Stigbyglar!

Sv: Stigbyglar!

Jag har ett väldigt gott öga till Awantecs stigbyglar som inte vrider lädret och som är formad efter hästen på insidan. Ingen som har testat dem som ge mig en utvärdering?

Mina absoluta favoriter har nog inget bra namn på svenska, men i en del utländska butiker kallas de för "double offset stirrup".

De ser helt ut som vanliga standardstigbyglar (=snygga, helt utan fula plast- eller gummidetaljer...;)), men öglan för stiglädret är flyttad lite mot insidan av stigbygeln, och fotplattan ät lite bakåtvinklad.

Man får ett mycket bra fot- och skänkelläge med dessa, och de är de enda jag inte får ont i knän och vrister av. Har t.o.m. testat de lovprisade 4-ledade Sprengerstigbyglarna, men utan resultat. De var liksom bara dyra och fula... :o

På Globus sida har de artikelnummer 513720, och jag betalade 400:- för dem för kanske dryga 10 år sedan. :)

Jag har säkerhetsstigbyglar med gummiband. Inte så vidare snygga men praktiska. Sen köpte jag i ett allmänt shoppingrus sådana där ledade. Vet faktiskt inte vad dom ska vara bra till. Hon som sålde sa att det var ett måste om man hade problem med knäna. Nu har inte jag det men tänkte väl att jag kanske skulle få. Ni som har ledade, vad har det för funktion?
Mina kan inte leda åt sidan utan går bara att vippa framåt och bakåt.

Hm, det är farligt att vara sådär självsäker och "sanningssägande" till kunderna.

De gjorde inte ett dugg för mina knän iaf... :angel:
Är så glad att jag fick låna ett par att testa innan jag sprang och slängde pengarna i sjön.

Jag har sprenger bow balance och är nöjd med dom. Har även stigbyglar med gummisnodd och de ligger bara i ett hörn och skräpar nu. Det känns som att det är "under min värdighet" (med en nypa salt) att rida med dem nu när jag har sprenger, de är såå stor skillnad.

Jag skulle aldrig vilja rida med såna med gummisnodd på utsidan. Speciellt inte sedan det blev känt att det hänt en ryttare att stigbygeln gått av mitt under ridturen. Bara tur att hon inte skadade sig. Det lär ju ha hänt flera gånger än detta tillfället...

Tack för alla tips! :) Det är så roligt att få läsa allas olika åsikter. Men för mig lutar det nog mot Sprenger Bow Balance stigbyglarna. Ska klura på dem. ;)

Jag har breda, ställbara plaststigbyglar på alla sadlarna, såväl hopp som dressyrsadel.
Jag näst intill avskyr de traditionella tunga byglarna, usch usch.
Platsbyglarna känns knappt under foten och är så sköna för knäna.

Jag har breda, ställbara plaststigbyglar på alla sadlarna, såväl hopp som dressyrsadel.
Jag näst intill avskyr de traditionella tunga byglarna, usch usch.
Platsbyglarna känns knappt under foten och är så sköna för knäna.

Liknande trådar

Utrustning Jag söker tips kring säkra och bra stigbyglar, max 2000 kr. Jag har funderat på flex, stigbyglar med gummiband men också typ Acavallo...
Svar
3
· Visningar
324
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Hej! Jag griper lite efter halmstrån här. I höstas fick jag smärta och svullnad från hälsenan. Har varit hos fysioterapeut och läkare...
Svar
1
· Visningar
148
Senast: Grazing
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V