullared och köpa tvättmedel för ett decennium och sedan hyra ett förråd att förvara det i, inser jag.

Eller kan någon människa förklara för mig varför det är provocerande att misslyckas med att köpa husgeråd till en unge som flyttar hemifrån på Ikea? :confused:

Frågan är varför du blir så provocerad av att det finns folk som handlar på Ullared och IKEA, att du måste gå in här och moralisera om det.
Det är ingen annan än du som tagit upp din son som exempel.

Mina konsumtionsmönster består alltså av de oförlåtliga felen att jag köper för mycket, för lite, för dyrt, för billigt, för begagnat och att jag dessutom ofta går till fots när jag gör det.

Ja, jag får helt enkelt åka till Ullared och köpa tvättmedel för ett decennium och sedan hyra ett förråd att förvara det i, inser jag.

Eller kan någon människa förklara för mig varför det är provocerande att misslyckas med att köpa husgeråd till en unge som flyttar hemifrån på Ikea? :confused:

Äsch det vet du väl att det är den åttonde dödssynden att vara svensk och kritisera Ikea.

Jag älskar Ikea som koncept. Det är funktionellt, det är praktiskt och man kan handla möbler utan att betala 6000:- för en byrå som sedan tar 3 månader i leveranstid att få hem. Framför allt för ungdomar som flyttar hemifrån är det ju fantastiskt när man måste köpa många saker samtidigt.

Kvalitén tycker jag är varierande. Både osthyvel och potatisskalare därifrån har jag kastat efter någon vecka. Osthyveln gick av på mitten och potatisskalaren åt upp halva potatisen. Skruvarna till en kastrull vi köpte rostade efter ett kort tag. Men annat har varit utmärkt. Bland annat durkslaget även om det är ofantligt fult :D

Även snyggheten är väl som sagt varierande, men det handlar ju mest om smak. Däremot köper jag inte mycket mycket möbler på Ikea. Inte för att det inte skulle vara tillräckligt "fint" utan för att det är så ofantligt tråkigt att alla köper samma saker.

Jag och sambon letade efter en byrå till sovrummet för ett tag sedan. Vi var inne på Ikeas Hemnes som jag tycker är rätt snygg. Men sen när vi insåg att tre av våra vänner har just den byrån i sina lägenheter föll intresset ganska snabbt.

Vissa saker som Ikea har gjort har ju fantastiskt bra kvalitet! :)

Jag har en sekretär från Stockholmsserien i massivt trä. Den tillverkades 1993 i samma veva som Ikea hade den omåttligt populära 1700-talsserien som designades av Mats Theselius (övervakad av Lars Sjöberg) och som senare köptes upp av Move möbler. Den som ändå hade köpt på sig några "Ekolsund" bokhyllor när det begav sig! Hos Move kostar numera samma bokhylla nästan 10 000 kr, även om man då och då hitta dem lite billigare på Bukowskis.

Senast ändrad:

Det är ingen annan än du som tagit upp din son som exempel.

Jag nämnde honom i förbifarten apropå Ikeas sortiment, och påfallande många såg sig föranledda att kommentera det. Av någon anledning.

Äsch det vet du väl att det är den åttonde dödssynden att vara svensk och kritisera Ikea.

Även snyggheten är väl som sagt varierande, men det handlar ju mest om smak. Däremot köper jag inte mycket mycket möbler på Ikea. Inte för att det inte skulle vara tillräckligt "fint" utan för att det är så ofantligt tråkigt att alla köper samma saker.

Jag har rätt mycket möbler från Ikea. Alla böckerna står i Ivarhyllor och nya sektioner tillkommer ju ibland, en soffa, ett par byråar, köksbordet, sängen tror jag, två av skrivborden och -stolarna. Ja, letar man i mitt hem hittar man nog mer. Flera av mattorna - en period då vi ville ha nya och snyggare mattor, hittade vi flera jättebra på Ikea. Och om jag ändå är där köper jag ofta ett par meter av något tyg som jag sedan har som duk, de har ofta metervara som jag tycker är snygg. En gång hittade jag jättebilliga kuddvar i kelim, som jag genast köpte några av, dem gillar jag verkligen.

Men småsakerna - jag trodde att det var det som var deras paradgren, men jag måste ha misstagit mig? Eller, en del känns helt ok, men då så pass dyrt att om det gäller en sommarstuga eller en unge som flyttar hemifrån, känns begagnat mer prisvärt.

Men jag håller med dig om att det kan kännas lite parodiskt ibland att alla har likadant. Vi har en soffa som "alla" har, fast dock i olika färg.

Jag börjar bli allvarlig oroad för min svenskhet, jag trodde faktiskt att jag hade betyget g i Ikeasympatier, åtminstone. :p

Mitt förhållande till Ikea är odramatiskt.:D

Att jag tog upp det var för att jag hade motsatt erfarenhet mot din: när det gällde att utrusta en förstalägenhet (min) så var Ikea toppen.

Dessutom tog jag upp det som exempel på vad som kan vara stora shoppingcenters - som Ullared - fördel: man kan köpa "allt på en gång" där. Vilket många verkar uppskatta (även om jag själv inte alltid gör det).

Dessutom tog jag upp det som exempel på vad som kan vara stora shoppingcenters - som Ullared - fördel: man kan köpa "allt på en gång" där.

Det är ju smidigt när man behöver "allt" på en gång, tex då när man flyttar hemifrån, eller om man behöver en komplett bebisutrustning inför första barnet och liknande.

Annars i livet behöver man ju sällan "allt". Det är ingen fördel att det även finns soffor och sopsorteringssystem i affären om jag behöver en ny soppskål eller ett par lakan.

Det är väl just den aspekten som är svårförståelig med Ullared. Jag behöver verkligen inte saker för 4-10 000 särskilt ofta, och jag förstår inte helt hur andras behov kan skilja sig så radikalt från mina, eftersom jag tycker att jag verkar leva ett ganska vanligt liv. Att man kan köpa barnkläder för flera års framtida behov, tex, hade jag faktiskt aldrig tänkt på, även om jag kan se det sparsamma i det som en bra sak. Jag har heller aldrig bott så att jag har plats att förvara på det viset. Hursom gäller det ju bara om man har barn och då under de år barnen växer.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 953
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 835
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: CaisaCax
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 170
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka