Stigläder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hjortron
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 922
Sv: Stigläder

Juniorstl brukar vara lagom åt mig.. de stigläder jag har på hoppsadeln är det gjorda extra hål i (damstl..) och lädrena till dressyrsadeln har jag på innersta hålet. Inte så praktiskt med en lång bit stigläder som fladdrar. Ser inte mig själv som kortbent heller. Är iofs 163 lång men har inte korta ben eller korta stigläder :smirk:

Juniorlädrena jag har på ponnyns sadel är däremot lagom :D

Samma problem här, jag får numer köpa herrstorlek på lädren, annars räcker de inte till för dressyrridning. Jag är visserligen ganska lång, men relativt taxbent. Hopplöst med dessa läder när jag skall rida kompisars hästar, blir alltid för korta läder eftersom hålen tar slut.

Immer skrev:
Jodå, visst är det både snyggt och praktiskt. Men det är fullständigt livsfarligt, i den händelse att du åker av och foten sitter fast i stigbygeln. Det blir mycket svårare för säkerhetsspärren på stigläderkrampan att lösa ut om stiglädret sitter innanför kåpan.
Något alla tyvärr inte är medvetna om.

Immer
Jag vet inte varför det skulle vara farligt. Jag har en Wintecsadel med stigläderhållare utan "spärr" och islandsstigbyglar. Det är väldigt lätt att ta av stiglädren. Har Wintec´s stigläder som man justerar längden mot stigbygeln.

I så fall är Stubbens sadlar livsfarliga när de är nya... För att ta loss mina stigläder (som sitter utanpå kåpan) måste jag ha e hovkrats o "bända" ut hållaren lite med... De sitter stenhårt fast och man får ta i som en tokig för att få upp spärren...

/Linda

Men hur många sekunder tar det då att trycka igenom håltången? 3 ?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 374
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
684
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka