Stigbyglar BILDTRÅD

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare caramelle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 17 007
Sv: Stigbyglar BILDTRÅD

Precis som alexandra skrev, så är det för att jag ska hålla foten rätt i stigbygeln, har lätt för att hålla den längst ut, och att glömma hälen. Har aldrig haft problem innan, men sedan jag skadade ryggen så har jag haft svårt med mina hälar.. :grin:

Intressant. Jag har aldrig haft problem med att ha foten långt ut innan heller, det kom sen ryggskadan, men jag har aldrig satt det i samband? Hälarna har jag inga problem med jmf med innan ryggen, men det där med att envisas (jag lyckas som sagt ha foten på yttersidan ÄVEN med sneda plattor dock) med att ha foten mot ytterkanten kom efter ryggskadan.

Samma för mej sen jag skadade rygg och nacke :crazy:

Vi har kanske gjort en "stor" upptäckte ett samband mellan ryggskador och hur man har foten i stigbygeln :idea:

Samma för mej sen jag skadade rygg och nacke :crazy:

Vi har kanske gjort en "stor" upptäckte ett samband mellan ryggskador och hur man har foten i stigbygeln :idea:

Det verkar så. Nu är det ju 'bara' att tillverka en flashig, 'revolutionerande' stigbygel som löser problemet och ta patent på den och blir snorrika sen :Devil:

Skämt åsido, jag har aldrig satt det där med att jag börjat ha foten ytterst på stigbygeln i samband med ryggen innan!

I min ägo har jag ett par Sprenger Bow Balance (som redan finns på bild i tråden) :love: Fast jag har inte använt dem på 1 år ca :angel: Jag har inte haft sadel till det helt enkelt, jag kunde inte med att ha westernfenders och vanliga stigbyglar ihop :crazy:

Oftast hade jag westernstigbyglar till den bomlösa eftersom det är fenders på den, riktigt bekväma de också faktiskt! Och lostade jättelätt när jag föll av, foten kom liksom inte in för långt.

Problemen för mig började i samband med att jag fick ryggskadan :crazy:

Med sneda plattor håller jag foten som den ska, märks stor skillnad mot när jag rider med vanliga stigbygelplattor.

jag har fastnat i stigbyglar med svängd utsida och blivigt släpad. foten kila fasat sig på nått sätt kom inte låss fören tränan fångade hästen och lirkade loss min fot. en upplevelse jag inte vill vara med om i gen!

tror inte att jag hade fastnat om det hade vart någon anan fom av säkerhetsstigbygel.

jag kommer aldrig köpa sånna när jag får häst!

jag har fastnat i stigbyglar med svängd utsida och blivigt släpad. foten kila fasat sig på nått sätt kom inte låss fören tränan fångade hästen och lirkade loss min fot. en upplevelse jag inte vill vara med om i gen!

tror inte att jag hade fastnat om det hade vart någon anan fom av säkerhetsstigbygel.

jag kommer aldrig köpa sånna när jag får häst!

De flesta varianter av stigbyglar av säkerhetstyp kan man tyvärr fastna i med otur.

Folk har fastnat i de med gummisnoddsutsida. Den lilla 'knoppen' som snodden går runt kan fastna i skor/snörning/etc.

De som fäller ut utsidan (men inte fotplatta), går att fastna i de med om man får foten vriden inåt (fråga mig INTE hur, men sett det ske på en träning).

De ledade, oavsett antal leder går att köra foten igenom.

De som fäller både sida och fotplatta, t ex som Kwik Out BORDE vara bland de säkraste dock, såvida de fäller ut (kikat på en del beg ex som varit till salu, och vissa har kärvat VÄLDIGT..) Samtidigt, rent teoretiskt så OM man lyckas få igenom foten under den inre bygeln, och vrida foten inåt så den tar i insidan av stigbygeln och inte den inre bygelns topp, så vetefan om man inte kan lirka sig fast i sådana med? Dock inte varken sett eller hört om olyckor med sådana, om det är för de inte sker, eller för jag bara inte hört om dem låter jag vara osagt.

Så, absolut säkrast är nog det som är absolut fulast... 'Tåhätta', dvs skydd så det inte går få foten genom stigbygeln öht.

Lite halvt knapplån sådär

Enda gången som jag fastnat i en stigbygel (må det aldrig hända igen) var under en provridning på en ponny med stigbyglar med svängd utsida där böjen var åt FEL håll, alltså bakåt! Och det är som att be om att fastna.
Nu hade jag tur, för jag blev longerad och hästen var gammal och lurig (ni vet gamla märrar) och tyckte väl helt sonika att det var för tungt att släpa runt mig i hagen så hon stannade och åt istället. Hennes mål var ju att jag skulle trilla av och när hon lyckades så var hon nöjd.

Hur som helst, detta är något som jag tycker att man MÅSTE tänka på när/om man låter barn eller mindre personer rida och hålen i stiglädrena inte räcker till.
Virar man stiglädret ett varv i stigbygeln så hamnar gärna böjen bakåt, eller kanske in emot hästens mage och då fyller ju inte säkerheten sin funktion.

Jag har trillat av med vanliga stigbylgar och inte fastnat, jag har trillat av med stigbyglar med gummisnodd och inte fastnat och där gummisnodden inte löst ut.

Jag har ridit en del med islandsstigbyglar, där det finns böj åt bägge håll. Men tyvärr upplever jag även dem (precis som de med böj) som ostadiga. Jag får liksom inte fäste i dem. Kanske kan det vara idé att använda sneda gummiplattor då? (På insidan i de med en böj ser ju stigbygeln ut som vilken stigbygel som helst menar jag, det är ju på utsidan som jag "glider ut" (?) *funderar*

Hur upplever ni islandsstigbyglar i säkerhetssynpunkt? Nä rjag tog montélicensen så var det någon som spånade och tyckte att de borde vara omöjiga att fastna i eftersom de ger så stort "svängrum" för foten...

Alexandra_W;10937930 De som fäller både sida och fotplatta skrev:
Jag vet inte hur man ska få foten under den stigbygelplatta som löser ut, men omöjligt är det nog inte, även om ganska långsökt.;)

Mina kwik-Out gnisslade något fruktansvärt i början men det är bättre nu. Dock tror jag att det är himla viktigt att man underhåller dem och ser över dem precis som sin övriga utrustning.
Jag är tex alltid noga med att plocka bort gräs och löv som gärna fastnar i "gångjärnet" (fattar någon var jag menar nu?)

Ska till stallet i eftermiddag. Jag ska vika ut mina kwick-outoch kolla hur mkt som skiljer mellan inre platta och stigläderfästet på stigbygeln. (Bara för skojs skull alltså)

Skulle tippa att om man tappar stigbyglar av islandsmodell har man antingen för långa stigläder och/eller för dåligt nedtramp av hälen, ostadiga skänklar eller liknande...

Åtmindstånde har det varit orsakerna till tappade stigbyglar hos mina elever...

Däremot har ingen fastnat i dom vid avfallningar.

Fast har man små barn som rider med stora herrstigbyglar ökar ju risken att barnet får igenom foten och fastnar av den anledningen...

Jag har problem med stolsits så det är mkt möjligt.

*knapplån* Jag glömde kolla avståndet på den utfällda stigbygeln *suck*

Uppdaterar med en bild:
22008941.jpg

Knights.
Vet inte hur man roterar...:o

Alla andra läsare verkar förstå att det INTE var snoddarna jag menade utan själva metallen i stigbygeln som har gett med sej och därmed gör stigbygeln farlig att använda. :grin:

För i denna typ av stigbyglar ger sej metallen efter allt från några timmars ridning, i dom billiga varianterna, till några månader, i dom riktigt dyra MED garanti :eek:

Om man sen ändå bortser från faran med att använda trasiga stigbyglar, så får både fötter, knän och höfter "stryk" då stigbygelplattan inte är "rak" under foten utan böjs mer och mer utåtneråt.

Och då kan du aldrig, hur mycket du än försöker, få en korrekt sits med sådana stigbyglar...

Vanliga enklaste billigaste varianten av ordentliga stigbyglar kostar oftast inte ens 100:-, och ännu mindre på rea, så det borde du kunna ha råd att kosta på dej. Om inte annat än ur säkerhetssynpunkt, för vad är detför mening med en säkerhetsväst som ska skydda dej om trillar av, när dina stigbyglar gör att du verkligen inte minimerar risken till en mycket ringa penning...

:eek::eek:

jag har då använt mina från börjes sedan jag red B-ponny, för sisodär 11år sedan, och mina har hållt än.
vad är det för skitsaker ni fått tag i?
jag har även andra par som inte gått sönder. min kompis hade över 20år gamla sådana (snodden vittrade sönder :angel: ) och ingen av dem har blivit sneda....
ska jag tillägga att mina är rostiga och fina efter deras oömma behandling ?

iof har jag aldrig sett ett par stigbyglar gå sönder. jag å mina vänner kanske är för lätta? ;)

Om jag ska tala för egen del så har jag jättesvårt för stigbyglar med svängd utsida (dels för att jag har hört att man kan fastna i dem)

jag har fastnat i ett par med "bågar". tog ett tag att pilla ut skon.

flera av mina vänner har ramlat av i sådana, fastnat och släpats efter hästen..

jag har fastnat i ett par med "bågar". tog ett tag att pilla ut skon.

flera av mina vänner har ramlat av i sådana, fastnat och släpats efter hästen..

Jag har också en bekant som släpades efter sin ponny. Det var innan vi träffades som det hände men hon hade blivit rejält blåslagen och brutit sig lite varstans.
Det var stigbyglar med svängd utsida.

Men som Alexandra_W (?) sa, det finns inga stigbyglar som är 100% säkra.
Våran lokala ridsportbutik (innan jag flyttade) hade tydligen slutat sälja stigbyglar med svängd utsida pga att så många fastnade i dem. Vad de baserade den faktan på vet jag dock inte.

Om du lägger in bilder på dom så kan vi tala om hur dom har förlorat sin funktion...

Hittade dessa stigbyglar utan att egentligen söka...

22059621.jpg

Dessa stigbyglar har börjat ge med sej i "skarven" mellan fotplattan och bågen som går över foten.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Tjatter En spinoff på tidigare tråd om att hitta på ett efternamn. Jag kommer byta efternamn i samband med skilsmässa. Har, som sagt, varit inne... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 106
Senast: Enya
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 582
Senast: qitis
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 130
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka