Sticklingar av pelargoner

Sv: Sticklingar av pelargoner

Jag vill ha mina pelargoner buskiga, så jag skär rätt mycket och ofta.

Det vill jag också ha!
Jag har köpt min första Mårbacka pelargon för en månad sen, den har börjat växa rejält nu men den skjuter bara i höjden, jag vill heldre ha den låg och bred.
Den har två själkar, under jorden tror jag egentligen att det bara är en som delat sig.
Ska jag skära av den typ där strecket är på bilden, eller högre upp eller hur ska jag göra? Och sätta den biten jag skär bort i ett glas vatten tills den har rötter?

32940610.jpg


32940611.jpg
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

*kl*

Det jag aldrig trodde skulle hända har hänt och jag sitter här med min första egna pelargon. En engelsk sådan i en härligt lila/mörkcerise färg som nästan är svart i mitten.:love:

Och nu kan jag inte låta bli att fråga - Är de engelska lika lätta att ta sticklingar på? De lär vara svårare att hålla liv i säger morsan.

Sen den totala novisfrågan, vilken del av pelargonen är det man tar som stickling?:o
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

KL

Återuppväcker tråden eftersom jag har massor av blommor nu.

Generösa Lovisaleonora skickade en bunt sticklingar och alla växer så det knakar och blommar fint. De flesta sitter i ett par balkonglådor under fönstren på varsin sida förstutrappen. Jag har satt vit hänglobelia med dem och det blev hur fint som helst.

Ena lådan sitter under ett köksfönster och jag har just nu en rosa fireworks som blommar så den syns inifrån.

Tack Lovisaleonora! :bow:
(Buke är fantastiskt!)

Över huvud taget verkar blommorna älska torpet. Mina hibiskusar växer också så det knakar och blommar hysteriskt. Märker en påtaglig skillnad mot lägenheten.
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Det vill jag också ha!
Jag har köpt min första Mårbacka pelargon för en månad sen, den har börjat växa rejält nu men den skjuter bara i höjden, jag vill heldre ha den låg och bred.
Den har två själkar, under jorden tror jag egentligen att det bara är en som delat sig.
Ska jag skära av den typ där strecket är på bilden, eller högre upp eller hur ska jag göra? Och sätta den biten jag skär bort i ett glas vatten tills den har rötter?

32940610.jpg


32940611.jpg

Ajdå, jag tror du har köpt fel pelargon om du vill ha den låg och bred.
Mårbackan ska växa sig hög, det är poängen med den. Bred kan den dock bli.
Men prova att tukta den, du kan klippa vart du vill och tycker tror jag.

Pelargoner överhuvudtaget heter så just för att de ska växa sig höga runt pelare. Det tror jag var tanken från början. De låga korta är en efterkonstruktion som blivit populär på senare tid.
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Jag har inte köpt fel pelargon, jag älskar Mårbacka och vill inte ha något annat. Orkidéer och pelargoner (två Södergårdens Mårbacka och två Drottning Ingrid står i köket och så är det åtta mindre pelargoner ute på balkongen) finns hos oss här hemma.
Sen skrev jag inlägget i mars, så du är väldigt sent ute för blomman är nu två stycken sen flera månader tillbaka.

Jag ville ha pelargonen låg och lite bredare, den höll på att skjuta iväg för mycket i höjden om man jämför med de som står bredvid så nu när jag beskärt den har jag en till Mårbacka i fönstret och tillsammans är de fyra jämnhöga. Så jag fick den precis som jag ville.
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Så roligt att höra att alla de små pelargonbarnen fått en egen veranda att blomstra på! Här blommar det på mot nya rekord, det är verkligen jättefint mot allt det vita.

Hör av dig när jag ska skicka fler ;)
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Hur vet man om det är en Mårbacka?
Jag har ärvt en rosa pelargon som blivit massor av pelargoner som blommar som attans.
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Mårbacka har ljust gröna blad som är enfärgade, alltså ingen mörk rand på bladen. Mjuka kanter på bladen, nästan lite hjärtformade och ljust rosa blommor. Som på Sorbes bild helt enkelt:)
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Finns det korsningar?
Mina är litet mörkare rosa än de på bilden samt har ljusgröna blad utan rand när de står inne.
Men två som jag satte i kruka ute fick rand på blad som mörknade av utelivet.
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Tog död på min dvärg pelargon, den blev aldrig större än ~10cm hög. Jag gillar inte pelargoner. Men har förvånansvärt många ändå (om de inte dött?). Håller i alla fall liv i en, en kryddpelargon (kommer inte på namnet, typ basilikapelargon eller nån annan krydda/ört). Den har fina, pyttesmå vita (möjligen med inslag av lila) blommor och bladen har en kryddig och lite syrlig doft/smak. Har/haft en pelargon med grymt fula laxrosa blommor där bladen luktat som tuggummi :p (brukade klippa bort blommorna för att slippa se eländet) :devil:
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

KL

Jag fick ju en hög sticklingar av Lovisaleonora och de växer och frodas. Några vita :love::love:

Grannen delade glatt med sig av en minisort med mycket mörka blad. Den växer också vidare men med självklarhet inte riktigt lika frodigt som de vanliga. Det finns ju en anledning till att det är "mini". ska bli spännande att se om den blommar.

Jag har haft en Doktor Westerlund några år som levt ett plågat liv i en stor kruka. Den blev brutalt nedklippt när den stod på jobbet förra året men har tagit sig.

Jag tänkte den skulle få lite uppiggande semester så jag satte den i rabatten utmed huset och jösses - det gillade den. Nu är höstens utmaning att ta upp den och få den att överleva vintern.

det är svårt detta med växter. Det vill gärna bli så många....
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

*knapplån*

Är det någon som kan förklara lite vad man bör tänka på inför att låta blommorna övervintra? Hur mycket ska man beskära dem? Hur ofta ska de vattnas? Man ska ställa ner dem i källaren typ?
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Jag har mina framme året runt, de står som vilka andra krukväxter som helst. Däremot blommar de inte på vintern.
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Min mamma brukar ställa sina (och mina när jag bodde i närheten) i en ouppvärmd veranda. De stod alltså ljust och kallt, men absolut inte frysgrader! Seda beskar hon dem på våren. Eftersom de ska gå i vila känns det logiskt att man just låter dem vila och inte beskär innan.
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Jag har mina framme året runt, de står som vilka andra krukväxter som helst. Däremot blommar de inte på vintern.

Min mamma brukar ställa sina (och mina när jag bodde i närheten) i en ouppvärmd veranda. De stod alltså ljust och kallt, men absolut inte frysgrader! Seda beskar hon dem på våren. Eftersom de ska gå i vila känns det logiskt att man just låter dem vila och inte beskär innan.

Tack för svar! :)
Okej, så låta de stå framme och sen beskära dem närmre sommaren (och få massor med sticklingar. :D ) Hur mycket brukar man beskära dem?
 
Sv: Sticklingar av pelargoner

Jag brukar också beskära mina ganska hårt. När planterar ni om? En gång per år på våren?

Duktiga ni är som kan namnen på dem :D jag har 9st men vet ej vad de heter. Får av min mamma hela tiden

Just det! Har en tulpan(?) pelargon som har knoppiga blommor, men när den ska vara som finast ser blommorna döda/torra ut. Vad kan det bero på? Blir så hela tiden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 110
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 040
Senast: Otherside
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 809
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp