Stigbyglar!

HannaAberg

Trådstartare
Detta är alltså en tråd som bara handlar om stigbyglar! :) Jag ska köpa nya snart och vill nu veta vilka stigbyglar som Du tycker är bäst och varför.
Så tipsa, tipsa och tipsa! :banana:

Sv: Stigbyglar!

Jag föredrar säkerhetsstigbyglar med gummisnodd. Slipper fastna och slå ihjäl mig om något går snett, har varit med om en omkullridning där jag fastnade i stigbyglarna och det var ingen höjdare.

Bison: Jag har faktiskt funderat på Soft up, du menar alltså att de är värda sin dyra peng? :)

Imrahil: Har ett par sådana men jag tycker att de är för smala, jag får ont i foten av dem. Men har däremot sett en bredare modell i butik en gång.. Är dina smala?

Jag har MDC Ultimate Stirrup, tror dock inte att de går att köpa i Sverige.
De är ledade och man slipper knövlet med vridna stigläder.

(Nästa gång jag köper stigbyglar blir det antagligen Soft up.)

Sprenger. :love: Har ett par vanliga 4-link och är på jakt efter ett par Bow Balance till hoppsadeln. :)

ja det tycker jag. De är väldiugt välbalanserade går i princip inte att tappa stigbygeln. Helt klart prisvärda!

Jag har säkerhetsstigbyglar med gummiband. Inte så vidare snygga men praktiska. Sen köpte jag i ett allmänt shoppingrus sådana där ledade. Vet faktiskt inte vad dom ska vara bra till. Hon som sålde sa att det var ett måste om man hade problem med knäna. Nu har inte jag det men tänkte väl att jag kanske skulle få. Ni som har ledade, vad har det för funktion?
Mina kan inte leda åt sidan utan går bara att vippa framåt och bakåt.

Jag har ett par platsstigbyglad med sviktande platta från H**ks! Älskar dem! Superbra grepp, har hitttills aldrig tappat dem vid ridning och mina knä ömmar inte längre!

Dom bästa stigbyglarna finns inte :(

Jag vill ha en bred fotplatta.
Någon typ av gummisnoddvariant som låssnar om man ramlar av men den får ju gärna vara betydligt snyggare än den vanliga gummisnodden som finns.
Vinklat fäste upptill så stiglädrena slipper bli skeva.
De får gärna vara sviktande för att spara på knän.
Ska vara enkla och snygga, passa till en klassisk enkel stilren dressyrsadel.

Så om ngn känner sig manad kan någon få börja tillverka :p

Jag har ett par Metalab Air System som jag trivs jättebra med. Bred, stötdämpande fotplatta med bra fäste och ledade sidor. Har sluppit smärtor i fot- och knäleder helt sedan jag började använda dem. :)

Islandsstigbyglar :) De är rättvridna så lädren hänger rätt hela tiden. De är lite svängda på båda sidor så man inte ska fastna i dom lika lätt (antar att det är så:p)

Softup stämmer ju in precis på dina krav.

Du behöver ju inte välja en galen färgkombo :)

Oj så mycket tips det blev nu då! :) Tack hörni! Jag ska googla på era tips och fundera. Just nu rider jag med mina vanliga Australienska stigbyglar från Hööks, vilket har funkat bra i flera år men nu när jag köpt en häst som jag ska börja hoppa mera med än tidigare år så känns det viktigare med ordentliga stigbyglar. :)

Kl. Sprenger Bow Balance!!! Så bra på alla vis å så stigläder som man hakar nerifrån så att man slipper dubbelt läder vid knäna. Skulle inte kunna rida längre i det man hade förr!!!

Safestyle Stirrups är enkla, stilrena, sköna och säkra så det är mitt stigbygeltips.

Googla på namnet så hittar du mer information.

Jag har herrmodellen tror jag, har aldrig tänkt att de är för smala men däremot dammodellen är lite väl små på mig.

Liknande trådar

Utrustning Jag söker tips kring säkra och bra stigbyglar, max 2000 kr. Jag har funderat på flex, stigbyglar med gummiband men också typ Acavallo...
Svar
3
· Visningar
324
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Hej! Jag griper lite efter halmstrån här. I höstas fick jag smärta och svullnad från hälsenan. Har varit hos fysioterapeut och läkare...
Svar
1
· Visningar
148
Senast: Grazing
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V